Test för ambulanssjukvårdare...

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

RogerHansson

Test för ambulanssjukvårdare...

Inlägg av RogerHansson » 28/11 2007 15:35

Jag ska in och göra test för anställning inom ambulanssjukvården. Ska köra lättambulans. Jag undrar lite över bärtestet. 80kg på bår upp för tre trappor sen ner igen utan vila. Hur vältranad måste man vara för att klara det. Jag kör sjuktransport idag åt taxibolag i helsingborg med bår i bussen, och bär nästan dagligen. jag är dock inte speciellt vältränad och går inte på gym. testet lät tungt, måste man vara vältrand och "stark" för att klara testet??
Tacksam för svar.
/Roger

AuF

Inlägg av AuF » 28/11 2007 18:50

Tyckte själv att de var rätt tungt. Är själv inte speciellt tränad. Men klarade de iaf. Huvudsaken är att du är rätt så stark i underarmarna/"händerna" så du inte tappar båren...

Hoppas de går bra!


Själv undrar jag var ett sk körtest brukar innehålla ?

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 28/11 2007 20:03

Min egen erfarenhet talar för starka underarmar. Det brukar oftast vara greppet som failar.

Sen så skadar det inte med lite flås i lungorna.

Lycka till.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 28/11 2007 20:08

Jag säger som föregående talare.. och använd gummihandskar, det tycker jag hjälper mot att handtagen glider ur händerna.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/11 2007 16:08

att inte få sätta ner och vila ser jag som ren dumhet. Det visar snarare på gott omdöme att sätta ner och vila istället för att tappa hela skiten i trappan omman inte orkar.

Personligen upplevde jag inte testet som svårt, även om jag inte satte ner och vilade. Du fixar det säkert! :D

Skriv svar