-Vilken utbildning krävs för att kunna hantera läkemedel?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Keeso

-Vilken utbildning krävs för att kunna hantera läkemedel?

Inlägg av Keeso » 17/9 2007 19:53

- Snälla hjälp mig och ge ett kort bra svar vad för utbildning man måste ha för att kunna hantera läkemedel? kanske inte det rätta forumet men hittade inget annat.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/9 2007 20:42

Du måste avra som lägst sjuksköterska. Beroende på län kanske också vidareutbildad.. Om du pratar ambulanssjukvård förstås..

Keeso

Inlägg av Keeso » 18/9 2007 8:54

- Tackar för ditt svar

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 18/9 2007 19:49

Det räcker med att du är undersköterska och jobbar på ett kommunalt boende....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/9 2007 20:08

Peder: är inte det här ett ambulansforum? Man får väl förutsätta att frågan handlar om det.. Annars kan en så enkel fråga fortsätta i all evighet.

usk på äldreboende får vad jag vet bara ge läkemedelspåsar förpackade av apoteket. Kanske är olika i olika kommuner.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 18/9 2007 20:51

Niklas Karlsson skrev:usk på äldreboende får vad jag vet bara ge läkemedelspåsar förpackade av apoteket. Kanske är olika i olika kommuner.
Här framgår väl att usk. får ge insulin + tarmregl. lm på delegering (+ andra iordningsställda lm) ?
Rätta mig om jag har fel.
Socialstyrelsens Författningssamling SOSFS 2000:1 skrev:3 § I verksamheter där läkemedel ordineras på recept eller ordinationskort för dosdispensering får en sjuksköterska genom delegering överlåta åt en annan befattningshavare att

1. iordningställa och administrera till en patient ordinerat
– receptfritt tarmreglerande läkemedel, och
– injektion av insulin med insulinpenna, samt

2. administrera till en patient ordinerat
– läkemedel som iordningställts i patientdoser av en sjuksköterska och som inte är avsett för injektion,
– läkemedel som iordningställts i patientdoser genom dosdispensering på apotek, och
– läkemedel som av tillverkaren färdigställts för att administreras direkt till patienter och som inte är avsett för injektion.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 2/10 2007 11:30

Niklas Karlsson skrev:
usk på äldreboende får vad jag vet bara ge läkemedelspåsar förpackade av apoteket. Kanske är olika i olika kommuner.
Dosett? Finns ju de pat som inte är kopplade till dosellen, eller har både och.
Dessutom finns lm som inte kan delas i förväg utan tas av hemtjänsten ur originalförpackning vid varje administrationstillfälle.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 3/10 2007 9:53

För att få lämna ut läkemedel på delegation till patienter, måste du ha den kunskap och utbildning den delegerande kräver. Kravnivån på kunskap och utbildning skiljer sig ofta en del mellan olika delegerande. Det är ju på deras ansvar du hanterar preparaten, om du inte har egen förskrivningsrätt. Detta oavsett var i vården du arbetar.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 3/10 2007 12:41

Låser tråden och rensar bland svaren.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst