Några fråger från en kanadensisk "paramedic"

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

577

Några fråger från en kanadensisk "paramedic"

Inlägg av 577 » 23/2 2008 6:37

Jag har varit "Paramedic" i Kanada i tio år och ska flytta till Stockholm med mitt fru i juni. Jag skulle vilja lära mig mer om utbildning i Sverige och hur man blir kvalificerad i Sverige.

Förlåt att min svenska är inte så bra. Mitt e-post är bendavis@shaw.ca

Tack så mycket

Ben.

Lipton

Re: Några fråger från en kanadensisk "paramedic"

Inlägg av Lipton » 23/2 2008 11:05

Din svenska är nästintill utmärkt.
Finns två val för dig i Sverige. Det lättaste är att du går till valfri arbetsgivare i Stockholm och frågar om de vill anställa dig som ambulanssjukvårdare. Rent kravmässigt borde det inte vara några problem eftersom det inte finns något regelmässigt lägstakrav för en ambulanssjukvårdare utan det är något som arbetsgivaren gör en bedömning av från fall till fall. Dock kan det vara svårt att få jobb som ambulanssjukvårdare eftersom man då är starkt begränsad i sin möjlighet att vårda patienten (ambulanssjukvårdare får inte ge läkemedel).
Det andra alternativet är att du skaffar dig en svensk legitimation som sjuksköterska. Det är socialstyrelsen (http://www.sos.se) som utfärdar legitimationer. Detta innebär troligtvis mer eller mindre högskolestudier, normalt är utbildningen 3 år men den borde gå att korta av för din del. Antingen genom tillgodoräknanden av tidigare utbildningar eller genom validering av dina faktiska kunskaper. För mer information om legitimation för sjuksköterskor får du kika på länken ovan. Ta gärna också kontakt med socialstyrelsen och fråga vad de skulle kräva av dig för att få ut en legitimation.

Skriv svar