Ambulansvubben på KI?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 18/7 2007 9:54

AMBASS;
Så om man vill jobba i en SVENSK ambulans, vad är ditt råd?
Har du personlig erfarenhet av amb.vubben, eller har du själv tolkat kvaliten på utbildningen endast genom att läsa kursplanen?
Om utbildningen till ambulanssköterska är så otroligt dålig, borde rimligtvis svensk ambulanssjukvård följa samma mönster. Kan du genom artiklar eller annan källa påvisa att den svenska ambulansen ger patienterna sämre vård eller har sämre kvalite på annat vis, än i övriga länder?
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 18/7 2007 13:22

Vi är alla nyfikna......
Hulken, utbildad i USA, 10 års ambulanshelikopterserfarenhet, 10 år på huset som narkossyrra, helst några år som fallskärmsjägare, ingen familj, MAN naturligvis (kanske några dopade kvinnor kan komma in?) och som dessutom lyckas hitta en ambulans i Sverige där han under varje uppdrag har nytta av sin erfarehet.....inte under 1 av kanske 20, ja inte ens det på de flesta stationer.....
allt för att klappa Agda 85 på handen under färd in till akuten, därifrån hon blir hemskickad snabbare än kvickt.....
Tänk att nån öht överlver som åker ambulans i Sverige med tanke på hur urbota dåligt allt är.....
Nä, sträck på er ALLA där ute, VI gör ett suveränt jobb och vad jag vet är det mkt sällan pat inte får bästa tänkbara vård utifrån vad situationen kräver.

/Lotta stolt ambulanssyster med omvårdanden i fokus;-)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/7 2007 16:15

Du verkar vara en klok kollega Lotta.. Bra inlägg!

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 18/7 2007 17:23

Klockrena inlägg av både Peder och Lotta!! Vi har en mycket bra ambulanssjukvård och vi gör ett mycket bra jobb! (Även om en del saker säkert kan bli bättre).

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 18/7 2007 17:29

Putte skrev:Klockrena inlägg av både Peder och Lotta!! Vi har en mycket bra ambulanssjukvård och vi gör ett mycket bra jobb! (Även om en del saker säkert kan bli bättre).
Ja saker och ting kan sannerligen bli bättre i svensk ambulanssjukvård!

Till att börja med vore det bra om personal vid svensk ambulans fick läsa medicin. Frågan i detta fall är inte vad "VI" tycker utan vad brukarna tycker och vad dem har att jämföra med. Den svenska ambulanssjukvården börjar helt klart bli omkörd av en mängd av länder som istället valt att arbeta med medicinskt skolad personal.

Sluta vurma för en vubb som inte alls håller måttet!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 18/7 2007 17:41

Hej Lotta!

Tyvärr missar du målet Lotta, oavsett din stolthet. Du slår dig för bröstet och skriver utan att blinka att "vi" gör ett suveränt jobb. Vilka vi? Vad jämför du med? Har du sett utvecklingen internationellt? Tyvärr är det denna form av bakåtsträvande och "vara nöjd" inställning som gör att utvecklingen fördröjs. Detta frabbar patienter och medarbetare negativt.

Försök inte gör detta till en "genusmetafor". Inse att det också finns kritiker till omvårdnadsromanitikerna i den svenska ambulanssjukvården. Inse också att det finns en fara i att sänka kraven avseende fysik mm för att på detta sätt "bredda " ett yrke. Idag är det på många håll en patientfara med tanke på de bottennivåer som finns avseende fysisk styrka mm.

Slutligen kanske du också skall erinra dig att du själv kan bli sjuk. Fråga dig då vem du vill möta: - En omvårdnadspajsare eller en mediciskt och räddningstekniskt skolad och för ändamålet tränad person. Det du talar om är rena sjukresor, där för övrigt omvårdnaden fyller en bättre funktion.

I framtiden kommer förhoppningsvis denna form av drömeri höra till ovanligheterna.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 18/7 2007 17:53

peder skrev:AMBASS;
Så om man vill jobba i en SVENSK ambulans, vad är ditt råd?
Har du personlig erfarenhet av amb.vubben, eller har du själv tolkat kvaliten på utbildningen endast genom att läsa kursplanen?
Om utbildningen till ambulanssköterska är så otroligt dålig, borde rimligtvis svensk ambulanssjukvård följa samma mönster. Kan du genom artiklar eller annan källa påvisa att den svenska ambulansen ger patienterna sämre vård eller har sämre kvalite på annat vis, än i övriga länder?
Hej Peder!

