Sjukdomsfallsscenario

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av van the man » 10/10 2007 21:16

Kl 21:55. Prio 1. Medvetandesänkt 16-årig flicka. Egenandning. Körtid ca 25-30 min. Efter 15 min nytt mobitex. Cyanotisk, krampar. Framme vid Pat. Bror möter upp. Flickan ligger i hallen framstupa sidoläge. Broden sägar att hon har hotat med att ta tabletter. Han vet dock inte vad hon har tagit hur mycket eller när. Bt under 65, ej mätbar SaO2. Puls 70-90, svårt att få en korrekt andningsfrekvens pga kramperna. Pupiller Inget anmärkningsvärt. krampar i ca 30 sek därefter krampfri i ca 30 sek, sedan nya kramper.
Vad gör ni och hur gör ni? Akutbil finns ej att tillgå. Tid till sjukhus ca 25-30 min med blåljus.

Lipton

Re: Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av Lipton » 10/10 2007 22:40

Knivigt!
Assistera andning vid behov, svårt att avgöra från texten (fri luftväg?). Syrgas kan knappast vara fel. I övrigt väldigt svårt som sagt var.
Spontant så har man ju lärt sig att kramper skall brytas, men om de inducerats av läkemedelsintox vet man ju inte vad man blandar med.
Tänker att en utökad anamnes vore fint. När kom brodern? Tidigare sjukdomar (EP skulle ju lösa lite frågetecken)? Läkemedel som finns i hemmet eller tomma burkar/kartor. Tänker mig att det inte fyller någon större funktion att transportera patienten i en halvtimma om man fortfarande står lika frågande där. "Min" akutmottagning kan man i princip bara få S-Paracetamol och S-Etanol, och det torde knappast orsaka kramper, eller?
Fast samtidigt känner jag att det ovan bara gäller nu när jag suttit och stirrat på fallet i tjugo minuter och kännt mig tom inombords... :roll: Väl på plats hade antagligen fötterna åkt upp i luften och in med en nål och eventuellt infusion så att trycket hamnar någotsånär.

jorgenssk
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/11 2006 20:58
Ort: Haninge

Inlägg av jorgenssk » 11/10 2007 9:23

Kul med patientfall måste jag säga. Vad skulle jag ha gjort då? Syrgas skulle jag ge 10 liter på mask till att börja med - utgår från att luftvägarna är öppna. svalgtub kan tänkas behövas men får väl vägas mot risken av en kräkning annars är är det ju aldrig fel att hålla hakan, be kollegan leta ev burkar,suicidbrev mm och fråga ut brodern ordentligt samt försöka få fram telnr till föräldrarna. Skulle försöka få in en venflon för att kunna sätta både en Ringer-acetat för att höja trycket lite och för att kunna ge Stesolid och bryta kramperna. man kan ju också tänka sig att ge lite Narcanti men det beror ju lite på andra fynd med pupiller och ev hittade burkar mm.
Om venflonen inte funkar på första försöket skulle jag ge Stesolidklysma och sen lasta och köra blått in och förvarna. Finns ingen idè att sitta där och inte göra något annat...

Sen håller jag med Lipton om att man inte ska blanda för mycket läkemedel men Stesolid går ju att häva på akuten med Lanexat och att stoppa kramperna som ju är mycket syrekrävande måste ju ha hög prioritet.
IVA ssk, jobbar nu på Falck ambulans Stockholm

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 11/10 2007 14:23

Patienten är enl broder frisk men han tror att hon äter p-piller. Han har inte sett några kartonger med läkemedel.

Spedan

Inlägg av Spedan » 11/10 2007 17:44

Detta är ingen trevlig situation..håller med tidigare råd och tips, men jag hade nog prioriterat stesolid alt propofol i titrerade doser, misstänker att kramperna är relaterade till hypoxi=02 tillförsel!!, narcanti, svalgtub/näskantarell, samt assisterat andningen med intubationsberedskap. Vid svårigheter att behärska luftvägen samt vid misstanke om aspiration hade jag sövt och intuberat, framförallt med tanke på körtiden. Man kan också fundera över hypotensionen??..adrenalin/efedrin..kolloid infusion..

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 11/10 2007 19:14

Hmm en sjuk pt :shock: . Fri luftväg + 02 + Voluven+Ringer. Kolla om trycket svarar. Evaluera behovet av säkrad luftväg. Vid behov en mindre skvätt pento/propofol. Känner man för det- testa försiktigt med skopet utan celo, bökar det till sig, celo och tuba sen. EKG, B-glukos. Smaken är som baken pento, propofol eller Steso för tubtolerans och krampfrihet under infärden om det behövs. Ytterligare en diffdiagnos : Lungemboli

JOCKE

Re: Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av JOCKE » 11/10 2007 20:13

van the man skrev:Kl 21:55. Prio 1. Medvetandesänkt 16-årig flicka. Egenandning. Körtid ca 25-30 min. Efter 15 min nytt mobitex. Cyanotisk, krampar. Framme vid Pat. Bror möter upp. Flickan ligger i hallen framstupa sidoläge. Broden sägar att hon har hotat med att ta tabletter. Han vet dock inte vad hon har tagit hur mycket eller när. Bt under 65, ej mätbar SaO2. Puls 70-90, svårt att få en korrekt andningsfrekvens pga kramperna. Pupiller Inget anmärkningsvärt. krampar i ca 30 sek därefter krampfri i ca 30 sek, sedan nya kramper.
Vad gör ni och hur gör ni? Akutbil finns ej att tillgå. Tid till sjukhus ca 25-30 min med blåljus.
Hade precis som föregående talare gett rikligt med O2, hoppats att MIDAS hade ploppat upp i bakhuvudet. gått igenom henne från A-E
Andningsfrekvensen hade jag nog struntat i för stunden då hon krampar, så länge hon andas, en kantarell hade jag nog bjudit på.
Kramperna måste givetvis brytas och i vårt fall hade det blivit stesolid. Att få in en nål... ja med den cirkulationssvikten är jag glad om jag får in en. Om jag inte får det, ger jag rektalt.
Eftersom hon sviktar så pass cirkulatoriskt vill jag ju tvunget ha en infart, lyckas jag inte få in en på första tar jag till BIG (Bone Injection Gun).
Hon är klart i behov av vätska, men för den delen skulle jag inte vräka på hur mycket som helst heller.
Visst kan man prova ge lite narcanti men samtidigt känns det inte som nån opioidintox.

