Löneuppror

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Löneuppror

Inlägg av kire1111 » 18/3 2008 21:36

Ja ha nu var det igång igen lönefrågan i vården. Kommer gå som alltid. Kommer få ett par kronor påökt på lönen sen kommer det bli tyst runt om i sverigen. ssk. hotar att säga upp sig men vem kommer göra det när det verkligen gäller, inte många och det vet arbetsgivaren om. Räkningar och mat och livet kostar pengar. Så vem vill säga upp sig och hamna hos kronofogden. Så länge vi inte har rätt att strejka med lön i vården kommer det inte hända ett skit. Vill man ha bättre lön så ska man bytta jobb. Nej det är lika bra att man accepterar att man ses som en Florens Nightingales som ska jobba efter ett religiöst kall och få lönen från gud.
kan ju gå till kyrkan och tigga pengar finns säkert snälla själar där som lägger några extra kronor i kolekten till oss i vården.





Ambulanssjukv./Usk/ssk.student.

Sofung

Inlägg av Sofung » 28/3 2008 23:31

Med risk för att ta upp uttjatade påpekanden, så måste vår utbildning och vårt ansvar spela en större roll än den gör idag. På lördag väntas nästa bud, vi får se om vårdförbundet har is i magen...troligen inte tyvärr.

Vi ssk-studenter kan påverka mycket genom att inte ta jobb under 20 000 (eller högre) i ingångslön, vi är kanske mer vana att leva on the edge mer än en vanlig knegare. Personligen ser jag gärna fler privata alternativ som konkurrerar så att vi inte är bundna till samma arbetsgivare. Har en känsla av att ett företag skulle se oss ssk mer som en tillgång istället som landstinget: en avgiftsbörda, men kanske för lätt att vara naiv i det här fallet. (Lite off topic, jag vet...)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/3 2008 18:10

Att ni inte deltar i debatten kring våra löner i de befintliga trådarna?

Sofung

Inlägg av Sofung » 29/3 2008 18:31

Isidor skrev:Att ni inte deltar i debatten kring våra löner i de befintliga trådarna?
Oj, dom har jag helt missat! Tack!

Skriv svar