Mitt råd är att (oavsett var) en individ vill arbeta inom den prehospitala verksamheten så ska den/de skaffa sig medicinsk kunskap. Att låta sig luras av rådande botten norm är att lura sig själv. Du har ju ett ansvar för tredje man, eller hur? Det handlar inte om vad vi vill utan vad som är bäst för den sjuke och skadade.

Jag har dessvärre erfarenhet från de svenska vubbarna och det är egentligen bara en tidsfråga innan bristerna upptagas nationellt. Finns ingen vetenskaplig studie som visar att en omvårdnadspajsare med föga grad sjukvård skulle klara jobbet bättre än en medicinsk skolad person, egentligen helt logiskt.

Tyvärr är inte svensk ambulanssjukvård någon ledstjärna. Det finns aspekter som vi är duktiga på (fordon och teknik mm) men när det gäller komptensen är den internationellt inte föremål för några efterapningar eller applåder. De artiklar eller det forskningsunderlag som ligger till grund för detta ställningstagande hittar du inte i omvårdnadsdatabasen utan i den medicinska utveckligen som sker. Du kan läsa vilken internationell prehosp tidskrift du vill, så framstår saken glasklar.

Varför tror du att en klar majoritet internationellt vill ha medicinsk personal i ambulanserna? Varför anses Australien, USA, Canada, Tyskland och UK ha den bästa prehospitala sjukvården?

Genom att dumförklara eller ifrågasätta min kritik mot omvårdnadslarvet, ifrågasätter du också de ledande sjukvårdsländerna samt våra kompisar i Norge, Finnland, Danmark, Tyskland m. fl.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/7 2007 20:53

Läser just nu Mosbys paramedic textbook som är kurslitteratur för ex amerikanska paramedics. Det är ett skämt och man har därför kompletterat med annan litteratur på svenska vubbar för att de ska hålla måttet. Det som står i Mosbys är grundnivå på patofysiologin, kanske tom usk nivå. Vidare.. "Det här är en svalgtub.. Den stoppar man i svalget.. Fundera över när det kan vara aktuellt att sätta en svalgtub". Är det var du kallar hög nivå AMBASS? När en amerikans emt får börja jobba.. Vid den teoretiska kunskapen börjar de svenska vubbarna. Sedan håller jag fullståndgit med AMBASS att omvårdnaden på vubbarna ska bort. De har ingenting där att göra. Vi ska bli bättre på medicin osch liknande.. Inte fastna på den låga nivå som paramedicsen har, utan klinisk erfarnehet av de läkemedel de får ge. Känns lite "fake it until you make it." Om inte annat ser man det på amerikansa dokumentäre på TV. Jag blir mörkrädd. Mycket snack och liten verkstad är bara förnamnet.

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 18/7 2007 20:59

Ja där fick jag svar på tal Ambass....
då jag tyvärr inte har förmågan att vara så välformulerad i skrift som du är så får jag nog lägga ner diskussionen här för jag kommer aldrig att få fram mitt budskap lika väl som du framför ditt. (dock verkar flera ändå fatta vad jag menar, tack:-))
Men vi där ute, vars verkligehet vi diskuterar ((ambulansen i Sverige) är det även din verklighet Ambass?, jobbar du på ambulansen eller är du för "fin" för det?) vet att vi dagligen har rätt att slå oss för bröstet och säga att vi är himla skitbra på det vi gör!!! Killar som tjejer. Rubrikerna vore nog stora i våra kvällstidningar om vi inte gjorde det. (sen finns det som som inte borde vara i en ambulans, men det finns läkare som inte borde vara i en op sal också).
Jag står gärna på barrikaderna för att få mindre omvårdnad och mer medicin in på de svenska ssk utbildningarna, se till att fler syrror i ambulansen har rätt utbildning för jobbet dom ska göra. Visst se gärna till att vubbarna blir mer medicininriktade, men fram tills dess så är vi och kommer att vara himla duktiga på det vi är satta att utföra. Men jag hoppas ändå att alla har som mål att hela tiden bli ännu bättre. Har aldrig påstått av vi ska stangera i vår verklighet.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/7 2007 21:14

AMBASS: Du ropar alltid efter sådant som finns dokumenterat och klarlagt i vetenskapliga studier. Ändå för du dig med uttryck som ex "klar majoritet" utan någon som helst källhänvisning som går att kolla upp. Du ska inte kräva något av oss som du inte klarar att leverera själv!

