tacksam om råd?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

jonny
Inlägg: 2
Blev medlem: 10/1 2010 18:38

tacksam om råd?

Inlägg av jonny » 10/1 2010 18:50

Hej allihopa
jag har läst i det här forumet ganska länge nu och tycker att det är vätttiga diskussioner.
jag är ssk och har varit klar nu i 1 år. jobba på kirurg avd och trivs bra. funderar nu på att en vub som NArkos ssk. finns det en sådan i USA och är den bra lr dålig? tanken har bara slagit mig. tacksam om någon vet som kan upplysa mig.

mvh Jonny

Sophiabroder
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/6 2008 13:07

Re: tacksam om råd?

Inlägg av Sophiabroder » 10/1 2010 22:53

Utbildningen finns i USA. Men du ska ha oftast ha jobbat minst ett år inom intensivvård, läst minst två terminer anatomi, fysiologi och kemi på högskolenivå inom de senaste tio åren. Utbildningen är två till tre år lång och är nog hyfsat gedigen minst sagt. De genomgår obligatoriska prover vartannat år för att behålla sin CRNA licens. (certified registered nurse anesthetist). Lönen är i snitt 100'000 kronor i månaden med en ingångslön på ca 70'000. Lönen sägs vara på grund av deras stora ansvar. Om ansvaret och befogenheterna är så mycket större i USA än i Sverige vet jag dock inte. Efterssom du skriver på ambulansforum så vill jag tillägga att jag inte hört något om att ambulans i USA är inom deras yrkesfält.

jonny
Inlägg: 2
Blev medlem: 10/1 2010 18:38

Re: tacksam om råd?

Inlägg av jonny » 12/1 2010 18:13

ok jag fattar, men måste man läsa fysiologi och anatomi , kemi i USA ? och jobbat inom intensivvård där?
Ursäkta om det verka vara en dum fråga och tack så mycket för informationen..

Sophiabroder
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/6 2008 13:07

Re: tacksam om råd?

Inlägg av Sophiabroder » 12/1 2010 19:56

Nej, du kan ha jobbat och läst här. Men jag vet inte riktigt vad dessa kurser motsvarar i poäng här. Om det skulle vara heltid två terminer skulle det ju innebära ofattbart mycket plugg. Det kanske liknar gymnasiet i sverige där man läser en kurs under två-tre timmar i veckan under två terminer? Angående jobb så kan man ha jobbat på IVA eller HIA och i vissa fall är neonatal-IVA ok. Sedan är jag mycket osäker på hur lätt det är att komma dit som invandrare och ta utbildningsplatser som redan innan är hård konkurrens om bland de många sökande som är infödda, sjukt motiverade och erfarna... Om du får reda på hur det kan tänkas funka så svara gärna på den här tråden igen. Jag har varit sugen på tanken att utbilda mig och jobba där, men risken är att det blir ett helvetiskt projekt.

Skriv svar