IVA-utbildning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Izola

IVA-utbildning

Inlägg av Izola » 8/7 2008 0:52

Hej! jag är en SSK-student som börjar 5:e terminen. Jag har planer på att vidareutbilda mig och jag vill jobba inom ambulansen, men även kunna jobba i huset i ett senare skede (naturligtvis måste jag börja på huset).
Jag skulle vilja ha en lite bredare utbildning än ambulans vuben. Därför funderar jag nu på IVA. visst skulle man väl få jobb inom ambulansen med denna utbildning??

Ska tillägga att jag haft körkort över 7 år och har ett stort körintresse :twisted: , det är det självständigheten och friheten i ambulansyrket som lockar.

Tacksam för de svar jag får :D

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 8/7 2008 23:20

det finns flera utbildningar som ger behörighet att jobba inom ambulansen, dock tror jag nog att ambulansvubben är den som är bäst lämpad för yrket, i synnerhet om man inte har tidigare erfarenhet från ambulansen.

Det finns många delar i ambulansvubben som inte finns i de andra, såsom prehospital sjukvårdsledning, PHTLS (vid vissa skolor), radiokommunikation, mm,mm.

Är det ambulansen som ör ditt mål, satsa på den utbildningen oxå då, det är mitt råd. Man kan alltid läsa en vub till om man har de böjelserna.

AuF

Inlägg av AuF » 9/7 2008 1:24

Har du som mål att jobba i ambulans ska du absolut söka ambulansvubben. Är du inte ambsjv i grunden är det för mig en självklarhet.

Skulle efter några år tröttna på ambulansen är det bara att köra på med en ane eller iva vubb. Elller vaför inte jobba akuten, där en ambulansvubb är en god merit.

Lycka till

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 9/7 2008 19:05

Om du känner att du skulle vilja ha en bakväg ut är IVA el Ane bra utb. Men vill du jobba resten av livet i amb så läs ambvub. Och gå inte på allt prat om att man måste ha ambvub för att kunna jobba i amb. För fyra-fem år sedan hade knappt någon syrra i amb ambvub.
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/7 2008 14:28

Här är ingen som har påstått att hon måste ha ambulansvubben... Men om man som nyexad syrra ska läsa en vubb för att sedan jobba på ambulansen så är det väl ganska klokt att ta en utbildning som är gjord för ändamålet. Som jag skrev innan, finns det flera andra utbildningar som ger behörighet för ambulansen, MEN de är inte inriktade ett dyft till arbetet.

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 11/7 2008 20:37

Står inför valet att läsa iva vubben till hösten i Luleå och ställer några funderingar som jag hoppas ger resultat.

Någon med erfarenhet av iva vubben i Luleå?

Hur många här inne kan titulera sig som iva ssk. och delar ni arbetet mellan ambulansen och iva?

Har dåligt med erfarenhet från en iva sköterskas vardag så en kort resumé av någon vänlig skulle uppskattas.

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 20/7 2008 10:17

Slutsatsen verkar vara att det inte finns ngr iva sköterskor inom den prehospitala verksamheten, eller så är aktiviteten på forumet lågt prioriterat.

AuF

Inlägg av AuF » 20/7 2008 16:22

Gå dit och fråga om du kan gå brevid några pass.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/7 2008 16:27

Det finns säkert flera IVA ssk här, men kanske ingen som gått utbildningen du undrar över...

Skriv svar