Vilka säger ex att UK skulle ha en av världens bästa ambulanssjukvård?

Jobbade för några år sedan med en kille som jobbar för ett amerikansk företag i "varma länder, utan stränder". Han jobbar på en helikopter där. Kan inte benämningen men de hämtar hem ex kraschade piloter. Det var många som var avundsjuka på honom där nere. En svensk narkosssk motsvarar vad en amerikansk narkosläkare gör. En paramedic får ex inte tuba en vaken pat. och de lm som han ger har de bara läst om i böckerna. Samma kille jobbar nu på en helikopter i USA. Han fick en medalj och "årets paramedic" för två år sedan där han jobbar. Han har 120p ssk prog och 40p anevubb. Killen är en medelmåtta i Sverige, något han själv gärna berättar på seminarium.
Du som pratar om reel kunskap? Får man det i skolbänken eller på fältet? Sitter kunskapen i vilka bokstäver man har på ryggen? Frågor som du har varmt om hjärtat...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/7 2007 17:32

Lotta skrev:Ja där fick jag svar på tal Ambass....
då jag tyvärr inte har förmågan att vara så välformulerad i skrift som du är så får jag nog lägga ner diskussionen här för jag kommer aldrig att få fram mitt budskap lika väl som du framför ditt. (dock verkar flera ändå fatta vad jag menar, tack:-))
Men vi där ute, vars verkligehet vi diskuterar ((ambulansen i Sverige) är det även din verklighet Ambass?, jobbar du på ambulansen eller är du för "fin" för det?) vet att vi dagligen har rätt att slå oss för bröstet och säga att vi är himla skitbra på det vi gör!!! Killar som tjejer. Rubrikerna vore nog stora i våra kvällstidningar om vi inte gjorde det. (sen finns det som som inte borde vara i en ambulans, men det finns läkare som inte borde vara i en op sal också).
Jag står gärna på barrikaderna för att få mindre omvårdnad och mer medicin in på de svenska ssk utbildningarna, se till att fler syrror i ambulansen har rätt utbildning för jobbet dom ska göra. Visst se gärna till att vubbarna blir mer medicininriktade, men fram tills dess så är vi och kommer att vara himla duktiga på det vi är satta att utföra. Men jag hoppas ändå att alla har som mål att hela tiden bli ännu bättre. Har aldrig påstått av vi ska stangera i vår verklighet.
Hej Lotta!

Vi kan helt riktigt bli mycket mycket mycket bättre och vi måste bli vassare för att inte komma efter i en utveckling som går raketfort. Jag är inte för "fin" men iaf för vaken för att förnedra mig, patienterna och mina kollegor att idka välgörenhet till de bottenlöner som många akademiker (SSK) idag får på ambulansen. Nu är jag ifs verksam inom sjukvården i UK (även prehospitalt) då Storbritanninen har ett regelverk som jag anser är ljusår före det svenska.

Det är lite lustigt att jag som kliniker kan ha nära hundra tusen eller mer per månad när ambulansens SSK arbetar för låglöner. Detta är ett av problemen idag. Inflationen är ett faktum och det blir bara värre. Det är också knasigt att det finns så många som finner sig i att sätta sig i ett rullande akutrum utan erforderlig medicinsk skolning och träning. Ännu värre är det när företag och landsting sänker krav och struntar i att utföra verkliga tester. Skulle det finnas tester värda namnet skulle saken vara en annan. Tyvärr är verkligheten en annan.

Slutligen håller vi helt med varandra i frågan om omvårdnadsjönseriet som idag fått skrämmande konsekvenser. Jag tycker inte att detta är en genusfråga utan en fråga om sunt förnuft.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/7 2007 17:46

Niklas Karlsson skrev:AMBASS: Du ropar alltid efter sådant som finns dokumenterat och klarlagt i vetenskapliga studier. Ändå för du dig med uttryck som ex "klar majoritet" utan någon som helst källhänvisning som går att kolla upp. Du ska inte kräva något av oss som du inte klarar att leverera själv!

Vilka säger ex att UK skulle ha en av världens bästa ambulanssjukvård?

