Ambulanssjukvårdare

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 3/12 2008 15:36

Om jag verkligen ville åka någonstans, och du har gjort det innan så varför inte. Självklart ska man ha rätt utbildning för det man jobbar med. Jag har här i kommunen hittils rätt utb. för att arbeta som undersköterska, men jag gör ett MYCKET bättre jobb än oroväckande många. Om det är jag som är duktig eller de som är dåliga kan diskuteras. En blandning är det väl då jag fortfarande lär mig av de bästa.

Men fortfarande får jag ju inte jobba som uska, trots totalt längre utbildning i samma ämne och dessutom högskolenivå.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 23/1 2009 4:33

Måste delta i den här tråden med lite frågor.

Var någon som sa att Sirius kräver att man skall ha jobbat minst 1 år som ambulanssjukvårdare, då kan man alltså inte vända sig till dem om man är ny och som allt annat i livet börjar ju allt med att man är ny och färsk och någonstans måste man börja, vilka kan man så vända sig till om man är ny och söker semestervik?

Vad innebär sluten vård?

Vad ses som störst merit enligt de flesta entreprenörer/landsting:
- USK + påbyggnads ambulans
eller
- Ambulanssjukvårdarprogrammet vid ÖRU

Vart får man påbyggnadsutbildningen ambulans ifrån? Jag känner bara till ett utbildningsföretag i Y-län som anordnar en 40 veckors utbildning men den är lagd på is just nu för att förlängas med förhoppningsvis C-körkort och börjar igen senare i år alt. 2010.

Jag läste ett mycket trevligt inlägg från några elever på ÖRU om att vissa vidmakthåller en negativ synvinkel på amb.sjv och jag tycker som så många andra att man ska följa sitt hjärta. Jag är inte rädd för att flytta land och rike runt för att få ett semestervik, har inga skyhöga krav på lön (iaf inte till en början) men har verkligen motivation för detta och visar man framfötterna som sagt under vikariatet och ger järnet så måste väl det finnas goda förutsättningar till en tillsvidareanställning, eller vad tror ni?

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 23/1 2009 10:05

Hoppas på en framtid inom ambulansen Smile

Vad ska jag välja?
Omvårdnad KomVux (USK) + påbyggnad ambulans
eller
Ambulanssjukvårdarprogrammet vid ÖRU
Sjuksköterska och sedan amb vub kanske är ett tips?

http://www.ka.se/index.cfm?n=1644&o=1591&c=81056

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 23/1 2009 10:18

slUSK skrev:
Hoppas på en framtid inom ambulansen Smile

Vad ska jag välja?
Omvårdnad KomVux (USK) + påbyggnad ambulans
eller
Ambulanssjukvårdarprogrammet vid ÖRU
Sjuksköterska och sedan amb vub kanske är ett tips?

http://www.ka.se/index.cfm?n=1644&o=1591&c=81056
http://www.lvn.se/templates/Page____8877.aspx

+

8 annonser på AMS.se (varav 2 från Sirius). Falck är dessutom ett mycket stort företag som jag förstår det, samt att det är klart man nöjer sig med semestervik i början. Jag kan dessutom tänka mig att jobba överallt mellan Treriksröset och Smygehuk, inga skygglappar här inte. Tänk positivt och följ hjärtat, det är en sund inställning tycker jag.

Den där Richard Söderlund verkar vara en förnuftig människa som ser den fördelen som finns i amb.sjv.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 24/1 2009 16:17

Trevligt med en postitiv anda!!

Det är väl ingen dum idé att följa sitt hjärta, men hjärtat ser kanske inte saker ur ett verkligt perspektiv... Du säger att det är ambulansen som gäller för dig, du är även inne på att plugga till ambulanssjukvårdare.
Jag vill inte göra dig besviken, men jag tror inte att en nyfärdig ambulanssjukvårdare är särskilt attraktiv i dagens ambulanssjukvård.
Det finns massor av ambulanssjukvårdare med många års erfarenhet som står före dig i kön, dessutom tror jag att det bara är en tidsfråga innan vi bara är syrror i bilarna.

Om du vill satsa på en framtid inom ambulansen, så läs till sjuksköterska som slUSK nämnde.

Bara föra att man är taggad på ambulansyrket, ska man inte jobba gratis, det leder bara till att kollegorna vänder sig mot dig eftersom det påverkar löneutvecklingen negativt, och den är ju inte speciellt mycket att skryta med idag...

Så mitt tips: Satsa långsiktigt och låt allt ha sin gång. Ambulansen försvinner inte, men däremot blir vägarna dit längre och mer krävande.

Ps: sluten vård... tja kort o gott, sjukhusvård!

Trevlig helg!

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 24/1 2009 22:09

Citat:
Hoppas på en framtid inom ambulansen Smile

Vad ska jag välja?
Omvårdnad KomVux (USK) + påbyggnad ambulans
eller
Ambulanssjukvårdarprogrammet vid ÖRU


Sjuksköterska och sedan amb vub kanske är ett tips?
Hoppas du inte tog illa upp, men det är väl det säkraste sättet.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 25/1 2009 1:01

slUSK skrev:
Citat:
Hoppas på en framtid inom ambulansen Smile

Vad ska jag välja?
Omvårdnad KomVux (USK) + påbyggnad ambulans
eller
Ambulanssjukvårdarprogrammet vid ÖRU


Sjuksköterska och sedan amb vub kanske är ett tips?
Hoppas du inte tog illa upp, men det är väl det säkraste sättet.
Inte alls, är väl lite för ivrig och vill har korta och enkla studier kanske. Får skylla på att jag är ung. Har bestämt mig för att läsa upp behörighet till SSK och därefter göra högskoleprovet i alla fall, sedan är det väl bara och söka till varenda skola och hoppas på det bästa :)

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 25/1 2009 20:45

Söker du till så många skolor som möjligt, väljer bor storstäderna så är chansen hög att du kommer in. Vi har folk som kom in med 12 i snitt. (lägsta vad jag vet)

Captain Carrot

Inlägg av Captain Carrot » 12/7 2009 17:47

stexum skrev:Söker du till så många skolor som möjligt, väljer bor storstäderna så är chansen hög att du kommer in. Vi har folk som kom in med 12 i snitt. (lägsta vad jag vet)



Det var lågt! =)

Här sitter man med 17,5 och är nervös för att inte komma in =)

gitarren3
Inlägg: 15
Blev medlem: 15/9 2009 17:41

Re: Ambulanssjukvårdare

Inlägg av gitarren3 » 27/9 2009 15:18

Ett tips är Jämtlands läns Landsting. Dom TROR jag anställer ambulanssjukvårdare. Jag har själv åkt med och träffat många ambulanssjukvårdare. Även Västernorrlands landsting, bl.a Sollefteå. Men jag är inte fullt ut säker så jag kan inte lova nåt. Men du kan ju höra dej för.

Skriv svar