Framtiden, IVA, AMB, Anestesi?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/8 2008 21:35

"man måste själv åtgrda problemet"?

Min erfarnehet av ex amerikans personal (vars system verkar lyftas till skyarna av de som inte vet något om det) är endast av en kompis som jobbat i usa 3 månader och olika ambulansprogram på tv..

Min kompis som jobbarde där blev lyft till skyarna pga att han är anesyrra.. De tyckte det var ett skämt och overkill att ha så välutbildad personal i ambulansen. Han hade stora befogenheter att ge lm på generellt direkiv vilket INGA andra hade. Han blev i stort sett utfryst pga det (avundsjuka?)


Tittar man på tv så bekräftar det hans erfanreheter.. De vårdar med gaspedalen. Är patienten dålig så sitter de i telefon med en Dr hela vägen in för att få handledning... Intuberar lungödempatienter nasalt?? Däckar patienter med högdos stesolid och får panik när patienten slutar andas.. När han intervjuas patienten efteråt så har han räddat livet på paienten (trots att det var han och bara han som gjorde patienten sjuk).

Är det något att stå efter?

Är trött på paramedicdebatten och tycker att lite nyans på debatten vore på sin plats.. Jag är inte emot att pröva nya vägar men det är omöjlig att disskutera saken på AF då alltid paramedicförespråkarna vet bäst och har ingen förståelse för andra åsikter..

Skriv svar