Jobbade för några år sedan med en kille som jobbar för ett amerikansk företag i "varma länder, utan stränder". Han jobbar på en helikopter där. Kan inte benämningen men de hämtar hem ex kraschade piloter. Det var många som var avundsjuka på honom där nere. En svensk narkosssk motsvarar vad en amerikansk narkosläkare gör. En paramedic får ex inte tuba en vaken pat. och de lm som han ger har de bara läst om i böckerna. Samma kille jobbar nu på en helikopter i USA. Han fick en medalj och "årets paramedic" för två år sedan där han jobbar. Han har 120p ssk prog och 40p anevubb. Killen är en medelmåtta i Sverige, något han själv gärna berättar på seminarium.
Du som pratar om reel kunskap? Får man det i skolbänken eller på fältet? Sitter kunskapen i vilka bokstäver man har på ryggen? Frågor som du har varmt om hjärtat...
Hello Nicklas!

När det gäller källhänvisning finns den i en uppsjö. Varför förvårar du saken? Det är bara att lyfta upp ditt huvud över Sveriges gränser och därtill undersöka utbildningsplaner mm för en omvårdnadsutbldning eller en medicinskt inriktad utbildning.

Jag tror på reell kunskap och kollegan i USA har tydligen fått visa prov på sådan. Tyvärr får inte svensk ambulanspersonal göra det. Kunskapen sitter inte i vilka bokstäver man har på ryggen, men du värderas efter dessa och den "siffra" som bländar ditt öga i lönekuvertet varje månad. så länge jönseriet med omvårdnad fortgår kommer också lönestrukturen se ut som den gör.

Slutligen är inte en svensk sovsyrra att likna vid en amerikansk narkosläkare. Det var en direkt oriktig och dålig jämförelse.

Det är påståenden som dessa som får många (särskilt läkare) att bli nyfikna på var denna sovsyrra fått sin medicinska skolning. När så den nyfikne läkaren undersöker saken överrumplas personen istället av omvårdnad och mycket basal och grundläggande utbildning. Men jag håller med om att mycket kunskap kommer via kliniken eller praktiken. Det du beskriver som "medelmåtta" är ju helt styrt av lönen, inget annat!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/7 2007 17:54

Niklas Karlsson skrev:Läser just nu Mosbys paramedic textbook som är kurslitteratur för ex amerikanska paramedics. Det är ett skämt och man har därför kompletterat med annan litteratur på svenska vubbar för att de ska hålla måttet. Det som står i Mosbys är grundnivå på patofysiologin, kanske tom usk nivå. Vidare.. "Det här är en svalgtub.. Den stoppar man i svalget.. Fundera över när det kan vara aktuellt att sätta en svalgtub". Är det var du kallar hög nivå AMBASS? När en amerikans emt får börja jobba.. Vid den teoretiska kunskapen börjar de svenska vubbarna. Sedan håller jag fullståndgit med AMBASS att omvårdnaden på vubbarna ska bort. De har ingenting där att göra. Vi ska bli bättre på medicin osch liknande.. Inte fastna på den låga nivå som paramedicsen har, utan klinisk erfarnehet av de läkemedel de får ge. Känns lite "fake it until you make it." Om inte annat ser man det på amerikansa dokumentäre på TV. Jag blir mörkrädd. Mycket snack och liten verkstad är bara förnamnet.
Hej Nicklas!

Det finns mer litteratur än Mosbys paramedic textbook som för övrigt är en grundläggande basal EMT bok. Hög nivå är det därimot när individer får läsa relevant medicin. Hög nivå är att förstå kroppens organsystem och vara väl förankrad i anatomi och fysilogi. Tycker du själv med handen på hjärtat att din svenska SSK utbildning givit dig denna kunskap? Paramedic är inte som du vill/försöker göra gällande "lågnivå". En skolad och tränad paramedic är en medicinskt skolad individ med spec. utb. i prehospital sjukvård, ofta dessutom med ett särområde som kardilogi eller liknande.

Det förefaller lite knasigt att du blir mer mörkrädd att se världsledande nationer utöva sjukvård än att se omvårdnadspajsare arbeta i ambulans, dessutom för underlöner. Dagen kommer då även du får finna dig i medicinska studier och verkliga tester...

((AMBASS))
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/7 2007 19:33

AMBASS skrev:Hej Lotta!

Tyvärr missar du målet Lotta, oavsett din stolthet. Du slår dig för bröstet och skriver utan att blinka att "vi" gör ett suveränt jobb. Vilka vi? Vad jämför du med? Har du sett utvecklingen internationellt? Tyvärr är det denna form av bakåtsträvande och "vara nöjd" inställning som gör att utvecklingen fördröjs. Detta frabbar patienter och medarbetare negativt.

