Akutväska

Här kan registrerade användare annonsera om försäljning och köp av allt som rör den prehospitala akutsjukvården

Moderator: Wernvik

Skriv svar
interflora

Akutväska

Inlägg av interflora » 19/7 2004 15:09

Hej!
Jag skulle vara intresserad av att köpa/få tag i en akutväska som narkosköterskor ofta använder, orange och i ryggsäcksmodell.

Även om det är någon där ute som vet var man kan få tag i en ventilator, av modell Siemens Servo 900C. (framförallt C, men även intresserad av D och E-modellen också)

Tacksam för svar.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 13/12 2004 22:37

Jag är också intresserad att köpa en sådan väska men det verkar vara ruskigt svårt att hitta dem..

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 13/12 2004 22:47

Dessa akutväskor säljs av IM-MEDICO: http://www.im-medico.se/

Pris ca 2000 kr + moms.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Skillnad Medibag/Flexibag

Inlägg av magill » 6/2 2006 13:37

Hej! Jag är på väg att köpa in en rejäl väska till första-hjälpen till min föreining. Den ska förutom allt "vanligt" första hjälpenmaterial även innehålla saker som alvedon, alsolsprit, solskydd, m.m. för att man ska kunna erbjuda hjälp mot smågrejer under läger.

Jag har funderat på att antingen köpa Im-Medicos Medibag eller Flexiväska. Är det någon som har erfarenhet av att använda dessa (eller kanske andra förslag???).
Hur är de storleksmässigt?
Får man en bra överblick över innehållet?
Hur mycket går in utan att et knakar i sömmarna?
Vilken är enklast att använda?

Tacksam för hjälp :)

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 7/2 2006 8:04

Hej!
Jag har haft min flexiväska i ungefär 12 år.
Den är helt underbar i mina ögon.
Är nöjd med den.
Den har varit på Globen, Gröna Lund, Vattenfestivaler, Motortävlingar och en massa annat.

Köp en sådan du.
Jag rekomenderar den.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Okej

Inlägg av magill » 7/2 2006 9:24

Vad är det för fördelar med den?

Eftersom det är sällan någon som kommer att bära omkring på väskan, och eftersom den kommer att stå på "konstiga" ställen (där det är lerigt, osv) funderar jag på om MediBagen har bättre möjligheter att stå (kan flexiväskan stå för sig själv?) still, samt att väggarna verkar stabilare utifall någon snubblar på väskan. Hur ligger det till med sådana saker???

Flexiväskan verkar alldeles lagom stor. Är det någon som vet om MediBagen är någorlunda lik i storlek (måtten är nästan desamma, men frågan är om man får i lika mycket)???

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 7/2 2006 17:40

Min flexiväska har stått på alla otänkliga samt tänkliga ställen. *s*
En leråker under Gotland Grand National.
Mitt i Kärlekstunneln på Gröna Lund.
Observera "I" Kärlekstunneln.
På sanddynorna på Tylösand.
Mitt i city under kravaller.
I skogen under militära övningar samt orienteringstävlingar (flexiväskan har funnits i svart).
Vid diverse trafikolyckor.
Den har varit överallt.
Har aldrig haft några problem med att folk har klivit eller snubblat över den.
När du öppnar den så ligger ju de båda sidorna åt varsit håll och "väggen" står stadigt i mitten.
Jag har haft plats för allt i den.
Den förbandsmateriel och de verktyg jag behöver. En rubensblåsa samt en BT manchett. Blåsan är numera borta och ersatt med en pocketmask i höger benficka. *s*
Dokumentationspapper förvaras i framfickan. det får även plats med en räddningsfilt i den.
Och den alltid närvarande blåa handduken för att torka bort det mesta av blodet. *s*
Har aldrig jobbat med en bättre väska och den har hängt med i ca 12 år utan att ha gått sönder.
Den har åkt bil, motorcykel, flygplan, helikopter samt stridsbåt 90.

Köp en sådan och du blir nöjd!

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Åkej

Inlägg av magill » 7/2 2006 17:58

Det låter ju som att du är nöjd med ditt köp ;)

Jag har funderat på den eftersom det verkar vara en bra disposition i väskan, samt att man får med sig mycket grejer. Det är ju bra. Det ska inte vara så världsmycket grejer, men det blir en del om man ska klara "allt" man kan råka ut för under ett läger. ;)

Tack för dina åsikter!

Anonymous

Ryggsäck

Inlägg av Anonymous » 21/9 2006 20:52

Jag har kollat på denna och tycker den verkar intressant...Åsikter..

http://tasmaniantiger.tatonka.com/Produ ... 0&pnr=7708

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 21/9 2006 22:25

Ja, varför inte? Jag kollade på en sån för något år sedan på en "militär-wannebe-shop" (ni vet en sån som säljer mystisk utländsk militär utrustning, stora knivar och fula skor). Det jag reagerade på då var priset. I den affären kostade den 2500 om jag inte minns fel.

Den verkar vara väldigt anpassad för att bäras, med bra bärsystem och andra grejer. Tror det fanns plats för vattenblåsa också. Invändigt fanns flyttbara fack som verkade smidiga så man kunde "bygga om" väskan efter utrustningen.

Dock är den inte så superstor, så riktigt platskrävande saker får man lämna hemma. Många fack för mediciner (hållare för glasampuller, mm) fanns det. Så mitt intryck var att den i första hand var till för medicinska uppdrag - dvs. köper du den för att förvara plåster och förband i så kommer du att ha multum med små oanvändbara fack och hållare. Men har du fullt med tuber, kanyler, sprutor, ampuller, m.m. så är det nog bra.

Tror jag, ska tilläggas. Jag köpte den aldrig utan har hållit mig till Emergo-systemet istället.. Vill du se och veta mer om åsikter om Emergo så kan jag svara.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Re: Ryggsäck

Inlägg av agentanka » 21/9 2006 22:43

hediz skrev:Jag har kollat på denna och tycker den verkar intressant...Åsikter..

http://tasmaniantiger.tatonka.com/Produ ... 0&pnr=7708
Om jag inte missminner mig så var det en sådan väska en kompis visade upp.
Såfall verkade den vara väldigt praktisk, gott om utrymme och väldigt bärvänlig.

Vet som sagt inte riktigt om det var samma väska, men en dylik.

I övrigt har Röda Korsets förstahjälpengrupper liknande flexiväskan och den är slitstark, organiserad och mycket rymlig (vi får ner en filt plus lite papper i ytterfacket).

Zilversurfarn

Inlägg av Zilversurfarn » 26/5 2007 9:45

Klistrar in mitt svar på en liknande tråd...
Vill varmt rekommendera "skadebutiken.se", schyssta priser, bra service och snabba leveranser!

De har mängder av bra sjukvårdsprodukter. De har fyra olika väskor bland annat just "Flexibag" som du letade efter.
http://www.skadebutiken.se/index.php?cat_id=30.

Tror de säljer mest sporttejper och lindor till idrottsföreningar men de har även mkt sårvårdsprodukter.

Skriv svar