SSK

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/1 2006 17:21

Har man examen från dagens Omvårdnadsprogram så är man behörig att söka SSk utbildningen. Man får omvandla vissa omv kurser till Ma B och Na A.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Sofung

Inlägg av Sofung » 1/1 2006 21:14

Jaha, vad konstigt. En kompis till mig som för nåt år sedan tog studenten på OP saknade vissa nödvändiga kurser för SSK-utbildningen, de hade inte funnits på hans skola. Det beror väl på vad man väljer för gymnasium om kurserna man behöver finns eller ej...?

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/1 2006 23:17

Sofung skrev:Jaha, vad konstigt. En kompis till mig som för nåt år sedan tog studenten på OP saknade vissa nödvändiga kurser för SSK-utbildningen, de hade inte funnits på hans skola. Det beror väl på vad man väljer för gymnasium om kurserna man behöver finns eller ej...?
Enligt egen eller SYO-konsulents tolkning av reglerna eller enligt VHS/Lärosätets tolkning av reglerna? Har svårt att tänka mig att det skulle finnas ett omvårdnadsprogram som inte gör eleverna behöriga för SSK-studier eftersom man ändå får betrakta det som den "naturliga fortsättningen".
Eventuellt kan jag tänka mig möjligheten att man inte är behörig efter att ha gått omvårdnadsutbildning på komvux eftersom man då saknar kärnämnena och eventuellt lite andra kurser men då pratar vi ju om grundläggande behörigheter.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 2/1 2006 11:17

Det har dock inte alltid varit så här. För ett antal år sedan så gav inte op behörighet till ssk. Detta ändrades dock för ett antal år sedan. Minns inte exakt när.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

klerty

Inlägg av klerty » 2/1 2006 12:29

För min del, som tog studenten 2003 så var jag behörig. Men jag gick ett specialutformat omvårdnadsprogram med samhällsvetenskaplig inriktning. I det ordinarie omvårdnadsprogrammet så ingick inte matte B, men istället finns det fler valbara möjligheter i omvårdnadsprogrammet så man kan läsa sig till behörigheten även på OP. Vad det gäller naturkunskap så kan man tillgodoräkna sig det genom dom omvårdnadskurser man genomgår på OP (alltså Ma B kan inte tillgodoräknas genom omvårdnadskurserna). Detta är ju bara för Karlstad som just detta gäller men jag kan tänka mig att det ser ungefär likadant ut i resten av landet. Så svaret är man kan visst gå ur OP och vara behörig för SSK utb.

AuF

Inlägg av AuF » 2/1 2006 13:05

Själv gick jag Samhällsp. Ek. av alla intetsägande utbildningar =) För att sedan läsa NVbasår.

Många pratar om att man har lättare för läkemedelsräkning osv om man läst NV, och visst det kan väl stämma. Men det är ju knappast någon avancerad matte vi pratar om i ssk utbildningen. Har du läst Matematik A och B är det absolut inga problem. Övrig matte är helt överflödig för ssk utbildningen.


Har man bara rätt inställning och är redo att plugga och inte tro att man kan "glida" igenom någon kurs oavsett bakgrund så kommer det ordna sig.

Dom ända jag sett och haft känslan av att dom haft ett litet övertag i utbildningen är usk som jobbat OP/HIA.

God fortsättning på er =)

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/1 2006 13:51

AuF skrev:Själv gick jag Samhällsp. Ek. av alla intetsägande utbildningar =) För att sedan läsa NVbasår.

Många pratar om att man har lättare för läkemedelsräkning osv om man läst NV, och visst det kan väl stämma. Men det är ju knappast någon avancerad matte vi pratar om i ssk utbildningen. Har du läst Matematik A och B är det absolut inga problem. Övrig matte är helt överflödig för ssk utbildningen.


Har man bara rätt inställning och är redo att plugga och inte tro att man kan "glida" igenom någon kurs oavsett bakgrund så kommer det ordna sig.

Dom ända jag sett och haft känslan av att dom haft ett litet övertag i utbildningen är usk som jobbat OP/HIA.

God fortsättning på er =)
Cheers Auf!

