Chans för jobb efter SSK+Ambulans-utb?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Guz

Chans för jobb efter SSK+Ambulans-utb?

Inlägg av Guz » 26/4 2008 20:33

Hej allesammans,

Jag hittade inget bättre ställe än "utbildning" för min fråga, hoppas det fungerar här. Jag studerar till SSK nu, började ganska nyligen. Jag tänkte jobba lite efter utbildning på akutavdelning för att sedan köra vidare till ambulans-vubben. Men jag måste erkänna att jag blir lite stressad av att ambulanssjuksköterskevubben är attraktiv och jag har några år kvar att beta av innan jag är färdig. Finns det risk att det inte längre finns behov av amb-ssk's här i Växjö där jag studerar?

Hälsn
Gus

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 28/4 2008 0:24

Det är ju omöjligt att säga. Men behovet av vubbade syrror finns ju överallt i landet så jobb lär du få.
Kanske finns det inget just i växjö när du är klar, men är du bara beredd att flytta lite på dig, finns det säkert jobb.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 30/4 2008 12:04

Att vubben senaste åren varit så populär beror nog till stor del på att många i den "befintliga" personalen valt att vidareutbilda sig. Men jag tror att det kommer att lugna ner sig så småningom.

Att få jobb inom ambulanssjukvården är sällan enkelt. Men det finns alltid massor av extrapass pga sjukskrivningar, tjänstledigheter etc. Får du bara in en fot så ordnar det sig.

Guz

Inlägg av Guz » 30/4 2008 20:17

Eftersom jag har två små barn och precis har flyttat tillbaka till Växjö (född och uppväxt i Växjö) efter att ha vantrivs i tidigare städer så är jag för tillfället inte alls sugen på att flytta. Men jag är oerhört motiverad och jag _ska_ bli amb-ssk. Inte mer med det :).

Men låt oss säga att amb-syrror inte är spec. eftertraktade när jag har gått amb-vubben, är man eftertraktad på akuten iaf? Så kan man mellanlanda där ev.

Och förutom ambulans-yrket, vad har ni funnit vara mest lärorikt/intressant förutom erat nuvarande yrke? Eller snarare, vilken avdelning? Akuten? IVA? Vad som helst?

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 30/4 2008 20:36

Om du har bestämt dig för att bo i Växsjö så kolla upp om de kräver amb-vubb. Om de bara kräver vubbat syrra så skulle jag istället rekomendera anestesi el iva. Då har du större möjligheter att bo kvar i och med att du kan jobba på sjukhuset i väntan på ambjobb el gå in och jobba på huset när du tröttnat på ambulansen.
To whom much is given, much is expected.

Guz

Inlägg av Guz » 5/5 2008 22:15

Tack för svar,

Men en fråga som jag länge undrat över, bra att du tar upp detta. För jag har tidigare fått tips att ist gå vidare till anestesi eller IVA, men varför?
Är man fortfarande lika attraktiv inom ambulans-sjukvården?
Amb-vubben torde väl ändå vara 'bättre', och borde göra mig mer lämpad för ett ev. ambulans-yrke?

AuF

Inlägg av AuF » 5/5 2008 23:18

Skulle nog vilja påstå att både IVA och anestesi vubben fungerar lika bra som amb vubben i dagsläget. Iaf här det så i min del av sverige.

Men läser man anestesivubben ska man absolut jobba några år på huset direkt efter utbildningen. Det finns för många som går anestesivubben och sedan går direkt tillbaka till ambulansen. För mig personligen ska man ha jobbat ett par år på OP innan man ens ska tänka på att börja jobba inom ambulans med delegering som narkossyrra.

Lycka till med pluggandet!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 6/5 2008 0:58

Å andra sidan finns det ju en anledning till att det finns en ambulansvubb. Där jag jobbar värderas ambulansvubben högst även om det känns som att vissa delar av tex narkosvubben skulle göra mer nytta i arbetet.

AuF

Inlägg av AuF » 6/5 2008 1:31

Håller helt med.

