At tjänstgöring för ssk

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

At tjänstgöring för ssk

Inlägg av 112paramedic » 18/6 2009 17:29

Zache!

Mycket fin inställning. Det är detta som måste till att varje enskild medarbetare inom vården i stort måste se till helheten. Alla är noviser, sedan gäller det för den enskilde att bli expert. Upp till var och en var man vill befinna sig.

Studera teori, omsätta detta i praktisk/klinisk erfarenhet, skaffa sig kunskap från olika områden inom vården för att ha en trygghet i sin yrkesroll den dagen jag står på egna fötter.

teamwork, men ju fler som har en ryggsäck full av teoretisk/praktisk/klinisk erfarenhet så löser vi uppgiften tillsammans för tredje person avsett vad det står på namnskylten.
carpe diem

Guz

Inlägg av Guz » 19/6 2009 17:24

Jag har halva utbildningen kvar och är livrädd för att sätta min fot på sjukhuset. De flesta i klassen är överrens om att den stora utmaningen ligger i att kunna lära sig, på plats - efter legitimationen är införskaffad.
Jag skrev ihop en protestlista med namninsamling mot alla jekla vårdvetenskap - men såklart utan respons.
Vi har även flera lärare på skolan mår illa av alla vårdvetenskap, men även de känner sig totalt försvarslösa.

Sjuksköterskeutbildningen har för mig varit en riktig besvikelse. Här i Växjö där jag läser är de flesta lärare gamla syrror som inte jobbar på 20-30 år och använder samma overhead-bilder år efter år! Vårdvetenskapen är överallt och jag rent ut sagt hatar den. Men ska jag försöka överleva de resterande 1.5 åren och sen kräks jag upp vårdvetenskapen (den flesta iaf) och försöker lära mig något jag har nytta av!
Hela sommarloven går åt att läsa in relevanta böcker så att man lär sig något!

Gash. Ursäkta för OT :) (Jag var bara tvungen att lätta mitt hjärta...)

SSK

Inlägg av SSK » 19/6 2009 20:55

Tanken på trainee/AT är ju inte så dum egentligen.. Det innebär förutom ökad kompetens/ vidgade vyer att man får prova på och känna sig för vad man är intresserad av. När man väl fått ett jobb är det i regel svårt att få tjänstledigt för att få jobba på andra ställen..

Skriv svar