Örebro Universitet

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Örebro Universitet

Inlägg av stexum » 10/12 2007 21:47

Idag fick jag beskedet! Kom in på mitt andrahandsval - Örebro (reserv 1 i karlskrona) Väldigt bra för mig då jag vill flytta iväg.

Men är det någon som har erfarenheter om skolan? Hyffsat billigt gym någonstans? :lol:

stk

Inlägg av stk » 11/12 2007 19:34

Finns ett gym på universitetsområdet, kostar ca 700 kr för 4 månader om jag minns rätt.

ssk2

Re: Örebro Universitet

Inlägg av ssk2 » 14/12 2007 21:59

stexum skrev:Idag fick jag beskedet! Kom in på mitt andrahandsval - Örebro (reserv 1 i karlskrona) Väldigt bra för mig då jag vill flytta iväg.

Men är det någon som har erfarenheter om skolan? Hyffsat billigt gym någonstans? :lol:
Fattar ärligt talat inte att högskolan i Örebro får kalla sig universitet. Jag pluggade där 1 termin och staden suger. Karlskrona låter roligare.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 14/12 2007 22:33

Om en stad suger borde väl vara upp till var och en? I dagsläget känner jag att allt är bättre än Södertälje ialf.

Vad var det som var så dåligt med universitetet samt staden?

AuF

Inlägg av AuF » 14/12 2007 22:51

Har haft ett par kompisar som läst på örerbo universitet, båda har trivts hur bra som helst med både skola och stad. Ingen av dem läste dock ssk programmet så den vet jag inte så mycket om. Är väl som med mycke annat, man gör de till vad de är =).

Lycka till med studierna!

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 14/12 2007 23:27

Så är det ju oftast. Jag flyttar till Örebro med tjejen, det lär lösa sig allting. Nackdelen är ju att det är en lång väg till jag har en fast anställning på ambulansen. 3 års studier, ett par års arbete + vub.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 15/12 2007 14:18

stexum skrev:Om en stad suger borde väl vara upp till var och en? I dagsläget känner jag att allt är bättre än Södertälje ialf.

Vad var det som var så dåligt med universitetet samt staden?
Hela högskolan, för jag vägrar kalla det för universitet suger. Utbildningen var ett stort skämt. Miljön är dock skrämmande grå och intetsägande. Något som är bra är deras sjukhus med en ganska ny akutmott.

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 17/12 2007 0:29

ssk2 skrev:
stexum skrev:Om en stad suger borde väl vara upp till var och en? I dagsläget känner jag att allt är bättre än Södertälje ialf.

Vad var det som var så dåligt med universitetet samt staden?
Hela högskolan, för jag vägrar kalla det för universitet suger. Utbildningen var ett stort skämt. Miljön är dock skrämmande grå och intetsägande. Något som är bra är deras sjukhus med en ganska ny akutmott.
*ASG*
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 24/2 2008 12:51

Vilka låga krav det ställs på anatomin, det är helt obegripligt. 60% av enkla faktafrågor. "vad är ett enzym", "beskriv aktionspotentialen".

Visserligen pluggade jag natur på gymnasiet, men fick bara G på biologi A+B, samt Anatomi under lumpen då 7.5hp.

Jag gick på 30% av föreläsningarna och fick >85% rätt dvs VG. När man undrar någonting man inte vet och vill fördjupa sig så är det överkurs och detta är vad vi ska kunna. Pinsamt tycker jag.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/2 2008 17:48

stexum skrev:Vilka låga krav det ställs på anatomin, det är helt obegripligt. 60% av enkla faktafrågor. "vad är ett enzym", "beskriv aktionspotentialen".

Visserligen pluggade jag natur på gymnasiet, men fick bara G på biologi A+B, samt Anatomi under lumpen då 7.5hp.

Jag gick på 30% av föreläsningarna och fick >85% rätt dvs VG. När man undrar någonting man inte vet och vill fördjupa sig så är det överkurs och detta är vad vi ska kunna. Pinsamt tycker jag.
Hej!

Jag håller med dig och det sorliga är att detta fått bli standard. Det vore idé att göra ssk utbildning till en KY utbildning eller en 3 årig gymnasieutbildning istället.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Skriv svar