"Vårdförbundet vill ha fyraårig utbildning"

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/11 2008 16:39

Isidor: Jag tror problemet är att många (iaf jag) har den erfarenheten att förlängningen av grundutbildnignen med ett år innebar att en kvalitetssänkning i och med att man då var tvungen att trycka in 40 poäng till i en utbildningen men inte hade något konkret att fylla dessa 40 poäng med.
Sjävklart finns det säkert skolor i landet där man har en mycket bra utbildning som innehåller nästan endast relevanta kunskaper och är fullproppad till max, men att förlänga utbildningen på de skolor där innehållet redan är så glest instoppat att det ibland känns som man bara sitter av tiden och väntar på att få examen medan CSN-skulden växer skulle knappast innebära en förbättring. Jag tror därför mer på att höja nivån på dessa skolor.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 21/11 2008 18:59

Ok... förklara då hur man ska höja nivå på utbildningen. jag anser att tiden är ett problem. Jag läser vubben nu och tycker att tiden inte räcker till för att man ska kunna ta till sig det man läser på ett bra sätt.

Att fylla ut tiden hade nog knappast varit ett problem, det är många kurser från grundutbildningen och från vubben som jag hade önskat vara längre så att man verkligen hade lärt sig ämnet.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 23/11 2008 23:03

Jag var med på den tiden man gjorde om den 2-åriga Vårdlinjen till en 3-årig Omvårdnadslinje, fast vi fick trots 3 års gymnasiegång endast 2-årig kompetens för man drog ut på kurserna så det blev 3 år. Så 5 veckor i slutet av varje termin satt vi och spelade freestyle och petade oss i öronen. Eller åtminstone mina klasskamrater. Jag själv spelade mest i ett rockband de veckorna och och höll konsert i aulan, men det syntes ju inte i betygen för musik var ingen valbar kurs.

Risken är väl att en 4-årig utbildning har samma effekt som min erfarenhet av gymnasiereformen... Man sitter och petar sig i naveln i ett helt år om man slår ut eländet på hela utbildningen, och blir inte klokare av det.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

AuF

Inlägg av AuF » 24/11 2008 0:34

Tid finns det redan idag. Det gäller bara att lägga den på rätt saker. Det räcker med tre till sjuksköterska och ytterliggare ett år för en vubb. Börjar ju bli löjligt långt annars. Iaf för den lönen vi får idag. Och tro inte att en längre utbildning kommer föra med sig bättre lön. I bästa fall kanske du får skriva en D-uppsats redan i grundutbildningem.

Ne, det är knappast tiden som är problemet med utbildningen...

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Inlägg av Care » 26/11 2008 23:12

Senaste nytt från kongressen!
Utbildningarna ska leda till yrkes- och magisterexamen och ge behörighet till utbildning på forskarnivå. Det innebär med stor sannolikhet att grundutbildningen i framtiden behöver bli minst fyraårig, kanske femårig. Detta fördes det dock inga diskussioner kring, alla var överens om att utbildningen ska ha ett innehåll som svarar mot framtidens behov av vård.

I idén framförs också att det bör finnas en särskild organisation i den kliniska verksamheten för dem som går specialistutbildningar. I praktiken innebär det att den som specialistutbildar sig automatiskt får lön under utbildningen, på liknande sätt som ST-läkare.
http://www.vardfacket.se/VFTemplates/Ar ... 11879.aspx

Fem år plus en "ST" innan man är specialistutbildad, blir bara bättre och bättre!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/11 2008 10:01

AuF skrev:Tid finns det redan idag. Det gäller bara att lägga den på rätt saker. Det räcker med tre till sjuksköterska och ytterliggare ett år för en vubb. Börjar ju bli löjligt långt annars. Iaf för den lönen vi får idag. Och tro inte att en längre utbildning kommer föra med sig bättre lön. I bästa fall kanske du får skriva en D-uppsats redan i grundutbildningem.

Ne, det är knappast tiden som är problemet med utbildningen...
Bra inlägg!

