Framtiden, IVA, AMB, Anestesi?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 13/3 2008 1:02

Du har så rätt Novisen!

AMBASS har bara snöat in sig på titlar och ser inte det som finns bakom. Att man kallar det omvårdnad spelar väl mindre roll och gör det knappast mindre värt.
Oavsett vad AMBASS säger eller tycker, utgår omvårdnaden, precis som all annan sjukvård från medicinsk forskning.

Om en läkare skulle få för sig att ge lite morfin kallas det för medicinsk behandling, skulle en syrra göra det samma kallas det omvårdnadsåtgärd.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 13/3 2008 5:47

AMBASS skrev:Eller varför inte göra dessa ämnesdelar valbara. Troligen kommer en stor del studenter välja att läsa mer anatomi och medicin före skumma teorier kring omvårdndsprocessers ditt och datt!

(AMBASS)
Hmm... Vi hade valbar kurs i termin 5 på ssk prog, då fick man välja 7,5hp vårdpedagogik, vårdvetenskap eller farmakologi, det var dock bara ett fåtal studenter som läste farmakologi (däribland jag). de andra läste "ditt och datt" :)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/3 2008 18:47

AMBASS: Allt du som läkare kan göra med en patient kan också jag som sjuksköterska göra inom ramen för min omvårdnadsprofession (med hänsyn taget till att min utbildning är kortare och mer komplex än din, men generellt sett finns inga hinder för omvårdnadsprofessionen jämfört med läkarprofessionen).
Däremot alla hänsynstaganden jag kan göra gentemot patienten och dennes anhöriga inom ramen för omvårdnad finns ingen möjlighet att knö in för dig i din profession.

Försök koppla bort titlarna och förstå att det är inte omvårdnaden i sig som är problemet. Det är tanterna med batiksjalar, senilsnoddar i glasögonen och mindervärdeskomplex vars uppfattning om vad omvårdnad är och hur den skall avgränsas mot andra vetenskaper för att på så vis bli en egen vetenskap som är problemet. Det är tack vare dem som studenter kan jobba heltid vid sidan av studierna, läsa dubbla utbildningar, är missnöjda med sina kunskaper, blir utbrända inom ett år efter examen och framförallt går ut med så låga kunskaper att såna som dig själv får uppfattningen att omvårdnad är en värdelös vetenskap som inte hör hemma inom modern sjukvård.
Som ett exempel kan vi jämföra fysiker och arkitekter. Om tanterna från landets vårdinstituationer hade utbildat arkitekter så hade dessa avgränsat sin profession så att husen kollapsat eftersom hållfasthetslära ju faktiskt inte hör hemma i deras profession utan det är något som fysikerna pysslar med, det hade väl varit en underbar värld?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 14/3 2008 20:40

Lipton skrev:AMBASS: Allt du som läkare kan göra med en patient kan också jag som sjuksköterska göra inom ramen för min omvårdnadsprofession (med hänsyn taget till att min utbildning är kortare och mer komplex än din, men generellt sett finns inga hinder för omvårdnadsprofessionen jämfört med läkarprofessionen).
Däremot alla hänsynstaganden jag kan göra gentemot patienten och dennes anhöriga inom ramen för omvårdnad finns ingen möjlighet att knö in för dig i din profession.

Försök koppla bort titlarna och förstå att det är inte omvårdnaden i sig som är problemet. Det är tanterna med batiksjalar, senilsnoddar i glasögonen och mindervärdeskomplex vars uppfattning om vad omvårdnad är och hur den skall avgränsas mot andra vetenskaper för att på så vis bli en egen vetenskap som är problemet. Det är tack vare dem som studenter kan jobba heltid vid sidan av studierna, läsa dubbla utbildningar, är missnöjda med sina kunskaper, blir utbrända inom ett år efter examen och framförallt går ut med så låga kunskaper att såna som dig själv får uppfattningen att omvårdnad är en värdelös vetenskap som inte hör hemma inom modern sjukvård.
Som ett exempel kan vi jämföra fysiker och arkitekter. Om tanterna från landets vårdinstituationer hade utbildat arkitekter så hade dessa avgränsat sin profession så att husen kollapsat eftersom hållfasthetslära ju faktiskt inte hör hemma i deras profession utan det är något som fysikerna pysslar med, det hade väl varit en underbar värld?
Hello Lipton!