Hur är tempen?

Har hon något som tyder på trauma mot skallen?

Märken efter nålstick? Tablettrester i munnen?

Blodsocker såklart!

Brodern hade jag korsförhört för att få en bild av allt från det sociala livet till mat och dryckesvanor samt eventuella sjukdomar/mediciner.

För att flumma lite om olika orsaker...

En tjej i den åldern i dag har det inte alltid lätt med alla de ideal som råder om utseende och vikt mm. Kanske har hon inte ätit på ett tag utan bara druckit en massa vatten och annat man inte blir tjock av och utvecklat en hyponatremi.

Intox av olika slag, exempelvis GHB kan ge dessa symtom.

Subarach?

Ep som går över i status EP, behöver inte finnas någon speciell bakomliggande orsak.

Hypoglykemi där hon varit medvetslös en längre stund och därför fått ytterligare komplikationer.

mm,mm,mm

hur som helst. jag hade inte spenderat en minut längre än nödvändigt på plats utan sett till att komma iväg fortast möjligt och stöttat vitala funktioner så gott det går. Om möjligheten finns, hade jag kallat ut en ambulans till. Det är inte roligt att va själv där bak om hon skulle tappa andningen eller lägga av helt.

Det är intressant med lite patientfall. Detta var ju ett ganska klurigt fall där orsaken kan va allt mellan himmel o jord.
Jag hoppas att författaren har ett utförligt facit :wink:

Lipton

Re: Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av Lipton » 13/10 2007 10:09

JOCKE skrev:Blodsocker såklart!
Bra JOCKE! Sjukt lätt att glömma!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 13/10 2007 16:09

Ambbesättningen bedömde att symtomen hos pat berodde på en grav hypoxi. Med tanke på hennes cirkulatoriska instabilitet och att det inte fanns någon klar uppgift på vad hon hade tagit så avstod besättningen från att intubera pgå risk för interaktioner mellan anestesiläkemedel och intoxläkemedel. Behandling på plats blev då följdaktligen att ventilera pat med revivator och nålsättning. Under transport ventilerades pat och ett Ringer-A började infunderas. Etfer ca 15 min så upphör kramperna och då har pat haft en god saturation sedan avfärd. Även blodtrycket blev bättre under färd, dock ännu dålig egenandning så ventilation pågick fram till sjukhus. På sjukhus fastslogs intox av dextropropoxifen preparat ca 10 gram. Pat låg på iva med respiratorisk och metabolisk acidos och ett AV-block 1. Till en början med narcantidropp och syrgas på mask, men då pat börjar krampa igen efter ca 4 tim så läggs hon i resp. Andingsinsuff består flera dagar och pat kan ej tas ur resp. Får också cirkulatotrisk svikt och får NA kontinuerligt. Lungproblematik görs så att hon flygs till Solna för ev ECMO.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 13/10 2007 16:23

Givetvis så låg pat i trendelburgläge under transporten i amb in till sjukhus

AuF

Inlägg av AuF » 13/10 2007 16:45

Vad är i trendelburgläge ?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 13/10 2007 18:03

Tippad med huvudet lägre än fötterna.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 15/10 2007 11:23

Symptomen förekommer då och då bland extrema hetsätare. Åter enorma volymer och kräker upp alltsammans i skiftgång. En del dövar hungern med att dricka stora volymer vatten. Ligger ofta på låga kaliumvärden och balanserar.

Hade en klient som hade exakt dessa symptom nyligen av dessa orsaker. Regelbundna tester av kalumvärdena varje vecka, men taade från 3,2 till 1,6 på tvådygn. Klienten kan äta hur mycket som helst om denne inte stoppas och väger ca 45 kg, 173 lång.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/10 2007 11:44

Problemet med att göra på det sättet du beskriver lukas1 är, att vid stora vattenintag och ingen föda, riskerar man att dra på sig en hyponatremi med en rad problem som följd.
Hade en patient som pga taskigt inställd medicinering för sin schizofreni, inte åt, utan bara drack en massa vatten under en tid. Detta ledde till en grav hyponatremi. Patienten hämtades i hemmet pga kramper.
Under resan in fick patienten flera krampanfall och återfick inte medvetandet.
Väl inne på sjukhuset blev det IVA. Ytterligare kramper och infusion pro-epanutin sattes in. KAD och diuretikabehandling ledde till att 12L vätska drogs ut, bara över natten. När vi kom på morgonen igen, hade man konstaterat att patienten hade stora hjärnödem och att risken för inklämmning var stor. EEG visade knappt någon aktivitet alls.
Det tog inte mer än 13 timmar från att kramperna startat i hemmet tills patienten "klämde in" och avled.

Hade två likadana patienter på två dagar, när jag hade praktik på IVA, ingen klarade sig.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 15/10 2007 19:25

Enligt giftinformationscentralen är toxisk dos av dextropropoxifen preparat 700mg. Med andra ord en intox på nästan 15 ggr intoxisk dos.

Skriv svar