VUB på distans/halvfart?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Nurse Andersson

VUB på distans/halvfart?

Inlägg av Nurse Andersson » 2/1 2009 10:13

Hej!

Är det någon som har tips/inside info/skvaller om de VUB inom IVA och anestesi som ges på distans och halvfart?
Jag tänker söka KI till hösten, och vet att även Karlstad har IVA på distans + halvfart. Hur är det med Jönköping?
Blir det fler eller färre VUB till nästa höst? Fler skulle behövas men färre söker... Eller hur ser marknadsläget ut?

Hälsningar

Fredrica

SSK

Inlägg av SSK » 3/1 2009 12:22

Upplägget är nog en smaksak. Läser själv anestesi på halvfart distans. Ett utmärkt alternativ om man inte bor på orten. Du styr upplägget ganska mycket själv, dvs pluggar när det passar dig (kräver dock en del diciplin). Föreläsningar är ofta koncentrerade till 2-3 dagar, vid några tillfällen per termin. Kvalite´n på föreläsningarna är i regel hög, ibland hålls de av överläkare inom respektive specialite´. praktiken är däremot svår att få göra inom annat landsting än det studieorten tillhör, då landstinget ofta har avtal med respektive högskola/universitet.

Arbetsmarknadsläget i dag är nog mer gynsamt för IVA. Planerar du dubbel specialite är det alltid lättare att validera kurser inom samma lärosäte, så välj något som tillhandahåller båda.

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/1 2009 13:33

Påbörjade en gång en VUB (ej akut) på distans ifrån Ume, och där tycktes det inte vara några bekymmer att få göra praktiken någon annanstans men det var upp till dig själv att ordna.

Rikard
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/12 2008 19:05

Inlägg av Rikard » 5/1 2009 0:42

ja hur ser arbetsmarknaden ut egentligen? Amb och narkos kan vara lite sådär med eller? Har fått för mej att IVA har det lättast med jobb?
Rikard A.

Sjuksköterska, IVA student, före detta kämpe i vården. Numer krigare.

Nurse Andersson

Inlägg av Nurse Andersson » 5/1 2009 7:25

Tack för intressanta synpunkter så här långt!

Jag har också fått för mig att arbetsmarknadsläget för IVA är bäst, jämförelsevis. Och att det särskilt gäller Norge (där jag sen ett år tillbaka jobbar som allmän-ssk). Nån som vet nåt mer om läget där?

Gällande praktik brukar det stå att det "kan förekomma i andra landsting enligt överenskommelse", typ. De flesta landsting borde väl vara så sugna på folk att de ställer upp, kan man tycka.

Fredrica

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 5/1 2009 11:46

Jag är anestesisyrra och jobbar 100% på ambulansen och extrapass då och då på anestesin. Under 2008 fick jag 3 jobb-förfrågningar lokalt där jag bor, utan att ens sökt de jobben. Jag sökte själv på två bemanningsföretag med placering i norge över sommaren och det var i princip klart att åka, men av personliga skäl blev det inte av.
Samtliga jobb krävde anestesikompetens.

Min uppfattning är att det är väldigt gynnsamma tider för anestesikompetent personal. Säkert också IVA-vubbade. AmbulansVubbade är det inte lika stor efterfrågan på, och speciellt inte utomlands.

Ang. praktik så kan det vara svår att få på sin hemort om det finns VUB i närheten och att den skolan har praktik samma veckor som du. Den lokala skolan har avtal med lanstinget om ett visst antal platser och det brukar vara rätt fullt med studenter när det är praktikveckor.

Jag läste på distans och hade turen att universitetet där jag bor hade teorikurser de flesta veckorna när jag hade praktik.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

SSK

Inlägg av SSK » 6/1 2009 10:45

Ang praktiken på annan ort har vi fått veta att högskoleverket är kritiska mot praktik utanför det landsting lärosätet har avtal med. Lärarna hävdar att det är svårare att behålla kontinuitet, samt svårare att "hålla koll" på handledare, huvudhandledare etc. Vissa sjukhus tillhandahåller dock gratis (eller för en symbolisk summa) boende på orten.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/1 2009 15:50

Då är det nog hög tid att skolorna skrapar fram fler platser till sina studenter, eller drar ner på antalet studenter.
Det enda missnöjet jag kan uttrycka om växjö universitets vubbar är, att de inte har praktiplatser tillgängliga till alla antagna. de hjälper heller inte till att ordna platser utanför länet.

12 platser till 18 studenter...

Skriv svar