Jag skulle vilja se en modell likt den som fanns innan 1993, vilken innebar två års studier vilket idag skulle kunna ge en högskoleexamen varfter vubben ger en fil.kand för den som vill forska eller dyl. Detta förutsatt att det teoretiska omvårdnadsämnet minimeras till fördel för anatomi, fysiologi, medicin mm. Idag finns inget som talar för att en förlängd utbildning skulle leda till bättre sjukvårdare eller rimligare löner. Vårdförbundet saknar troligen stöd för denna åsikt.

Håller med AuF: "det är knappast tiden som är problemet med utbildningen"

(AMBASS)
Blood Will Tell

SSK

Inlägg av SSK » 27/11 2008 10:51

4-5 år plus VUB? Med det slappa tempo som i dag råder under grundutb skulle det definitivt kunna reduceras till 2 års grundutbildning. Flera i min klass jobbade nästan heltid vid sidan om och skrev VG på merparten av tentorna.. ALLA är förlorare om förslaget genoförs.
Individen-ökade lån samt förlorad arbetsinkomst
Samhället-förlorade skatteintäkter, ökade utgifter för studerande
patienten- ja, denne lär väl knappast få bättre vård då grundutbildningen inefattar ytterligare 1-2 års omvårdnadsteorier.

Hur får vi en gång för alla ett SLUT PÅ VANSINNET???

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/11 2008 12:24

Medicin hit och dit... Medicin är inte en sjuksköterskas ämne! Omvårdnad är vad en ssk sysslar med. Sen att skolorna är generellt dåliga på att knyta omvårdnadsämnet till verksamheten är ju en annan sak.


Det märks tydligt på antalet ansvarsfall och avvikelserapporter att många prehospitalt arbetande syrror slår sig för bröstet och tror sig vara något de inte är, och fattar beslut därefter som ibland fått ödesdigra konsekvenser.

AuF

Inlägg av AuF » 27/11 2008 13:00

Kanske just därför att de inte har den kundskap som behövs. Med kundskap kommer också insikt. Iaf är det den erfarenhet jag har.

Det är ingen som säger att vi ska vara läkare, eller för den delen försöka vara det. Men vi möter ofta svårt sjuka patienter, oftast utan läkare vid vår sida. Därför är de väl av vikt att du har rätt kundskaper i fysiologi/patologi/farmacologi. Inte bara ren omvårdnad. Vidare är det skillnad på de krav som ställs på en allmän-syrra på huset och dig som vubbad i en ambulans. Det kan man aldrig komma ifrån.

Angående programmets längd så kan jag utan problem säga att jag lika gärna kunde gjort ssk utbildningen på 1.5 år som 3år. Utav de 3åren så är det kanske 1år som har gett mig något. Resten är tyvärr helt bortkastat. Så visst finns det utrymme för mer medicin i syrra utbildningen! Goda kundskaper i medicin är för mig en förutsättning för att kunna ge en pat god omvårdnad.

Sedan håller jag helt med dig om att omv är ett viktig del i vårt yrke. Och att problemet ligger i att våra lärosäten är dåliga på att göra omvårdnaden användbar. För mig behöver inte mvårdnad alltid vara Florenc N, hålla handen, bädda, öppna fönstret etc. Utan det kan lika gärna finnas delar av losstagning, HLR, smärtlindring, hålla fria luftvägar, triage, stoppa blödningar osv i ämnet.

Tycker det är synd att man alltid ska ses som någon "mini doktor" så fort man önskar lära sig mer än omvårdnadsteorier.

SSK

Inlägg av SSK » 27/11 2008 13:35

AuF: Mycket bra inlägg!
Angående medicin: Det är inte sjuksköterskans primära ansvarsområde. Det är lärosätena heller inte sena att påpeka. De facto förväntas det ändå att sjuksköterskan skall ha goda kunskaper inom området. I synnerhet inom den prehospitala verksamheten. Eller skall vi lämna läkemedelsväskan på stationen och bara köra sjuktransporter?

