sommarjobb ?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

myzza

sommarjobb ?

Inlägg av myzza » 19/2 2008 22:55

hej jag är 16 snart 17 och går i tt ambulanssjukvårds inriktad gymnasium.
och jag undrar om man får sommarjobba i en ambulans eller nån station för att kanske få lära sig mer om vad arbetet handlar om och vad det innebär finns det möjlighet att man kan få jobba men något sånt ?
mvh

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 20/2 2008 19:12

Hejsan! Roligt att du är intresserad utav att arbeta på ambulansen! Hur menar du med sommarjobb? Du har ju ingen möjlighet att få ett betalt sommarvikariat som 16-17åring. Det jag kan tipsa dig om är att be att få hospitera på nån ambulansstation och kanske åka med en dag för att se om det är något för dig, går du inriktning ambulans så borde det nog inte vara ett problem(i alla fall när du fyllt 18). Är inte praktik på ambulansen en obligatorisk del utav eran utbildning?. Det du ska göra om du vill arbeta inom ambulanssjukvården är att ta körkort så fort du fyllt 18 och att läsa till sjuksköterska, på vissa ställen i landet har du möjlighet att vikariera som ambulanssjukvårdare under den senare delen av din studietid, en bra väg in kan också vara att söka jobb på sjuktransport och komma in den vägen, så gjorde jag. Körkort för tung lastbil är också meriterande och är på många ställen ett krav då bilarna blir större och större. Jag önskar dig lycka till i framtiden! God fortsättning

myzza

Inlägg av myzza » 20/2 2008 23:30

mm :D nja menar mer som praktik inget betalt eller så utan vill bara veta lite mer om vad det innebär. vissa i klassen skulle eventuellt få praktisera i en ambulans sista året på gymnaisumet men dock inte för alla.
tacksam för svaret :) god fortsättning

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/2 2008 9:40

DirtyNurse: Läcker parentesavslutning!!! 8)

myzza: Ta kontakt med närmsta station och förklara läget. Det borde inte vara en omöjlighet för dig att få åka med några veckor under ditt sommarlov (räddningstjänsten har ju haft slangvalpar i alla tider :) ).
Dock så kommer antagligen den spontana reaktionen vara nejtack det går inte men du får stå på dig lite grann, men sluta innan du upplevs tjötig.
Om det funkar bra så kan du sedan säkert få åka med fler gånger under din utbildning och när du sedan är färdig så borde det inte vara orimligt för dig att få sommarvika som ambulanssjukvårdare (förutsatt att du har tagit körkort).

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

hej

Inlägg av kire1111 » 26/2 2008 15:27

Personligen skulle jag nog tycka att man nog ska vara lite äldre än 19-20 när man ska börja jobba i ambulansen. Och med tanke på att som amb.sjukv. ska man köra kanska mycket med så några år körvana är nog att rek. Tror inte det är många landsting som anställer 19-20 åriga ambulanssjukvårdare jag kan ha fel nån som vet?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/2 2008 10:22

I skåne är minsta ålder för att arbeta, praktisera osv inom ambulansen 21år.

Ante

Inlägg av Ante » 27/2 2008 20:57

Isidor, Hurdå menar du? 21 för att praktisera i ambulansen? Då kan ja meddela dig att så är det inte, jag va där förra veckan å ja e 18, Då va ja på stationen i Ängelholm~

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/2 2008 22:49

Så har det varit tidigare i alla fall... och vi tar inte in yngre på vår station.
ska man jobba, är det definitivt 21 som gäller eftersom man ska ha haft körkort i minst 3år.

Ante

Inlägg av Ante » 27/2 2008 22:57

aa, 21 för att jobba tror ja säkert att det är eftersom det kan vara rätt bra å ha lite kör vana innan. :)

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 27/2 2008 23:51

Jag tror dock undersköterskestuderande Myzza mest är intresserad av att följa med i någon vecka som tredje man för att se och lära hur ambulanssjukvården fungerar, inte att jobba som sommarvikarie. Men det tror jag alla förstod, så varför börja prata om körvana?

Dock håller jag med kire1111 och tycker nog det ändå är lämpligt om du i alla fall är över 18 års ålder innan du hänger med, även om du säkert skulle kunna få åka med på någon station en kväll som 17åring. Alla ser ju olika på det där.

Ju längre du kommer i din utbildning ju mer kött på benen har du med dig när du slutligen kanske får chansen att hänga med på någon station. Är du sedan färdig undersköterska så blir det säkerligen lättare att kunna få följa med någon gån då du både är klar med din Usk utbildning och har lite kött på benen, samt har blivit några år äldre.

Det har diskuterats om just sådana här frågor i tidigare trådar på forumet, och där just åldern har tagits upp. Söker du lite och läser där så finner du mer förklaringar till varför det anses vara lämpligt att du faktiskt är lite äldre och besitter lite mer förkunskaper om vad som händer och sker inom ambulanssjukvården innan du kommer dit.

Hur som haver så önskar jag dig starkt lycka till!! :)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 28/2 2008 1:08

Undersköterskeelever brukar faktiskt inte praktisera hos oss, om man inte räknar in de som går räddningsgymnasiet eller liknande.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 2/3 2008 13:07

Det är som sagt bra att ha lite mer kött på benen, kanske ifrån skolan och kanske en annan praktikplats innan man sätter sig i en ambulans. Lite lättare att lära sig då. Sedan är det förvisso inte fel med ett par dagars praktik på ambulansen för att få "känna på" hur allt funkar.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 2/3 2008 23:08

Jag tror personligen inte att man har en personlig mognad, tillräcklig för att ta till sig upplevelserna från ambulanspraktiken på rätt sätt, som 16-17 åring. Det är nog mer en cool grej att åka blåljus än att man vill lära sig olika behandlingsstrategier mm...

visst är detta en generaliserad bild men den står jag för!

Musse

Praktikanter

Inlägg av Musse » 10/3 2008 15:04

"oerfarna" praktikanter och personer utan genomgången utbildning får endast åka på prio 3 och i sällsynta fall prio 2 så blåljus grejen faller iaf här uppe. På ett prio 1 kan det råda sådant kaos att du behöver utbildning oavsett om du är 3e man, svårt att förklara för en hysterisk anhörig att du är tex journalist när hennes man ligger med hjärtstopp, krävs en del att även ta hand om annhöriga.

Så resonerar dom här i västra delarna av landet ..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/3 2008 19:51

det här köper jag inte... Det finns faktiskt många olika personer/yrkeskategorier som åker med nåt pass.

Man kan inte lägga över något som helst ansvar på medåkaren oavsett vad det är för nån. Vad tror du händer om du har en patient som är tung och ni måste bära ner denna för ett antal trappor på båren, och ni låter medåkaren ta ett handtag i stället för att begöra extra hjälp, och i trappan tappar ni patienten? Jo ert försäkringsbolag skulle nog inte godkänna att en lekman var delaktig i olyckan, oavsett om denne är läkare, ssk eller journalist.

Personer som gör sin praktik är en sak eftersom de är försäkrade genom skolan.

Och förresten... hur vet ni vad ni möter på plats? Kan vara kaos på alla utlarmade prioriteter!

Skriv svar