SSK utan sjukhuserfarenhet

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/5 2005 11:34

Eventor skrev:Vad jag vet har alla detta krav i Tyskland. Fragan ar om alla som fungerar pa avdelning fungerar i ambulans. En ssk borde via sin praktik kunna anses fullt dugliga i ambulans om de kan klara kraven (i Sverige = INGA KRAV ALLS)
Jag kan säkert ha fel. Men jag tolkar liknande krav på tjänstgöring innan ambulansanställning som ett sätt att försäkra sig att personalen träffat på åtminstonne några patienter innan den sätter sig i vårdhytten.
Det har ju troligtvis inte något att göra med hur bra man är på att vårdplanera.
Hur menar du med att det inte ställs några krav?

Furix

Inlägg av Furix » 15/5 2005 16:27

Jag tycker det är en bra idé att sjuksköterskor ska arbeta några månader inom slutenvården innan man ger sig ut i den prehospitala världen. På sjukhuset får man möta ett otal olika diagnoser, både kritiskt sjuka och inte lika kritiskt sjuka, samtidigt som man har "backup" från många kollegor och läkare som kommer på nån minut (i bästa fall). Man får även tid att fila på sin PVK-teknik under ordnade former vilket lär vara till gagn när man är i vårdhytten med en människa med sviktande cirkulation. Att kunna vårdplanera är väl ingen merit i ambulansen, men att vara trygg i sin sjuksköterskeroll innan man åker ut i fält är det!

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Inlägg av Mattias214 » 29/11 2005 21:55

Södermanland har fn kravet på 1 års erfarenhet av sluten akutsjukvård, gäller vid tillsvidareanställning av SSK. Rimligt krav tycker jag i varje fall.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 30/11 2005 0:56

Vubben är det minsta i utbildningsväg man ska kräva av nyanställda sjuksköterskor anser jag. För att gå vubben bör man minst ha jobbat 1 år som sjuksköterska. Helst längre.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 30/11 2005 11:19

Tar ex. IVA eller en akumottagning emot en grundutbildad sjuksköterska direkt ut från skolan?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 30/11 2005 11:25

Enligt min erfarenhwt sä är de så att IVA gör det sällan och Akuten gör det lite då och då.

Tycker att det är vetigt att ha lite sjukhustjänstgäring i ryggen innan man går ut i ambulans!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 30/11 2005 21:12

Att komma till akuten som nyfärdig ssk är varken lätt eller särsklit lämpligt men för att sommar-semestrarna ska gå att genomföra så brukar det vara frågan om att "ta vad man kan få" och då är det oftast nyfärdiga ssk man har att tillgå. Det har inneburit att en del somrar har det varit rena katastrofen medan vi t.ex. för 1½ år sedan hade 4 nyfärdiga ssk och vi har aldrig haft en sommar med så duktiga ssk-vikarier som då!

Skriv svar