VUBBA nu eller sen...?!!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Sorken

VUBBA nu eller sen...?!!

Inlägg av Sorken » 22/1 2008 21:41

Färdig ssk till sommaren!

Bor i sörmland, här behöver man ingen specilist utbildning för att få jobba i ambulansen... än...(fast det är ju meriterat)

Det räcker med att göra ett akutår på sjukhuset, akuten, ava eller hia för att sedan få börja jobba inom ambulanssjukvården som allmän syrra...

Vad tror ni socialstyrelsen hittar på härnäst?
Att det ska åka minst en syrra i varje ambulans som är VUB, och då ambulans vub:en?...

ska man läsa den nu och betala själv eller om man börjar jobba i ambulansen som allmän syrra och det direktivet kommer om ett par år, betalar landstinget vub:en då?

Måste man vara fast anställd för att dom isf ska betala den?

skulle behöva lite feedback på detta..

(själv skulle jag vilja läsa ambulans vubben innan jag ger mig ut i ambulansen, för jag tycker det är så intressant...men tänker på pengmässigt så....)

MVH Erik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 23/1 2008 8:53

Jag tycker du kan jobba ett år för att sedan börja på ambulansen. Då är du i verksamheten och kan lättare få en ev vubb betald.

Socialstrelsen brukar hitta på saker lite då och då. min gissning är att man snart kommer kräva vubb och då amb vubben. Så går diskussionerna i sthlm att man bara kommer använda den vubben. Allt annat är egentligen ganska korkat..

Lipton

Re: VUBBA nu eller sen...?!!

Inlägg av Lipton » 23/1 2008 10:54

Socialstyrelsen hittade för länge sedan på att ambulanssjukvården skulle vara bemannad av en ambulansvubbad syrra. De valde dock att inte skriva detta i själva lagtexten, gissningsvis eftersom det hade slagit ut all kompetens som fanns i ambulanserna och också omöjliggjort för de ambulanssjukvårdare som valde att läsa vidare att sedan fortsätta jobba. Dock har tanken aldrig varit att allmänsyrror skulle kunna jobba i ambulans, detta finns väldokumenterat här på forumet bland annat om man orkar leta bland gamla dokument och intervjuer.

Jag tror dock att så länge vi har så många sjuksköterskor med andra varianter av ambulansutbildning än just vubben kan socialstyrelsen knappast hitta på så mycket nya krav. Dessutom kan jag tycka att om landstingen fungerade som de skulle så borde socialstyrelsen inte ställa så specifika krav. Jämför med räddningsverket och kommunerna, det finns inga specifika krav på en brandmans utbildning från räddningsverket. Det finns inga specifika krav på kommunens räddningstjänst över huvud taget, eller hur!?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/1 2008 14:28

varför jäkta? Ta dig tid att komma in i din yrkesroll som syrra innan du börjar tänka på att vubba dig.
Har man ingen erfarenhet av ambulansen sedan tidigare, ska man nog inte bara hoppa på det som färsk syrra. Ett år är inte mycket egentligen.

Visst jag känner inte dig, jag vet inte vad du kan ellerinte kan så jag ska inte döma ut dig. Men rent generellt tycker jag att man ska ha en del kött på benen innan man ger sig ut prehopitalt som syrra.
På huset är det alltid fyra väggar, golv och tak och hjälpen är bara ett knapptryck bort. Ute är man ganska ensam och hjälpen är kanske flera mil bort.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 24/1 2008 11:09

Om man nu tror sig få högre kompetens med vubbade syrror i amb så är det långt ifrån sanningen. En vub säger bara att du har en teoretisk kunskap men det är till sist ett praktiskt yrke så om man tar en nyexad syrra med 0-1 år på huset som sedan läser någon vubb så är det ingen kompetenshöjning för ambulansen. Om man innan vubben har mångårig erfarenhet av akutsjukvård från en akutmottagning kan man nog oftast säga att det höjer kompetensen i amb. Har tyvärr stött på en massa blåljuskåta syrror som inte klarar av jobbet i amb. Antingen så kan de ytterst lite fysiokogiskt/patofysiologiskt/farmakologiskt eller så överarbetar de banala symtom. Så mitt råd är att skaffa en gedigen kunskap från akuten innan du vubbar dig. Oftast så behöver man bara sitta med som medpassagerare men du får en klinisk blick som kan vara bra att ha i krångligare fall.
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 24/1 2008 15:10

Nu får man jobba på dispens om man bara läser vubben...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

SSK

Inlägg av SSK » 25/1 2008 15:56

Tycker att man ska prova att jobba prehospitalt ett tag, minst en sommar för att se om ambulansen är något som passar en. Folk som aldrig jobbat prehospitalt vet ju inte vad det egentligen innebär. Det är ju synd att dessa individer upptar en plats på ev VUB då det finns folk som redan är i verksamheten och verkligen vill läsa vidare men ej kommer in.

Tycker vidare att universiteten borde prioritera dem som har tjänst inom ambulansen och inte som vissa "lottar" bland de sökande. Detta gynnar ju alla: Färre avhopp, mer motiverade studenter och kompetenshöjning för hela ambulansverksamheten. Det är ju även lättare att ta till sig fakta om man har en verklighet att relatera till. Många begrepp och även sättet att tänka/prioritera är ju ganska främmande för de utan prehospital erfarenhet. Önskar även omfördelning av plaster, dvs färre på grundutbildningen (PGA överskott SSK = lönedumpning, arbetslöshet) och fler på de VUB där det råder personalbrist.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 25/1 2008 18:39

Glock 18C skrev:Nu får man jobba på dispens om man bara läser vubben...
Kan du utveckla de där lite, hängde inte med riktigt...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/1 2008 14:58

det är precis som han säger... Vi har kollegor som läser vubben nu och de har fått dispens för att jobba som vubbad. detta har tidigare varit ett stort ämne för diskussion eftersom semestertiderna brukar innebära syrrebrist hos oss. Men KAMBER har varje år sagt att de inte kommer bevilja dispenser längre, men det har bara gällt fram till de själva fått personalbrist.
Nu har man däremot tydligen frångått allt och ger dispens till de som läser vubben, trots att vi har över 80% vubbar.

Skriv svar