Om man kunde fokusera något mer på farmacologi och hantering av luftvägar på prehospen tror jag att man kan få den mer attraktiv.

Borde egentligen vara en självklarhet att ambulansvubben är den mest lämpade, tyvärr tror jag inte så många tycker det idag. Speciellt inte om man har amb.sjv 20 alt 40v i ryggen.

Tycker ofta det är känns konstigt att tex OLA-ambulanser eller akutbilar som är bemannade med narkossköterskor nästan alltid blir ledningbil och tar över det medicinska ansvaret vid en t-olycka när det i den "ordinarie" ambulansbesättningen finns ambulansvubbade syrror. Som egentligen borde vara de mest lämpade...

Guz

Inlägg av Guz » 6/5 2008 21:17

Ok, tack för era svar.
Vad är en OLA-ambulans?

Och kan det skilja mycket i amb-vubbarna genom landet? Jag kanske borde kolla upp vad det innehåller här i Växjö?

AuF

Inlägg av AuF » 6/5 2008 23:49

OLA= Olycksambulans (tror jag de står för iaf=) ). Dom finns göteborg och är deras form av akutbilar. Är bemannade med narkossköterskor och åker på speciella kriterier. tex trafikolyckor, hjärtstopp, svår astma/analfylaxi, barn osv...

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 7/5 2008 20:52

Min erfarenhet av ambvubb är att efterman gått den så har man inga flera el nya delegeringar än vad man som vanlig allmänsyrra hade för ett par år sedan i amb. Då kan man kanske fråga sig vad den tillför? Måste kännas tråkigt att läsa 40 poäng och sedan inte få några utökade delegringar vilket betyder att man i princip inte få göra mer än vad man fick göra innan utb.
To whom much is given, much is expected.

Filibastis

Inlägg av Filibastis » 8/5 2008 16:17

Hej!
Att få ökade kunskaper innebär att du blir bättre på att förstå vad som är fel med patienten, och vad som behöver göras (och vad som inte ska göras). Jag tror att lika ofta som ambulanspersonal missar att göra saker som borde ha gjorts, så gör de andra saker som inte borde ha gjorts. Ju mer du utbildar dig, desto bättre blir du rimligtvis i dina bedömningar.

Kanske viktigare än att få ge fler läkemedel, är att bli säkrare på de som man redan får ge.

Detta är också en anledning till att sjuksköterskan inte bara behövs i vårdarhytten när det ska ges läkemedel, utan det finns alltså fler aspekter på kunskaps- och kompetensskillnader.

Mikael Lundgren

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 8/5 2008 18:12

Visst är det riktigt som du skriver att det är viktig med kunskap. Men jag anser då att det är ett praktiskt yrke och att du lär dig mycket mer på att jobba på en akutmttagning gentemot att läsa två terminer på ambutb. För kunskapsmässigt så slår marjoteten av akutensyrrorna, syrrorna i amb som INTE själva har jobbat på akuten. Min uppfattning är att man bör ha jobbat minst 2 år på en akutmottagning innan ambvub el arbete inom amb.
To whom much is given, much is expected.

Guz

Inlägg av Guz » 9/5 2008 23:30

Ja några år akutmottagning låter sunt för kropp och själ.
Jag har hört talas om att några har kommit direkt efter ssk-utb till amb-vubben men det har aldrig lockat mig om jag ska vara ärlig.

Så osäker som man känner sig som nyutexaminerad kan inte vara någon dröm att få hem innanför dörren som vårdtagare. Men jag kan ha fel, kanske någon här som hoppat på tåget direkt?

Trots att det är ambulansen jag vill jobba i(!) så är jag övertygad om att tidigare erfarenhet från akutmott får mig att kunna slappna av mer, och njuta av ett jobb i ambulansen några år senare.

Ju mer erfarenhet, desto bättre säger ni. Men finns det folk har både anestesi- och sjukvårdsvubben i ryggsäcken t.ex?

Skriv svar