Senilsnoddar i glasögonen :D

Jag är inte så negativ som det kanske framstår, men jag vidhåller att omvårdnaden tar allt för mycket plats i utbildningen till SSK. Kanske är jag förblindad av prehosp tänkandet. Kanske är det så att den akademiska omvårdnaden är viktig för många kollegor inom vården. Har bara så svårt att greppa att den ska behöva ta sådan plats i en praktisk yrkesutbildning. Borde finnas viktigare saker att träna in. Även inom dagens läkarutbildning finns moment av praktisk omvårdnad. Jag tror dock att detta många gånger handlar om sunt bondförnuft!

Jag har ännu inte sett det vetenskapliga i omvårdnadsämnet. Kanske till följd av dess metodval, vilken för en naturvetare är främmande. Men, det kan ju vara så att jag har helt fel. Vill landets syrror i framtiden kunna hävda sig på arbetsmarknaden så skulle jag dock tro att det vore bra om ämnet istället blev valbart. Jag inbillar mig att många arbetsgivare gärna skulle se andra ämnen i examensbilagan före omvårdnad. Men valfrihet kan ju vara skadligt har jag hört :wink:

Vad kommer du själv göra i framtiden? Forska? Jobba kliniskt?

(AMBASS)
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/3 2008 12:27

AMBASS: Jag är inte lika välvilligt inställd till omvårdnaden som det kan tyckas, precis som du säger dig inte vara så negativ till den som det ibland verkar på dina inlägg. Som du säger så handlar det till största delen om sunt bonnförnuft. Skillnaden är att det skall vara vetenskapligt bevisat fungerande bonnförnuft.
Det som gör det svårt för oss att få upp våra löner är att vi för det första generellt sett fortfarande är ett gäng kärringar. Efter detta är det också så att en nyutbildad sjuksköterska inte kan vare sig så mycket praktiskt omvårdnad eller teoretisk. Detta eftersom den praktiska omvårdnaden får stå tillbaka för den teoretiska i utbildningen och den teoretiska kräver något praktiskt att hänga upp den på för att få förståelse för den och här brister både lärarna på utbildningarna samt handledarna vid de kliniska studierna. Den största anledningen till detta är att de som sitter på skolorna och bestämmer är övertygade om att omvårdnaden måste avgränsas för att bli lättare att förstå och om de får hållas så kommer omvårdnaden utplåna sig själv eftersom ingenting till slut är kvar. Jag hävdar däremot att omvårdnaden som vetenskapligt ämne måste omfamna de närliggande ämnena och att man gemensamt måste inse att vi alla jobbar runt patienten för dennes bästa, ibland med samma saker fast från olika vinklar. Att injicera morfin kan både vara en medicinsk åtgärd och en omvårdnadsåtgärd, är det de senare så handlar det om åtgärden läkemedelshantering enligt VIPS-modellen för dokumentation.

