Internutbildningar

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

JOCKE

Internutbildningar

Inlägg av JOCKE » 23/7 2007 18:36

Hej alla kollegor!!

Här nere i skåne har KAMBER ett utbildningsprogram med diverse utbildningar för den prehospitala presonalen i länet.

Det finns en hel del att välja på, tex trauma uppdelat i olika delar, våld och hot, accidentell hypotermi, defusing, ledarskap under stress, SITS,katastrofmedicin, graviditet och förlossning, CBRN, triage, olika utbildningar inom ledningsfunktion, diabetes, stroke, ekg, mm.

det handlar om 10 utbildningsdagar/år som ska göras för en heltidsanställd och i dessa 10 ingår även hospiteringar om man så önskar.

Kvaliteten på utbildningarna är väldigt varierande och det finns både praktiska och teoretiska utbildningar. Vissa är internat och varar upp till 5 dagar.

Hur ser det ut i övriga landet när det gäller den här typen av internutbildningar?

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 31/7 2007 10:41

Nog plockas det fram utbildningsdagar till de anställda men inte i den omfattning som du beskriver. Personligen så upplever jag att proppen i flaskhalsen sitter i det ekonomiska vilket är väldigt tråkigt.

Jobbar man inom det prehospitala så bör man få de bästa förutsättningarna för att klara vardagen av arbetsgivaren. När allt kommer omkring så jobbar vi ju faktiskt med liv.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 31/7 2007 11:10

sant! Det ekonomiska har de löst genom att själva hålla i utbildningarna med varierande resultat. De vill att vi ska arbeta enligt PHTLS men utbildningen är för dyr så de har knåpat ihop delar ur PHTLS för att göra en egen version.
Det har tvistats lite om vem som ska stå för fiolerna när man köper in utbildningar utifrån. KAMBER vill inte betala och Falck vill inte heller betala och då blir det skit.

banan

Inlägg av banan » 31/7 2007 14:17

Phtls kan ju skrotas helt. Att arbeta med det konceptet innbär att bräda och nackkrage används och att man inte ska leka kirurg på olycksplats utan lasta fortast möjligt. Det behöver man inte gå en dyr kurs för att kunna.

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 1/8 2007 13:12

Phtls ger nyttiga erfarenheter för de nya inom den prehospitala verksamheten, det gäller att få tänket abcde. Men visst så är hela phtls konceptet uppbyggt som scop and drive, eller med andra ord vårda utifrån the golden hour.

ambulansbil112

internutbildning

Inlägg av ambulansbil112 » 20/8 2007 18:20

Det låter helt korkat med internutbildning. All utbildning ska vara nationell.
Har ni bara 10 dagar i skåne?? Låter lite lite.....Kan ni upprätthålla er kompetens på så få dagar!!
Arbetar du på en stor station?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 20/8 2007 22:33

Varför ska all utbildning vara nationell? Det finns bl.a. i kambers utbildningutbud utbildning vid olycka på öresundsbron. Rätt meningslöst att andra landsting lär sig det. Och jag känner inget behov av att tex lära mig hur man transporterar en skadad skidåkare nerför en slalombacke.

Hur många dagar är det krav på att man har utbildning i andra landsting? Jag tror att det är få som har fler än 10dagar per år.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 21/8 2007 11:58

10 dagar utbildning är mer än nog, då man måste göra dem på fritiden.... Dessutom är kvaliteten på utbildningarna från dålig till urusel. En föreläsare som läser innantill på ett redan utdelat häfte.
Dessutom så om man kommer försent 15 minuter så får man bara tillgodoräkna sig halva dagen. Och man får skit av arbetsgivaren eftersom de får betala heldag till KAMBER. Då hospiterar jag hellre hos en begravningsentrepenör eller glassbilen. Då får man i alla fall gratis pennor
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 24/8 2007 17:55

visst sjutton kan de ha bättre föreläsare än de som finns idag. Men vi måste ju förstå att KAMBER skall finna en roll till alla de läkare och ssk som sitter på regionhuset i lund. Därför får de föreläsa i något de tror de kan. Jag brukar ta de flesta dagarna till hospitering.

KAMBER är ett bra initiativ men de kunde blivit betydligt bättre som organisation.

Skriv svar