Utbildning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

utbildning...

Inlägg av Anonymous » 21/3 2004 18:41

Helt klart två VUB i akutambulans och två ambsjukv i trp ambulans. Samtidigt lyfta fram transportambulansens betydelse för en god beredskap vid stora olyckor m.m. Transport ambulanserna skall inte bli några taxi utan kunna ha observation och syrgasbehandling samt infusioner för att kunna medverka vid ex trafikolyckor. Blir en bra inskolning för de som vill plugga till syrror och sedan köra akutambulans.

Gäst

Re: Utblidning

Inlägg av Gäst » 21/3 2004 21:23

anders skrev:Här kommer oen känslig men ack så omdiskuterad fråga. Hur vill vi att ambulanssjukvården ser ut i framtiden? Vilken av följande två modeller är mest intressant tycker ni?
Två Amb Sjukv i vare tranportambulans och två VubSSK i varje akutambulans, eller
En Ambsjukv och en VubSSK i vaje ambulans (både tranport och akut modell)?
Varför hela tiden fokusera på SSK VS Amb, Sjuv. Låt den verkliga faktiska kompetensen avgöra. Men i på dinfråga är jag rädd för att det kommer bli just som du skriver. Risken med att stirra blint på endast formell kompetns är att vi tappar "visionärer" och personer med en naturlig fallenhet för sunt förnuft.

Gäst

Inlägg av Gäst » 21/3 2004 22:54

anders skrev:Jag försöker inte att ställa SSK mot Amb Sjukv, tvärt om, jag vill få ett slut på detta genom att visa att Amb Sjukv + VubSSK i samma ambulans kan vara nyttigt!!! Det är därför jag frågar...
Jag förstår det! Sorry om jag var otydlig debatten men jag tycker vi i allt för stor grad fokuserar på "TITLAR" inom sjukvården i allmänhet men i Prehospitala sjukvården i synnerhet.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/3 2004 17:17

Vi har lite samma problem i Finland (Nyland) skall det vara brandmän, USK eller SSK, men som det ser ut idag så får USK och SSk jobba på vårdnivå om de går en tillägsskolning. Men från år 2006-07 bör man vara SSK/Förstavårdare (4 år långt ny utbildning).
OBS! Alla USK som jobbat prehospitalt får fortsätta som tidigare (deras sakkännedom kan väl inte över en natt .....), men inga nya USK får medicinlov. Vet inte hur USK/SSK utbildningen är uppbygd i Sverige men i Finland är det ganska stor skillnad mellan dessa två utbildningar (fungerar som tillfällig lärare för USK och SSK). Men jag anser att endast SSK inte räcker till för att få jobba på vårdnivå utan en kort vidare utbildning inom prehospitalvård vore på plats!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Bemanningsstrategi för ambulans

Inlägg av ambus » 22/3 2004 19:00

Jag följer intresserad debatten och väljer att nu gå in i den.
Ser vi ur ett historiskt perspektiv har hela tiden kompetenskraven för ambulanssjukvårdare ökat och kommer vidare att ökas på i fortsättningen. Detta är en spjutspetsbranch med många ögon på sig, och därför också i många sammanhang också en ständigt prioriterad verksamhet.
Det mål att man nu skall fr o m 1 /10 2005 ha en Leg ssk i varje ambulans kommer att inom en snar framtid vara (om det inte rentav finns redan!)ett krav på en VUB:ad ssk i varje ambulans och snart nog en ssk med en VUB ssk jämte denne. Det är inget jag förespråkar just nu.
Det dröjer kanske inte många år förrän vi har en LÄKARE i varje ambulans heller för den delen, och på samma sätt som ssk ifrågasätts av vissa så kommer det även att göras med läkare med tanke på "läkarbrist" m.m. Många läkare har ju visat sitt intresse för den prehospitala vården och ser vi andra länder som vi många gånger är en "skugga" av(USA) så kan man ganska snabbt se att vi ligger några år efter i utveckling av prehospital vård och utbildning...
Frågan är om den kompetens som hittills är uppnådd kommer att kunna tillvaratas, eller hur mycket som skall "dumpas" av kompetent personal till förmån för reell/formellt högre kompetent personal...?
Jag tror att det visst BLIR en kompetenshöjning med fler ssk i ambulanserna, MEN vi får inte glömma att detta yrke är mångfacetterat!!! Bilvård och bilkunskap/Kartläsning & lokalkännedom/ Radiokommunikation/ Utryckningskörning/Vård av patient på skadeplats och i sjukhytt/ Datorkunskap/Med teknisk kunskap/ Social kompetens/ m.m.m.m. är sammantaget det komplexa yrkesområdet för en "ambulansare", som Ni vet! Men jag tycker nog att man många gånger fastnat i denna diskussion också... Rollerna behöver vara tydliga, men viktigt är också samarbetet oavsett titlar. Frågorna är många;
Vilka krav kommer man att ställa på ambulanspersonalen vad gäller utryckningsutbildning framöver? Certifikat? Rep. utbildningar regelbundet?
Konditionstest med jämna mellanrum?
:twisted:

Min personliga åsikt är att jag tror att man i detta läge får ha som delmål att ha en ambulanssjukvårdare tillsammans med ssk (VUB eller ej)i varje ambulans -redo att ta både akuta larm och transporter, detta för att kunna utnyttja varje ambulans vid ett "skarpt läge". SOS skulle nog glädja sig åt detta då... eller hur? Om sedan man höjer kompetenskravet till minst en VUB ssk i varje ambulans tycker jag nog att DET skulle gå före istället för att byta ut ambulanssjukvårdarna mot ytterligare en ssk i ambulansen.


