Psykiskt sjuka

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Jimmy Olsson

Psykiskt sjuka

Inlägg av Jimmy Olsson » 9/12 2005 22:21

Psykiatrin är inte någonting som man blickar in så stort i på vägen upp tills man sjuksköterska? Man läser väl småkurser i gymnasiet och kanske även på ssk utbildnigen. Men är denna utbildning bred nog så att man klarar sig på den när det väl är dax för ett akut omhändertagande av en psykiskt störd?

Akutmottagningen för psykiskt sjuka/störda ligger något hus i från vår skola. Det brukar komma ambulanstransporter dit dagligen. Även fast det är en psykmottagning så behöver ju inte alla körningar dig vara så akuta, men i bland så är det kanske akut.
Har alla ambulanssjuksköterskor/amb-sjv tillräckligt med utbildning för ett bra akut omhändertagande av en psykiskt sjuka som drabbats av t,ex en psykos eller något slags anfall.? :?

Vad tycker ni själva som personal? Tycker ni att ni fått tillräckligt med kunskap för att klara av akuta psyk-körningar, och tycker dom som bedriver eran utbildningen att ni ska klara er på den utbildning ni får? (Om ni får någon?) Eller ska ni behöva läsa till sådant utanför sjuksköterskeutbildningen.?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Psykiskt sjuka

Inlägg av AMBASS » 10/12 2005 10:56

Jimmy Olsson skrev:
Akutmottagningen för psykiskt sjuka/störda ligger något hus i från vår skola. Det brukar komma ambulanstransporter dit dagligen. Även fast det är en psykmottagning så behöver ju inte alla körningar dig vara så akuta, men i bland så är det kanske akut.
Har alla ambulanssjuksköterskor/amb-sjv tillräckligt med utbildning för ett bra akut omhändertagande av en psykiskt sjuka som drabbats av t,ex en psykos eller något slags anfall.? :?

Vad tycker ni själva som personal? Tycker ni att ni fått tillräckligt med kunskap för att klara av akuta psyk-körningar, och tycker dom som bedriver eran utbildningen att ni ska klara er på den utbildning ni får? (Om ni får någon?) Eller ska ni behöva läsa till sådant utanför sjuksköterskeutbildningen.?
Cheers Jimmy!

Detta är en mycket viktig fråga! Vissa anser att det kanske är en av de viktigaste inom modern sjukvård. Först vill jag ge dig mitt svar på frågan CITAT: -Har alla ambulanssjuksköterskor/amb-sjv tillräckligt med utbildning för ett bra akut omhändertagande av en psykiskt sjuka som drabbats av t,ex en psykos eller något slags anfall?slut citat. Teoretisk NEJ! Inte om de inte läst och fått erforderlig erfarenhet från psykiatriska verksamhetsarenor. Man skall dock erinra sig att ambulanspersonalen mycket väl kan klara av denna patientgrupp med sunt förnuft och den erfarenhet man fått i yrket. Jag tycker att det vore bra med mer psykiatri i både ssk och amb. sjukvårdarutbildningen. Som ssk har du viss praktik och vissa delar psykiatri i programmet. I 40v ambsjukv. utbildning har man ej med detta i studieplanen men det kan finnas lokala skillnader. I läkarutbildningen finns även psykiatridelen men det mesta får man via AT-tiden (skulle kunna vara bättre). Hur 80p utbildningen vid Örebro universitet har det med psykiatriämnet vet jag inte.

Personligen tycker jag dock att dessa patientresor ofta fungerar väl. Det finns en föreställning om psykiatriska sjukdomar och dess patientgrupp. Jag tycker man skall erinra sig att psykiatriska (eller mentala svikt) också är vanligt vid många somatiska sjukdomar. Jag ser således inte en direkt skiljelinje mellan dessa sjukdomsgrupper. Av detta skäl vore det önskvärt med mer psykiatristudium under grundutbildningen. Här fyller idéen med rotationstjänst en mycket viktig roll. Man skall även försöka hospitera inom psykiatrin för att på detta sätt ta till sig viktiga kunskaper från denna yrkesarena. Du berör psykotiska tillstånd i din frågeställning och här kanske vi som sjukvårdare i vissa fall ställs inför etiska dilemman då vi måste använda visst "våld" för att säkra den sjuke och oss själva. Vi har dock inte några bältessängar eller liknande i ambulans varför jag anser att resor mellan vårdinrättningar måste vara "TYDLIGA" i fråga om patientens tillstånd. I de fall där jag tjänstgjort på ambulans i sjukhus-nära miljö händer det att man ringer vid tillbud på psykiatriska avdelningar. Att lägga någon i bältessäng eller brotta ner en patient är inget man önskar sig, men detta är också att ge vård enligt mig. Det finns några aktörer på detta forum som idag jobbar inom akutpsykiatrin. Kanske får du deras syn på detta. BRA FRÅGA Jimmy!
Blood Will Tell

Mearas

Inlägg av Mearas » 10/12 2005 13:06

Hej!

Är ny här, men har smygläst under en längre tid dock :roll:

I min SSK utb hade vi 10 veckors praktik inom psyk. Detta varvades med teori och case-seminarier.

Själv var jag på PIVA och det är helt klart den mest intressanta och lärorika praktiken under utbildningen.
Det är ju bara ett fåtal som hamnar där, de flesta finns ute i samhället :shock:

Skriv svar