Jobba som USKa med samlat betygsdokument?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Nord

Jobba som USKa med samlat betygsdokument?

Inlägg av Nord » 16/4 2008 15:32

Hej,

har en fråga hoppas ni kan besvara för vi finner inget bra svar på denna.

En bekant till mig går ut ett omvårdnadsprogram nu till våren, då hon vet med sig att hon får ett samlat betygsdokument och inte ett slutbetyg undrar hon om hon ändå får jobba som undersköterska medans hon läser upp sina betyg på komvux?

Mvh

AuF

Inlägg av AuF » 16/4 2008 15:55

Hej.

Lipton här på forumet brukar vara bra på att förklara dessa saker. =)

Men kortfattat är det ju så att usk inte är en legitimerad yrkesgrupp, därmed finns det ingen myndighet som bestämmer deras yrkestitel. Utan detta ligger på arbetsgivaren. Anser denna att din vän har kompetensen att arbeta som usk finns det inga hinder för att hon inte ska kunna arbeta som detta. Precis som när man läser till ssk så kan en arbetsgivare anse att efter tex 3-4 terminer kan du jobba under som usk, utan att för den delen ha något slutbetyg på omvårdnadsprogrammet. Så visst tror jag hon kan få jobb som undersköterska. Dock brukar sjukhusen vara något mer hårda på slutförd utb än vad kommuner är.

Hoppas de gav dig något iaf..

mvh.

Nord

Inlägg av Nord » 17/4 2008 0:03

Tack för snabbt svar!

Jo, jag anade också att det lutade åt det.
Precis som du säger är det ingen legitimerad yrkesgrupp, därför vore det inga problem utan det är som du säger upp till varje enskild arbetsgivare.
Jag jobbar själv på ett lasarett som USK, så egentligen kanske jag kunde svängt inom chefen och få det förklarat imorn, men både hon och jag blev otåliga! Tack återigen!

Mvh

Lipton

Inlägg av Lipton » 17/4 2008 22:13

AuF: Nu är vi två då! :lol:

Nord: Rent logiskt är det ju så att ingen arbetsgivare i världen skulle påstå att man inte får jobba som undersköterska för att man kuggat en religionskurs och Engelska B och därför inte får ut ett fullständigt gymnasiebetyg. Däremot om man kuggat Medicinska grundkurserna och Omvårdnad A så kanske de drar sig för att anställa.
Däremot tror jag att om meriterna i övrigt är lika så föredrar arbetsgivaren den med fullständigt gymnasiebetyg, men det är bara en gissning.

Skriv svar