SSK utbildningen ser olika ut var du väljer att läsa den! Det finns här många olika åsikter om "svårighetsgraden". Håller med om att den läkemedelsräkning som förekommer inte är av sådan natur att det skulle krävas bredare matematikskolning. Varför man har satt detta krav är för mig en gåta. Man skall dock erinra sig att varje skola är sin egen myndighet (gäller svenska högskolor och universitet) och de gör sina egna tolkningar. Har dem svårt att fylla platserna kan de sänka vissa krav! Jag vill även öppna ett fönster för alla de webb utbildningar som finns! Idag kan du läsa SSK via ett utlänskt universitet och detta på ganska kort tid! Kanske kan detta vara ett alt. till de svenska systemet! I vilket fall kommer den som läser SSK utbildningen få en värdefull utbildning! Men vill man arbeta i ambulans (utanför Sverige) bör man nog välja att läsa till paramedic direkt!
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/1 2006 14:42

Jag tycker amn lägger fr stor vikt på att disskutera matten, för de som gått på NV.

Jag tycker den stora fördelen för de som gått NV är kemi. De har lättare att ta till sig ex syrabasrubbningar. När jag läste sådant så pluggade jag in hur det stod i boken, ex formeln för bikarbonatbufferten kan man ju utantill. De som är bevandrade i kemin kan istället räkna ut hur det ska vara och se det i ett större perspektiv. På ssk utb får vi lära oss att det är på ett visst sätt, inte varför!

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/1 2006 16:56

Väl talat Niklas K. Jag har aldrig träffat en person som inte gått NV och som minns något att tala om från högstadiekemin. Därför blir systerutbildningen lättare efter NV. Matten är ju enkel division och multiplikation. Är ju inte svårare att blanda läkemedel än att blanda en grogg, bara allvarligare att göra fel... :lol:
Du sätter även fingret på en annan grej. På sköterskeutbildningen lär man sig inte förstå någonting utan det viktigaste är att man kan citera böckerna, och sådant håller kanske om man skall forska men knappast i praktiskt arbete.

AuF

Inlägg av AuF » 2/1 2006 18:17

Visst stämmer det du säger Niklas angående kemi`n. Klart mycket mer värdefullt än matematiken.

Sedan så är det ju också precis som AMBASS skriver stora skillnader på de olika utbildningarna. Även de olika kurserna vi läst håller väldigt olika "svårighetsgrad". Men som med allt annat i livet så gör man det till vad det är.

Jag läser själv PBL, vilket många sskutbildningar nu mera gör. Och mycket kan väl sägas om denna utbildningsform. En hel del negativt men också mycket positivt; min personliga åsikt är att man i mycket slipper den monotona bild som lipton och niklas speglar.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/1 2006 18:31

AuF: Jag läste PBL på gymnasiet och har bara positivt att säga om detta. Men jag har även träffat på det några gånger efteråt och jag förstår därför din tveksamma attityd. Det ställer ju faktiskt oerhört höga krav på lärarna att kunna anpassa sig och till viss del även ett litet merarbete.
Och faktum är ju att det tyvärr finns lärare som tolkar "att eleven själv söker kunskap" som att "läraren därmed slipper arbeta" och då funkar det alls.

AuF

Inlägg av AuF » 2/1 2006 20:36

Ideèn med PBL är jättebra. Det fungerar dock med blandad framgång på vår skola. Mycket beroende på just vilken handledare man får och kvaliteèn på utformandet av studiehandledningen har varierat mycket ifrån termin till termin. Blir snabbt väldigt rörigt om inte en bra studieplan finns vid PBL 8) .

Vart läser du nu Lipton ?

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/1 2006 23:01

AuF: Just nu läser jag i Skövde. Men mina goda erfarenheter av PBL har jag fått härifrån. Och de dåliga har jag fått från lite olika ställen.

Page

Inlägg av Page » 10/1 2006 22:15

Hej! Inom vilka mottagningar kan en Anestesis-SSK jobba inom? IVA, Operation och AKUT vet jag om. IVA-SSK, Intensiven?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/1 2006 22:20

En anestesisjuksköterska kan jobba på IVA men det finns en anledning till att IVA-vubben finns. Anestesivubbens kunskapsområde sprider sig dock mer än de andras utbildningar över flera fält.

Skriv svar