Private Military Corporations // IRAK mm

Här kan registrerade användare annonsera efter jobb alternativt erbjuda jobb.

Moderator: webmaster

iraq

IRAK

Inlägg av iraq » 4/11 2005 8:39

[color=olive][b]God bless our teampartners in Iraq - Jesus Christ Is King![/b][/color]

Håller med AMBASS om att man skall vara noga med att inte kasta sig in i något man inte säkert kan hantera. Vad som är ännu viktigare innan man skriver på ett kontrakt är att man kollar regler för skatter och försäkringar. Jag har varit på kontrakt i Södra Irak under 8 månader och då som operativ paramedic för ett TV team. Fick tyvärr lämna mitt uppdrag då jag blev sjuk. Jag fick 59.000 kronor per månad och arbetade 12-16 h/dag. Mycket pengar gick åt på glädjeflickor; vilket är ett av de få nöjen som finns. Många tunga gubbar är i denna bransch och jag uppskattar att vi var max 10-15 svenskar i Irak när jag var där.
Såg en hel del blod och död. Är nu hemma efter krånglande hälsa och söker nu jobb på ambulansen men har slutat berätta om Irak i min CV då så få fattar sig på mitt val. Är i grunden gruvguppe med sprängutbildning samt FMs sjukvårds utbildning,,Plutonsbefäl,,. Men ångrar mig det gör ja då inte. Var i An Najaf vid övergången men annars i Sug ash Shuyukh. Flera jag träffat har jobbat via Saudi vilket du kanske skulle testa.
Håller också med AMBASS och COMBITUB om att gå på referenser. Läs SOF eller Military medic så kanske du ser glimten av någon landsman. Alla operativa bär vapen ,,utan undatag,, och du kan komma att behöva använda det. Tänk på detta innan du söker. Som sjukvårdare kanske detta är en skum tanke.

Är du straffad eller har psykiska störningar är det lika bra att vara ärlig redan vid första träffen. De synar dig från topp till tå! Var ärlig så löser sig allt.

ssk2

Re: IRAK

Inlägg av ssk2 » 7/11 2005 12:30

iraq skrev:God bless our teampartners in Iraq - Jesus Christ Is King!

Håller med AMBASS om att man skall vara noga med att inte kasta sig in i något man inte säkert kan hantera. Vad som är ännu viktigare innan man skriver på ett kontrakt är att man kollar regler för skatter och försäkringar. Jag har varit på kontrakt i Södra Irak under 8 månader och då som operativ paramedic för ett TV team. Fick tyvärr lämna mitt uppdrag då jag blev sjuk. Jag fick 59.000 kronor per månad och arbetade 12-16 h/dag. Mycket pengar gick åt på glädjeflickor; vilket är ett av de få nöjen som finns. Många tunga gubbar är i denna bransch och jag uppskattar att vi var max 10-15 svenskar i Irak när jag var där.
Såg en hel del blod och död. Är nu hemma efter krånglande hälsa och söker nu jobb på ambulansen men har slutat berätta om Irak i min CV då så få fattar sig på mitt val. Är i grunden gruvguppe med sprängutbildning samt FMs sjukvårds utbildning,,Plutonsbefäl,,. Men ångrar mig det gör ja då inte. Var i An Najaf vid övergången men annars i Sug ash Shuyukh. Flera jag träffat har jobbat via Saudi vilket du kanske skulle testa.
Håller också med AMBASS och COMBITUB om att gå på referenser. Läs SOF eller Military medic så kanske du ser glimten av någon landsman. Alla operativa bär vapen ,,utan undatag,, och du kan komma att behöva använda det. Tänk på detta innan du söker. Som sjukvårdare kanske detta är en skum tanke.

Är du straffad eller har psykiska störningar är det lika bra att vara ärlig redan vid första träffen. De synar dig från topp till tå! Var ärlig så löser sig allt.
Går det även som ssk att få jobb? Eller bör man vara paramedic?

ssk2

Vapenfråga

Inlägg av ssk2 » 7/11 2005 12:31

Vilken typ av handeldvapen har man i tjänsten? Har någon av er som varit i Irak varit tvungen att skjuta någon?

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 7/11 2005 16:44

Märklig diskussion, genom att ta anställning i ett av dessa "PMC" blir man ju i princip legoknekt. Att för pengar enrollera sig i en militär organisation, nationell eller privat, tycker jag, diplomatiskt uttryckt, är ganska osmakligt.

Att det sedan på en sida som, vad jag har förstått, är till för att diskutera ambulanssjukvård i Sverige, i princip lägga upp "platsannonser" till ovan nämnda företag tycker jag är felaktigt.

Alla är naturigtvis fria att tycka och göra som de vill men det ger inte ett seriöst intryck med mer eller mindre dolda uppmaningar att ta anställning i dessa privatarméer. När dessutom det hänvisas till tämligen bisarra tidskrifter som "Soldier Of Fortune" tycker jag det har gått riktigt snett.

Skapa ett eget forum för dessa diskussioner så inte svensk ambulanssjukvård i allmänhet förknippas denna typ av verksamhet!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/11 2005 14:45

Jakob H skrev:Märklig diskussion, genom att ta anställning i ett av dessa "PMC" blir man ju i princip legoknekt. Att för pengar enrollera sig i en militär organisation, nationell eller privat, tycker jag, diplomatiskt uttryckt, är ganska osmakligt.

