Forskning och teori

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

klerty

Forskning och teori

Inlägg av klerty » 12/1 2006 21:35

I Karlstad läser vi (tycker jag) mycket omvårdnads teorier och kurser som handlar om forskning inom området. Vad jag undrar är:

Hur ser det ut på andra SSK utbildningar i landet, läser ni mycket teoretiker och forskning?

Tycker ni att detta är viktigt för alla som vill utbilda sig till sjuksköterskor?

Lipton

Re: Forskning och teori

Inlägg av Lipton » 12/1 2006 21:47

Svar kommer, men jag hinner inte nu då jag måste slutföra en högst teoretisk del av utbildningen innan 1300 imorrn! Så du får gissa svaret tills det kommer, blir nog inte så svårt... :lol:

klerty

Inlägg av klerty » 12/1 2006 21:53

Jag lider med dig och kan konstatera att jag inte har särskilt mycket av den karaktären kvar, om man inte räknar med C-uppsatsen då. Hoppas det inte handlar om Martha Rodgers för då kan jag verkligen förstå om du har skjutit upp det.

Good luck Lipton

Mearas

Inlägg av Mearas » 12/1 2006 22:32

Har haft två 5p kurser som delvis handlat om omvårdnadsteoretiker. 15p har varit forskningsmetodik, vilket är nödvändigt om utbildningen ska hålla en bra akademisk nivå.
Anser att det är bra med forskningsmetodiken, som innebär en hel del läsning av vetenskapliga artiklar, det är ju den kunskapen som vi ska basera vårt arbete på. Det finns hel drös i vår klass som knappt kan recensera en artikel på engelska :shock:

Tycker att som sjuksköterska ska man känna till lite teoretiker. Men visst är det aningen överreklamerat!

Är för övrigt klar till sommaren så allt det där ligger bakom en nu 8)

mvh

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/1 2006 0:08

Dessutom kommer Bolongaavtalet att träda i kraft 2008 vilket kräver C-nivå på sjuksköterskeutbildningen. D-nivå för Specialistsjuksköterskor.

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/1 2006 0:18

Paus i folkhälsan!

I Skövde läser man 10 poäng forskningsmetodik och 10 poäng exjobb. Av övriga icke fullt viktiga kurser kan nämnas 5 poäng introduktion till omvårnad (Vem var Florence? Vad är omvårdnad? Varför har sköterskor kass lön? osv.) Folkhälsokunskap 5p. (Vad är folkhälsa? Vem skall arbeta med folkhälsa? Hur kan man arbeta med folkhälsa?).

Sedan finns det kurser som exempelvis 5 poäng introduktion till vårdinformatik som visserligen har ett vettigt innehåll som samtliga sjuksköterskor bör känna till eftersom vi annars aldrig kommer få bra mjukvara att jobba med. Dock så blir den ett sömnpiller för alla yngre människor som läst Data A på gymnasiet och har man haft ett relativt dataintresse så kan jag lova att naveln är kliniskt ren efter den kursen.

Min personliga åsikt är att utbildningen borde innehålla de förbaskat oundvikliga 20 omvårndadspoängen inom forskningsområdet så vi får vår akademiska examen och därmed högre status och högre teoretisk lön. Men övriga 60 poäng borde vara helt valbara. Och vill man skriva sin C-uppsats inom ett närliggande område som biomedicin så blir ju det något lättare då. Dessutom skall skolorna då ha ett större kursutbud så eleven själv sätter samman lämpliga kurser efter intresse. Vill man jobba i kommunen så kan man koncentrera utbildningen på det, vill man jobba i ambulans så läser man mer akutinriktat. Vill man inte jobba med människor så kan man läsa lite mer av det som vi andra helst slipper och komma närmare en D-uppsats.

Sådär, nu kommer väl den här tråden ta fart då... :twisted:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/1 2006 11:27

Jga är också förbenat less på vårdvetenskapen. 60 poäng som jag läste på grundutbildningen ärenligt mig 40p för mycket. Rent sunt förnuft. 5p forskningsmetodik borde räcka. Handen på hjärtat.. Hur svårt är det att läsa en vetenskaplig artikel utan utabildning? herregud, man är väl läskunnig.

