Framtida arbetsmarknad för ssk i ambulans...

Här kan registrerade användare annonsera efter jobb alternativt erbjuda jobb.

Moderator: webmaster

Anonymous

Framtida arbetsmarknad för ssk i ambulans...

Inlägg av Anonymous » 25/11 2005 18:29

Hej!
Jag är ssk-studerande på Karolinska med 5terminer kvar (ganska nyss påbörjad med andra ord). Målet är givetvis ambulans efter att ha gått räddningstjänstinriktat gymnasium med kurser som akutsjukvård, men efter att ha skummat igenom alla olika forum får jag bilden av att det inte är helt problemfritt. Några funderingar som skulle behöva mötas av sakliga svar från kunniga:
- Vad krävs efter ssk-examen för att få jobb i ambulans?
- Hur ser arbetsmarknaden ut, vet att det pratas mycket om pensionsavgångar, och en syrra i varje ambulans... men kvarstår detta ökade behov av syrror om 3år?
- Vore tacksam för (även om det verkar känsligt) riktlinjer om vilka pengar man kan förvänta sig, i runda slängor.

Tack för sakliga svar,
Anton

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 26/11 2005 0:41

Hej Anton...
Förmodar att du efter din ssk utbildning tänkte arbeta i Stockholms län...
Lite underlag för din undran...
För Stockholms Län gäller för Sjuksköterska i Ambulans..

Körkort sedan 3-år tillbaks..
Godkända fys/konditionstester och körtest..
Skall ha arbetat som Sjuksköterska minst 6-månader efter grundutbildningen
sedan ett skallkrav från 2008...att ha Ssk-vub .. Prehosp , Nsk , Iva , Op , etc etc.

Arbetsmarknaden i Stockholm brukar vara ca 10 - 20 nyanställningar varje år...fördelat på samtliga entreprenörer varav den största rekryteringen sker på våren för att täcka in behovet för sommar/semesterperioden..

Du undrar lite om lönen!!! det varierar lite mellan entreprenörerna...
För en Vub-Ssk i daxläget utan erfarenhet i yrket ca 23.000 + ob-tillägg..

Plugga på så kanske vi syns i verksamheten framöver...
Kenneth Aisab/City

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 15/4 2006 16:37

Fystestet är de som alla undrar över. jag fick göra följande.

springa 3000m på 15 min.
Knäböj 80kg 6ggr.
balanstest
springa med 20kg tyngd i varje hand en viss bana.
roddapparat 1000m på 5 min.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 15/4 2006 20:00

Den första tycker jag man kan slopa...Men annars lät det bra tycker jag! Löpning ska inte vara ett krav då säkert många som jobbat många år kan ha knäproblem...Inte är det så viktigt att ha en superkondition på amb, tänk er att en 120kgs boddybuilder ska bli utgalrad bara för att man inte pallar att springa superfort/länge, däremot tycker jag att rodd lät lite vettigare.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 31/10 2006 23:13

Det var seriösa tester det vill jag lova... när jag gjorde mina så var det bär/ lyftprov, Allfabår med ca 80kg på som skulle bäras 2 trappor upp och 2 trappor ner samt ca 50 meter på planmark. Varför ska man kunna springa 3km på 15 minuter? jag har då aldrig sprungit under min karriär.

Skriv svar