Framtid prehospitalt, internationellt, ambulans, mm+

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

ahl
Inlägg: 4
Blev medlem: 4/8 2009 3:52

Framtid prehospitalt, internationellt, ambulans, mm+

Inlägg av ahl » 16/8 2009 3:42

Hej är ny här på forumet. Läst en del intressanta artiklar här på forumet ang utlandsjobb, ambulansjobb mm. Främst av AMBASS i bla tråden "Framtiden, IVA, AMB, Anestesi?" och irak jobb mm.

Har efter några år i det militära, med längre värnplikt på ett "känt" förband och 2 utlandssvängar, bestämt mig att läsa ssk nu till hösten. I ungerfär samma syfte som John i "Framtiden, IVA, AMB, Anestesi?".

Målen är väl snarlika, kortfattat:
3 års studier ssk
Skaffa erfarhenhet i akutsjukvård 6mån-1år
Sugen på utlandstjänst igen i sjukvårdbeffatning, om möjligt.
Vubba mig i syfte att jobba ambulans 1år
Söka sig vidare militärt eller ytterliggare vubb
Senare i livet när man blivit äldre jobba internationellt dels för pengarna dels för upplevelsen.

För att komma till sak. Hur skall jag snabbast göra en sådan karriär som jag beskriver här och som john till viss del beskriver i "Framtiden, IVA, AMB, Anestesi?"? Är för att förtydliga mig, intresserad i yngre år jobba prehospitalt ambulans, militärt, för att senare i livet jobba fredinsatser beskrivet åvan. Är 23 nu och tiden går juh inte baklänges tyvärr.

Andra frågan gäller jobb under ssk utbildningen. Har för tillfället ett natt jobb där jag kan plugga på arbetstid(5-6 timmar per pass) och är ledig rätt mkt (Jobbar 4 dagar ledig 5 osv). Att ta studielån tycker jag bli svårt då man redan kommit in i vuxen världen så att säga. Är det möjligt att jobba så här under utbildningen? I alla fall en viss tid.

Tillägg: har tyvärr ingen kvalificerad sjv utbildning sedan tidigare, för utom ett par veckor i grönkläder, akut omhändertagen, sätta lite nål mm basic.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/8 2009 11:05

Jag tycker du har alldeles för bråttom. Visst är det kul att snabbt komma up. Det är dck viktigt att man får bra meriter och referenser. Det får man inte på så kort tid som du skriver. Ta det lugnt och sjunkin i din roll. Har träffat många som tänker som du. Stressar framåt och kanske jobbar på ambulansen året efter ssk examen. Men när man stressar mot ett sånt mål glömmer man det som är viktigt. En bred grund att stå på. Det får man genom att skynda långsam. Gör du det då kommer du också få ett rykte av att vara noggran och teoretiskt duktig. Sedan ifrån det kan man bygga vidare. 23 år är ju ingen ålder;)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 16/8 2009 16:32

Att jobba under ssk utb. går nog bra, de hela bygger nog på hur duktig man är på att plugga, sen beror det nog på vad man jobbar som, en fördel är ju om arbetet är av sådan art att man kan plugga lite på jobbet, skulle rekomendera dig att söka jobb som timvikarie nattetid på nått äldreboende vissa ätter skulle du säkert kunna plugga 4 timmar och andra nätter inga timmar =), jag jobbade själv en del natt på äldreboende under ssk studierna och tycker att det var en bra erfarenhet.

23 år är ingen ålder på en häst jag var själv 23 år när jag började på ssk prog.

Håller med Niklas, ta det lungt och skaffa erfarenhet, kan låta tråkigt men sätt upp delmål de har alltid jag gjort när jag studerat, komvux 3år, ssk prog 3 år, jobba, ambulansvubb.....
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

ahl
Inlägg: 4
Blev medlem: 4/8 2009 3:52

Inlägg av ahl » 19/8 2009 4:32

Joo det får väl ta den tiden de tar, 3 år till ssk är ju oundvikligt. Får väl ha det som första målet.

Jobbet jag har är väl liknande det du beskriver, kan plugga 5-6 timmar på jobbet och är ledig hyfsat mycket (5 dagar jobb 4 ledig, 4 jobb 5 ledig) . Men inser väl att det kommer att bli tufft de dagar jag har jobbat natt och har obligatoriska saker i skolan.

Någon som kan ge en hint om hur ofta du behöver vara i skolan under studie tiden?

Skriv svar