Jag tycker att det är självklart att den som ger ett läkemedel skall ha god kännedom om verkningsmekanismer, biverkningar, interaktioner, halveringstider och dylikt.

Jag har nyligen läst flera ansvarsfall där sjuksköterskan fått erinran/varning då denne inte ifrågasatt läkarens ordination. Så visst är sjuksköterskan yrkesområde komplext! Vi kan straffas både för att vi följer läkares givna ordinationer, och även för våra kollegors (USK:S) misstag!

glenn

Inlägg av glenn » 30/11 2008 8:42

Bland det fånigaste jag hört på länge att medicin inte skulle tillhöra sjuksköterskans område. Arbetat ett bra tag nu och har haft möjl. att prova på olika området inom sjukvården, ambulans, akuten, HIA och kommunen. Inom alla dessa områden har kunskap krävs angående anatomi, patofysiologi, farmakologi och medicinskteknik. Det är inte läkaren som vårdbiträden/usk ringer till från boendet om någon boende är dålig, inom HIA vård har du sällan en läkare vid din sida när du vårdar en svårt sjuk patienten. Självklart är det i båda fallen alltid en läkare som har det övergripande ansvaret men du kommer inte ifrån att medicin är en stor del av ens arbete som sjuksköterska.
Och det är det här som är problemet med att förlänga utbildningen till 4år, tanken är väl att alla ska ha en D-uppsats? Mer förbereda för att forska? Men hur många sjuksköterskor och kanske framförallt hur många nya sjuksköterskor kan eller vill forska? De flesta sjuksköterskor kommer väl ändå befinna sig ute på "fältet". En längre utbildningen med fler skulder och rent praktiskt svårare att genomföra på grund av familj/ekonomi kommer knappast att göra sjuksköterskan mer förbered. I de flesta fall så måste man ändå som my sjuksköterska läsa medicin ytterligare för att klara av sitt arbete. Och återigen hur lång utbildningen skall man behöva göra för att få legitimationen? Låt de ssk som vill forska göra det, men förlång inte själva grundutbildningen.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/11 2008 21:30

SSK skrev:Eller skall vi lämna läkemedelsväskan på stationen och bara köra sjuktransporter?

Jag tycker att det är självklart att den som ger ett läkemedel skall ha god kännedom om verkningsmekanismer, biverkningar, interaktioner, halveringstider och dylikt.
Läkemedelsväskan måste självklart med eftersom den innehåller läkemedel som vi kan ge patienten som är i behov av det vilket då är en omvårdnadsåtgärd. För att kunna utföra denna omvårdnadsåtgärd (Läkemedelshantering enligt VIPS) så måste vi också ha kunskaper om verkningsmekanism, biverkningar, interaktioner osv.
För den sakens skull behöver vi inte slå oss för bröstet och kalla det medicinsk vetenskap eftersom det faktiskt för oss är lika mycket omvårdnadsvetenskap.

SSK

Inlägg av SSK » 1/12 2008 2:23

Lipton: Vem har sagt något om att slå sig för bröstet?

Vad jag ville få fram var att kuskaper inom farmakologi under utbildningen fått ge vika till förmån för andra kunskaper. Allt sjuksköterskan gör är omvårdnad. (Precis som allt USK gör, och till stora delar även det läkare gör, fast då heter det inte omvårdnad)

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/12 2008 15:18

SSK: Ber om ursäkt om jag förhastade mig när jag trodde du hörde till dem som ser omvårdnaden som en lite lägre stående vetenskap jämfört med medicinen.
Jag är helt överens med dig angående att det idag på många ställen finns kursplaner i sjuksköterskeutbildningen som håller en skrämmande nivå och där man mycket enkelt skulle kunna skära bort ett år från utbildningen utan att sänka kvaliteten på de sjuksköterskor som tar examen. Men detta behöver inte innebära att man minskar ned på omvårdnaden på utbildningen utan istället att man fyller den med sådant som är relevant.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 2/12 2008 19:11

Också detta i samband med surret om utbildningen...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=858968

Skriv svar