Att arbetsgivarna hellre skulle se andra ämnen beror på att inte heller arbetsgivarna är införstådda i vad omvårdnaden faktiskt innebär. De har bara sett att sjuksköterskor som utbildats får lägre praktiska kunskaper i takt med att omvårdnaden tagit över utbildningarna och dessa akademiserats. Helt logiskt eftersom omvårdnad precis som medicin både är ett praktiskt och teoretiskt ämne men som sjuksköterskestudent lär du dig aldrig att slå samman dessa till en helhet utan bara att dela dem i två olika.
Att du sedan tycker omvårdnadsforskningens metoder saknar vetenskaplig grund förstår jag. Jag ser också mig själv som sprungen ur naturblocket och jag hade således också svårt att förstå det vetenskapliga till en början. Dock handlar det i mångt och mycket om att en stor del av den forskning som produceras bara är en upprepning av tidigare forskning eftersom det är så man lär sig att det skall gå till under utbildningen. Den banbrytande omvårdnadsforskningen däremot är lite lättare att se behovet av och vetenskapen i.
Jämför gärna också med studier skrivna av exempelvis psykologer, dessa torde många gånger också vara uppbyggda kring kvalitativa metoder och ändå ifrågasätts inte psykologin som vetenskap. Detsamma gäller forskning gjord av paramedics som många gånger är mycket goda omvårdnadsstudier, dock får man passa sig att hänvisa till dem på en omvårdnadsinstitution eftersom man måste skilja på omvårdnad och medicin och avgränsa dessa från varandra, inte blanda!!! :mrgreen:

Omvårdnadstanterna måste inse att divide and conquer är en förlegad och inte fungerande tanke...

John

Inlägg av John » 27/3 2008 19:09

Tack för dina synpunkter Combi, 2 st VUB låter inte så tokigt, ska försöka få det att gå ihop bara.
Satt faktiskt häromdagen bara och läste på lite om olika kostnadsbelagda vidareutbildningar, ser spännande ut, men dyrt, får försöka skrapa ihop en grundplåt när jag väl kommer ut i lönesvängen.

Ambulansvub har jag mer eller mindre strukit vid det här laget, den verkar inte ge mig vad jag söker, men det kan ju ändras innan jag börjar läsa vidare.

En liten ändring i din lista bara... punkt 7 börjar direkt efter examen 8)

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/3 2008 20:58

Ambulansvubben ger tyvärr inte mycket mer än konkurrenskraft vid jobbsök. Har man jobbat ett par år gör den varken från eller till. Tycker jag...

glenn

framtiden

Inlägg av glenn » 3/7 2008 16:55

Långa inlägg som jag inte orkar läsa, dock så handlar väl valet av utbildning för en själv helt enkelt vad det är man vill jobba med?
För mig är inte narkossköterskor några "översköterskor", många är ganska risiga när det gäller akuta situationer och inget stöd av läkare finns, de kanske bara är vana att söva enligt PM på operationssalen, samma gäller IVA syrror som är duktiga på sitt men ser verkl. inte de som "bättre" än andra sköterskor. Dom är duktiga på sin sak, vilket inte är dåligt.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/7 2008 1:37

Man kan diskutera denna fråga i evigheter tydligen... Som jag ser det, finns det en anledning att man har tagit fram just en ambulansvubb.
De olika vubbarna är ju tänkta att förbereda den som läser för ett arbete inom respektive område.
Jag tycker att det ska vara krav på ambulansvubb för att jobba inom ambulanssjukvården. Vill man sen läsa anestesi eler IVA också så är det väl upp till var och en, men kravet borde vara ambulans!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/7 2008 11:36

Jag har bra hjälp av båda mina vubbar. Har jag respiratorpatienter/Iva transporter så kommer anestesivubben till sin rätt medans när det gäller triagering, skadediagnostik, ledning så kommer ambulansvubben till sin rätt.
Specialist anestesi och ambulans

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/7 2008 22:56

Bra inlägg Novisen.
Om man sedan ser det såhär så blir det hela solklart. Ambulansjobbet går ju ut på triagering, skadediagnostik och sjukvårdsledning, så vill man jobba i ambulans så är nog ambulansvubben ganska bra. Vill man jobba på IVA eller OP så är nog narkosvubben bra.

Sedan är jag övertygad om att de narkossyrror som också är ambulansvubbade är tacksamma för det när de blir utskickade i sjukvårdsgrupp, precis som du är tacksam för narkosvubben på IVA-transporter.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 30/7 2008 2:08

Alla de som inte är dubbelvubbade då?

SSK

Inlägg av SSK » 1/8 2008 21:01

Isidor skrev:Alla de som inte är dubbelvubbade då?
Eller inte ens sjuksköterskor?

Skriv svar