Jaha, då var det sagt... :wink:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Bemanningsstrategi för ambulans

Inlägg av AMBASS » 22/3 2004 19:12

ambus skrev:Jag följer intresserad debatten och väljer att nu gå in i den.
Ser vi ur ett historiskt perspektiv har hela tiden kompetenskraven för ambulanssjukvårdare ökat och kommer vidare att ökas på i fortsättningen. Detta är en spjutspetsbranch med många ögon på sig, och därför också i många sammanhang också en ständigt prioriterad verksamhet.
Det mål att man nu skall fr o m 1 /10 2005 ha en Leg ssk i varje ambulans kommer att inom en snar framtid vara (om det inte rentav finns redan!)ett krav på en VUB:ad ssk i varje ambulans och snart nog en ssk med en VUB ssk jämte denne. Det är inget jag förespråkar just nu.
Det dröjer kanske inte många år förrän vi har en LÄKARE i varje ambulans heller för den delen, och på samma sätt som ssk ifrågasätts av vissa så kommer det även att göras med läkare med tanke på "läkarbrist" m.m. Många läkare har ju visat sitt intresse för den prehospitala vården och ser vi andra länder som vi många gånger är en "skugga" av(USA) så kan man ganska snabbt se att vi ligger några år efter i utveckling av prehospital vård och utbildning...
Frågan är om den kompetens som hittills är uppnådd kommer att kunna tillvaratas, eller hur mycket som skall "dumpas" av kompetent personal till förmån för reell/formellt högre kompetent personal...?
Jag tror att det visst BLIR en kompetenshöjning med fler ssk i ambulanserna, MEN vi får inte glömma att detta yrke är mångfacetterat!!! Bilvård och bilkunskap/Kartläsning & lokalkännedom/ Radiokommunikation/ Utryckningskörning/Vård av patient på skadeplats och i sjukhytt/ Datorkunskap/Med teknisk kunskap/ Social kompetens/ m.m.m.m. är sammantaget det komplexa yrkesområdet för en "ambulansare", som Ni vet! Men jag tycker nog att man många gånger fastnat i denna diskussion också... Rollerna behöver vara tydliga, men viktigt är också samarbetet oavsett titlar. Frågorna är många;
Vilka krav kommer man att ställa på ambulanspersonalen vad gäller utryckningsutbildning framöver? Certifikat? Rep. utbildningar regelbundet?
Konditionstest med jämna mellanrum?
:twisted:

Min personliga åsikt är att jag tror att man i detta läge får ha som delmål att ha en ambulanssjukvårdare tillsammans med ssk (VUB eller ej)i varje ambulans -redo att ta både akuta larm och transporter, detta för att kunna utnyttja varje ambulans vid ett "skarpt läge". SOS skulle nog glädja sig åt detta då... eller hur? Om sedan man höjer kompetenskravet till minst en VUB ssk i varje ambulans tycker jag nog att DET skulle gå före istället för att byta ut ambulanssjukvårdarna mot ytterligare en ssk i ambulansen.

Jaha, då var det sagt... :wink:
BRA! Mycket träffsäkert! Tyvärr är frågan hur enig ambulanssjukvårdarna och SSK upplever denna utveckling. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om ett övergripande test som jag skulle vilja ha dina synpunkter på. Jag tycker vi skall tillvarata "BREDDEN" och viljan till lärande. Det finns en vetgirighet hos många inom ambulanssjukvården och jag tror många med lite komplterande studier väl skulle kunna motsvara kraven som ställs på Leg. SSK. Detta kanske kan förefalla som en utopi men jag tror det skulle kunna ge oss en helt ny synvinkel på yrkesrollen. När det gäller frågan om att byta ut ambulanssjukvårdarna helt så är jag uppriktigt rädd för att den akademiska världen lägger snara på sig själv.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Fordon

Inlägg av Wernvik » 22/3 2004 23:08

Jag tycker av princip inte om uppdelningen av transpoertambulans och akutambulans. Vad vinner man på att dela upp det såhär?

Bättre med en ssk och en amb sjv i varje bil redo att åka på alla larm eller?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Gäst

Inlägg av Gäst » 23/3 2004 7:34

Fördelen med en uppdelning är kanske patient säkerhet, vårdkvalitet.......??????????????????

Exempel i en stad med tre ambulanser kör alla tre amb. (~3000 alarm/år) alla alarm alla har medicin lov. Men ett faktum är att kanske 300-500 gånger per år bör man ge medicin.............då man delar dessa alarm mellan tre bilar och alla vårdare så lär det inte bli så många per vårdare..........ingen kan väl påstå att man uppehåller sin kunskap med så få alarm.........vårdkvalitet............patientsäkerhet??????

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Ansvar att hålla sin läkemedelskunskap "intakt"!

Inlägg av ambus » 10/4 2004 19:25

Alla som har delegeringar och generella direktiv att administrera läkemedel har också ett ANSVAR enligt lag att hålla detta ajour och repetera även om det är sällan (eller aldrig) man får tillfälle att ge dessa läkemedel.
Annars är det verkligen illa om man tror att bara man får direktivet som ex ssk så "ger man bara det " även om man inte riktigt har grepp över effekt m.m.- nej, repetera regelbundet och utsätt inte patienter och kollegor för dumdristiga behandlingar som beror på sällananvändning...! :oops:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Skriv svar