Tacksam för hjälp

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Tacksam för hjälp

Inlägg av Linda » 11/12 2004 17:43

Jag är usk och har jobbat på akutröntgen, strokeavd, NIVA, postop och palliativ vård.
Är intresserad av att läsa till sjuksköterska men undrar om jag måste kompletera med något på komvux först för att kunna ha behörighet till högskola ?
Har bland annat läst detta på gymnasiet: matte A+B, Medicinsk grundkurs A+B, Omvårdnad A+B, akutsjukvård, naturkunskap A och en massa andra kurser också.

sen undrar jag också om någon vet om man kan läsa till ssk på halvtid på distans ? och i så var vilka skolor som har det ?

MYCKET tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/12 2004 14:36

Detta gäller iaf för Umeå Universitet: Ma B, Sh A, detta gäller endast om du gått Omvårdnadsprogrammet med Medgrundkurs och Vård o Omsorgsarbete.

Och sen var antagningspoängen kring 17,0 tror jag.. Alltså liite mer en VG i allt. eller en 3:a...


Jag tycker Du ska kontakta Universitetet eller Högskolan där Du bor och höra med SYO där, dom kan också svara på frågan om det finns distans kurser mm...


Lycka till med Studierna!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/12 2004 17:12

@Linda

http://www.studera.nu finns mycket information att tillgå. Titta in där och se om du hittar det du söker.

Lipton

Re: Tacksam för hjälp

Inlägg av Lipton » 12/12 2004 17:54

Linda: Om du gått omvårdnad så borde du ha behörighet att söka SSK-utbildningen. Vet att det ibland står att det krävs naturkunskap B och nån mattekurs som kan verka konstigt. Men dessa kan ersättas av Medicinsk grundkurs och Omvårdnad eller nått sånt så det borde inte vara några problem för dig.
När det gäller distans eller halvtid så vet jag att en del högskolor (bland annat Kalmar och Trollhättan) har utbildningen på distans. Detta innebär dock inte att man kan sitta hemma utan med distans menar de att utbildningen ligger i en annan stad än den där högskolan ligger. Kan vara lite förvirrande!
Var bor du någonstans? Själv pluggar jag ju i Skövde men bor fem mil därifrån och pendlar i princip bara till det som är obligatoriskt, det fungerar bra. Det krävs dock lite mer diciplin att inte gå på föreläsningarna (eller att läsa på distans för den delen) än när man sitter på föreläsningar varje dag.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/12 2004 19:57

Mälardalens högskola har också distans. Den kan du läsa på riktig distans men med många timmar förlagda åpå sjukhuset osv..

Jag har aldrig hört att man skulle vara behörig bara för at man har omvårdnad?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/12 2004 22:10

Jag har gått omvårdnadsprog men saknade Matte B, Engelska A och Samhällskunskap A För att vara behörig att söka till SSk utb

Lycka till med Studierna

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/12 2004 22:11

Vilket jag nu håller på att läsa upp så jag blir behörig

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Re: Tacksam för hjälp

Inlägg av Linda » 12/12 2004 23:30

Hej. tack för svar.
Jag bor i Åtvidaberg, ligger 4 mil från Linköping och ca 7,5 mil från Norrköping.
Var väl tänkt så med distans studier att jag bara skulle behöva pendla till de obligatoriska studierna på skolan och kunna läsa resten hemma.
Går inte det så vill jag helst studera i Linköping eller Norrköping då det ligger på pendlingsavstånd eftersom jag inte kan flytta och just nu inte heller har körkort.
Lipton skrev:Linda: Om du gått omvårdnad så borde du ha behörighet att söka SSK-utbildningen. Vet att det ibland står att det krävs naturkunskap B och nån mattekurs som kan verka konstigt. Men dessa kan ersättas av Medicinsk grundkurs och Omvårdnad eller nått sånt så det borde inte vara några problem för dig.
När det gäller distans eller halvtid så vet jag att en del högskolor (bland annat Kalmar och Trollhättan) har utbildningen på distans. Detta innebär dock inte att man kan sitta hemma utan med distans menar de att utbildningen ligger i en annan stad än den där högskolan ligger. Kan vara lite förvirrande!
Var bor du någonstans? Själv pluggar jag ju i Skövde men bor fem mil därifrån och pendlar i princip bara till det som är obligatoriskt, det fungerar bra. Det krävs dock lite mer diciplin att inte gå på föreläsningarna (eller att läsa på distans för den delen) än när man sitter på föreläsningar varje dag.

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/12 2004 15:23

Niklas Karlsson skrev:Mälardalens högskola har också distans. Den kan du läsa på riktig distans men med många timmar förlagda åpå sjukhuset osv..

Jag har aldrig hört att man skulle vara behörig bara för at man har omvårdnad?
Enligt hemsidan står det att studieorterna är Eskilstuna och Västerås. Alla andra jag sett har det inneburit att klassen finns på den orten och alla lärare på högskoleorten. Därmed tycker inte jag att det är distans. Vet du något som jag inte vet? Jag har också letat distansutbildning under några år nämligen.

Om man läst omvårdnad på gymnasiet så bör man vara behörig. Läst på komvux så är det en annan sak eftersom de då plockar bort gymnasieutbildningen från själva vårdutbildningen. Därmed så läser man ingen matte, språk eller samhällskunskap osv.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/12 2004 17:16

Lipton:

Vet inte mer än dig. Har en kollega som jag känner flyktigt. Han går distaneskursen i Fagesta och sitter på stationen i sthlm och pluggar. Mig veterligen är han mycket sällan på skolan

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/12 2004 15:35

hmm.. har jag inte helt fel Linda så har Linkøpings universitet distansutbildning i Nykøping.

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/12 2004 17:47

Niklas Karlsson skrev:Lipton:

Vet inte mer än dig. Har en kollega som jag känner flyktigt. Han går distaneskursen i Fagesta och sitter på stationen i sthlm och pluggar. Mig veterligen är han mycket sällan på skolan
Okey. Önskar jag vetat det för ett år sedan ;)
För övrigt tycker jag att det borde finnas fler distansutbildningar till sjuksköterska, tror många fler USKor skulle läsa vidare då. Tycker det är märkligt att det inte finns. Någon som har någon åsikt om detta?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/12 2004 21:46

Jag tycker det är bra att det inte finns med tanke på arbetets natur. Nära diskussioner med kollegor och lärare. Campus är ett bra sätt för halv osociala människor att fungera i grupp. Gruppsykologi i praktiken..

Tror att dessa snart tas bort då Sverige har en överproduktion på sjuksköterskor. Man vill inte att det ska börja plugga fler

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 14/12 2004 23:28

aha.. ok, det låter utmärkt för min del.
det borde ju gå att se på deras hemsida tycker jag, ska genast kolla in den..
Tack för tipset
Joel skrev:hmm.. har jag inte helt fel Linda så har Linkøpings universitet distansutbildning i Nykøping.

Skriv svar