Försök inte gör detta till en "genusmetafor". Inse att det också finns kritiker till omvårdnadsromanitikerna i den svenska ambulanssjukvården. Inse också att det finns en fara i att sänka kraven avseende fysik mm för att på detta sätt "bredda " ett yrke. Idag är det på många håll en patientfara med tanke på de bottennivåer som finns avseende fysisk styrka mm.

Slutligen kanske du också skall erinra dig att du själv kan bli sjuk. Fråga dig då vem du vill möta: - En omvårdnadspajsare eller en mediciskt och räddningstekniskt skolad och för ändamålet tränad person. Det du talar om är rena sjukresor, där för övrigt omvårdnaden fyller en bättre funktion.

I framtiden kommer förhoppningsvis denna form av drömeri höra till ovanligheterna.

((AMBASS))
Det kan inte vara så att dessa länder helt enkelt slår sig för bröstet och berättar för varandra hur bra de är. Helt enkelt ett fall av alla andra gör så så då gör vi det med för det kan ju knappast vara fel när alla andra gör det.
Jag håller med dig om att lönerna idag är pinsamt låga. Jag håller med dig om att ambulanspersonal skall ha relevanta kunskaper för att klara att sköta sitt jobb. Det verkar dock som att vi inte delar åsikt när det gäller ad det svenska ambulansarbetets praktiska utforming innebär, vilket också innebär att vi inte har samma åsikt om svensk ambulanspersonals förmåga att ta hand om patienten. Sedan hävdar jag bestämt att det du kallar medicinska kunskaper är en del av omvårdnaden även om de som bestämer över omvårdnaden (som exempelvis Katie) fortfarande kämpar alldeles för mycket med att avgränsa omvårdnaden från den medcinska vetenskapen för att kunna inse att de går hand i hand. Det spelar ingen roll om du läser kemi eller gör praktik på en bilverkstad, kunskapen om hur en förbränningsmotor fungerar får du ju ändå! Eller hur?
Slutligen AMBASS så kan du inte hänvisa till vad allmänheten vill ha. Allmänheten kan nämligen inte ges tilltro att på egen hand besluta om hur den vill bli omhändertagen vid eventuell olyckshändelse eller sjukdom, alltså inte innan detta har hänt. Jag lovar dig att om man kunde utbilda allmänheten i frågan och sedan fråga vad de vill ha för besättning i ambulansen så skulle de endast kräva att alla dagens sjuksköterskor hade något års erfarenhet från sjukhuset samt en ambulansutbildning. Finns inte en människa som skulle önska sig en läkare eftersom detta skulle vara overkill i nio av tio fall och i det tionde ändå inte göra någon skillnad. Så sluta hänvisa till allmänheten eftersom allmänheten inte förstår sitt eget bästa och det vet du också.


Niklas K: Bra inlägg hela vägen.

Lotta: Man kan inte sluta debattera bara för att någon skriver bättre än en själv, i så fall hade jag ju haft mycket mindre postade inlägg än många andra här. Dessutom tycker jag inte att AMBASS formulerar sig så väl i skrift, hans texter är ju så fulla av särskrivningar och stavfel att man ibland funderar på om han ens är behörig till högre studier. Men jag tror att det är hans vistelser i det ö-fyllda drottningriket och dess språk som gör honom oförmögen att hålla samman orden och stava på svenska.

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 19/7 2007 20:42

Lipton:
Han är ju en sån där människa som bara dravlar på utan att öht lyssna på vad andra säger. Hans åsikt är det enda som är relevant. Och då jag tycker det är jobbigt att diskutera med personer som är så himla ego så skiter jag i det. Så har jag forumlerat mig som jag tänkte men var fin nog att inte skriva ut i skrift från början;-) Ordbajseri kan man kanske också kalla det.
Han verkar dock stå ganska ensam med sina tankar och iom att han inte ens jobbar i Sverige så fattar jag inte ens att vi som befinner oss i verkligheten och ser att den funkar orkar bry oss. Men han har en förmåga att reta upp en.....
Och du om nån kan väl skriva bra!!!!

/L
som nu lovar på heder och samvete att aldrig mer diskutera med Ambass, utan åka ut och rädda lite liv istället

Skriv svar