Sedan tycker jag vårdvetenskapen i sig är såå trångsynt. Vet inte hur många c uppsatser jag tittat på. Alla heter något;
Petienters upplevelse av...
Hur patienten upplever...
Anhörigas upplevelser...
Barnsupplevelser...
Det finns ingen möjlighet att avra originell

manne

Inlägg av manne » 13/1 2006 11:28

Mearas skrev:Har haft två 5p kurser som delvis handlat om omvårdnadsteoretiker. 15p har varit forskningsmetodik, vilket är nödvändigt om utbildningen ska hålla en bra akademisk nivå.
mvh
Då är frågan: VARFÖR ska denna yrkesutbildning hålla en sk akademisk nivå?? :?:

Jag vill se statistik på hur många studender som har använt sig av denna forskningsmetod i arbetslivet.
Det finns naturligtvis inte några siffror på detta då denna utbildning med stor sannolikhet skulle försvinna.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/1 2006 12:05

Manne! Hur utvecklas vård? Vad utvecklar samhället? Nya framsteg, nya tekniska vinningar och nya teorier ger förutsättningar för en fortsatt utveckling. Att man forskar om bot mot AIDS eller liknande kan alla förstå men direkt det handlar om omvårdnadsforskning så tycker alla det är fel. :wink:

manne

Inlägg av manne » 13/1 2006 13:16

Novisen skrev:Manne! Hur utvecklas vård? Vad utvecklar samhället? Nya framsteg, nya tekniska vinningar och nya teorier ger förutsättningar för en fortsatt utveckling. Att man forskar om bot mot AIDS eller liknande kan alla förstå men direkt det handlar om omvårdnadsforskning så tycker alla det är fel. :wink:
Du tycker alltså att den skall finnas med i programmet?
En av få måste jag då tillägga

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/1 2006 13:43

Manne! Hur skulle läkarvetenskapen se ut om de bara arbetade efter beprövad erfarenhet istället för vetenskapligt. Vi hade troligtvis åkt runt i häst och vagn med en stor såg i "vårdhytten". Omvårdnad är en vetenskap och sen är det olyckligt att det inte går att göra intressant för alla. Där måste skolorna bli bättre på att verklighetsanknyta så att förståelsen av nyttan blir mer klar. Omvårdnadsforskningens arena idag är kvasiintellektuella 50-åriga kvinnor med sjal. :wink:

manne

Inlägg av manne » 13/1 2006 14:25

Novisen skrev:Manne! Hur skulle läkarvetenskapen se ut om de bara arbetade efter beprövad erfarenhet istället för vetenskapligt. Vi hade troligtvis åkt runt i häst och vagn med en stor såg i "vårdhytten". Omvårdnad är en vetenskap och sen är det olyckligt att det inte går att göra intressant för alla. Där måste skolorna bli bättre på att verklighetsanknyta så att förståelsen av nyttan blir mer klar. Omvårdnadsforskningens arena idag är kvasiintellektuella 50-åriga kvinnor med sjal. :wink:
Visst. Men nu står väl inte sköterskorna för läkarvetenskapen så vitt jag vet?

Du vill alltså ha kvar den kursen på skötarutbildningen?

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/1 2006 14:25

Novisen och manne: Ni är inne på ett känsligt ämne. Problemet med omvårdnadsforskning tycker jag är att det skall krystas fram så mycket på så kort tid bara för att vi ligger några hundra år efter doktorerna.
Självklart skall forskningsmetodiken finnas i utbildningen, men kanske inte fullt så obligatoriskt som idag. Jag skulle utan tvekan läst kurserna och skrivit C-uppsatsen även om det varit frivilligt. Men jag har full förståelse för de som drar sig för att ens söka utbildningen då de ser det som en "för bred utbildning", jag själv blev inte brandman av samma anledning. Avsaknaden av exjobb borde ju inte hindra någon från att praktisera yrket, hur många har blivit bättre sköterskor av sin C-uppsats? Jag tror faktiskt omvårdnaden skulle utvecklas mycket mer om det fanns möjlighet att skriva sina uppsatser ett tag efter utbildning när man jobbat ett tag och hittat ett verkligt problem som intresserar. Det kommer höja kvaliteten på uppsatserna, på forskningen och statusen på utbildningen och yrket och troligtvis även lönerna för en del.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 14/1 2006 10:03

Jag anser att det är bra att alla måste skriva en C-uppsats på sjuksköterskeutbildningen - precis som på övriga högskoleutbildningar. Inte bara för att det höjer nivån på utbildningen, det leder även till ett strukturerat och kritiskt tänkande samt att du tränar ditt språk - vilket du har nytta av under hela livet.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/1 2006 1:08

Manne! C-kursen fanns inte då jag gick sjuksköterskeutbildningen så jag har gjort den nu på senare tid. Däremot har EU bestämt att alla 3-åriga högskoleutbildningar ska ge kandidatexamen. 2008 blir detta EU standard. Efter 4 år ska utbildningen ge magisterexamen.

Skriv svar