Att det sedan på en sida som, vad jag har förstått, är till för att diskutera ambulanssjukvård i Sverige, i princip lägga upp "platsannonser" till ovan nämnda företag tycker jag är felaktigt.

Alla är naturigtvis fria att tycka och göra som de vill men det ger inte ett seriöst intryck med mer eller mindre dolda uppmaningar att ta anställning i dessa privatarméer. När dessutom det hänvisas till tämligen bisarra tidskrifter som "Soldier Of Fortune" tycker jag det har gått riktigt snett.

Skapa ett eget forum för dessa diskussioner så inte svensk ambulanssjukvård i allmänhet förknippas denna typ av verksamhet!
Intressant att läsa dina rader. Vad lägger du i ordet "Seriöst"? En rådande norm eller allmän uppfattaning? Du skriver ner Soldier Of Fortune! På vilken grund menar du att denna välskrivna tidning är "bisarr"? Vem är du eller jag att avgöra riktigheten i denna verksamhet? Låt den fria människan och marknaden avgöra detta.....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Vapenfråga

Inlägg av AMBASS » 10/11 2005 15:09

ssk2 skrev:Vilken typ av handeldvapen har man i tjänsten? Har någon av er som varit i Irak varit tvungen att skjuta någon?
Hello! I Irak finns en flora av vapen men vanligast bland säkerhetsgruppernas paramedics är nog Glock i alla dess olika varianter. Personligen tycker jag att Barettan är bäst (min favorit är M99an) vilken ligger förträffligt bra i handen och den är mycket effektiv vid all eldgivning mot mål under 50 meter. //BE SAFE
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 10/11 2005 16:25

AMB ASS: Du måste bara vara ett skämt!!!

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 10/11 2005 17:12

Jag tycker att Ambass verkar friskare än "sjuksköterskan" då Ambass verkar ha självinsikt det har inte den andre.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/11 2005 17:14

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Du måste bara vara ett skämt!!!
Ännu en projektion från experten på att berätta för andra vad som gäller! Hela ambulans Sveriges pekpinne Mr. Hon/han fenomenet! Hoppas du mår bra och att det går bra för dig! //Bra att ha försvarsmekanismer! Eller hur?
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/11 2005 17:24

1005 skrev:Jag tycker att Ambass verkar friskare än "sjuksköterskan" då Ambass verkar ha självinsikt det har inte den andre.
Tack!
Livet har givit mig viss ödmjukhet och jag tror att alla människor skulle må bra av att vara mer öppna innan dem låser fast sig vid en viss teori eller åsikt. Jag förstår att detta område kan skapa debatt och att många inte delar mina synpunkter! Att bli titulerad ett som ett skämt skulle såra mig djupt om det kom som feedback från en duktiga kollega eller en kamrat. Sjuksköterskan och jag har inte ännu kommit så långt i vår relation :lol: :D
Blood Will Tell

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 10/11 2005 17:27

AMBASS: Jag anser inte tidskriften "Soldier Of Fortune" vara seriös eftersom den innehåller "platsannonser" för legoknektar. Mig veterligen är detta ett "yrke" som inte uppfattas som seriöst av de flesta människor, jmf med de skyldiga till Malexandermorden, en av dessa hade ju tjänstgjort som sådan i Bosnien.

"Låt den fria människan och marknaden avgöra detta..." skriver du. Tja, med en sådan grundfilosofi torde nog mycket som idag är förbjudet och/eller kontrollerat på ett eller annat sätt släppas vind för våg. Allt från bilbälteslagen till användande av narkotika torde nog se tämligen annorlunda ut om ovan nämnda krafter fick allt för mycket inflytande.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/11 2005 17:42

Jakob H skrev:AMBASS: Jag anser inte tidskriften "Soldier Of Fortune" vara seriös eftersom den innehåller "platsannonser" för legoknektar. Mig veterligen är detta ett "yrke" som inte uppfattas som seriöst av de flesta människor, jmf med de skyldiga till Malexandermorden, en av dessa hade ju tjänstgjort som sådan i Bosnien.

"Låt den fria människan och marknaden avgöra detta..." skriver du. Tja, med en sådan grundfilosofi torde nog mycket som idag är förbjudet och/eller kontrollerat på ett eller annat sätt släppas vind för våg. Allt från bilbälteslagen till användande av narkotika torde nog se tämligen annorlunda ut om ovan nämnda krafter fick allt för mycket inflytande.
Hej Jakob!

Vi ser denna sak utifrån olika horizonter! Jag tror även att vi har olika tolkningsteorier kring människans frihet och vad som är att klassa som legosoldat. Menar du att alla som arbetar i stridande enheter gör något dåligt? Vem tycker du skall hålla ordning på alla fria marknadskrafter? En mäktig stat? Tycker du kanske att det skulle vara förbud mot att jobba med denna typ av verksamhet? När det gäller SOF anser jag att det är en i alla avseenden intressant och välskriven tidning.
Blood Will Tell

Skriv svar