Köpes: Emergo-väskor & bälte

Här kan registrerade användare annonsera om försäljning och köp av allt som rör den prehospitala akutsjukvården

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Köpes: Emergo-väskor & bälte

Inlägg av zAjben » 7/10 2005 13:06

Är intresserad av att köpa Emergo-väskor och bälte till dessa. Väskorna behöver inte innehålla något materiel eller utrustning av något slag, dock skall sakerna vara i gott skick.

Skriv ett pm eller maila på zajben@hotmail.com

Livräddaren
Inlägg: 23
Blev medlem: 5/6 2005 21:10

Inlägg av Livräddaren » 7/10 2005 16:49

Emergo väskorna finns att köpa hos Im-Medico (www.im-medico.se) och Ferno Norden (http://www.fernonorden.com)

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 7/10 2005 17:48

Tack! Är lite nyfiken över layouten på väskorna, vet hur läkemedelsenhet, infusionsenhet, cpap, förlossnings och liknande väskor ser ut, men är lite nyfiken över förbandsenheten, och vad som benämns bältesnenhet stor/liten? Har sökt förgäves efter bilder eller information om hur dessa är upplagda och vad som ryms i, vad som är tänkt att ha i etc. Någon som vet eller kan hänvisa mig?

Hittar dock inte väskorna på Ferno?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/10 2005 0:51

Min spontana tanke är att det ser lite fånigt ut med Emergobältet. Skaffa en bra ryggsäck som går öppna helt så får du bra översikt på grejerna och slipper bli utskrattad då du jobbar :wink:

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 8/10 2005 7:23

Vi har ryggsäckar som är fullkomligt fullpackade med materiel, det är också detta som är problemet, när jag kommer fram till en person som är skadad vill jag gärna veta vart jag har sakerna och även att det ska vara lätt att få upp dessa, och även att jag ska kunna ha enkelt i bilen och liknande för att enkelt kunna komma åt ifall det behövs. Just i detta ändamål verkar faktiskt emergo-väskorna vara bland det bästa som kan hittas..

Men jag ska kolla upp ryggsäckarna också, tyvärr så blir det nästan dubbla priset för en väska. Givetvis vill man ju inte göra bort sig heller, men det gäller att "känna till" vart man har sina saker också ;) Trevlig helg!

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Jag vet..

Inlägg av magill » 9/10 2005 9:53

Jag har beställt lite papper på väskorna hos Im-Medico. Ring dem så får du hjälp.

Jag har också letat mig blå efter dem, men det verkar bara vara de som säljer dem till ett hyfsat bra pris.. Förbandsenheten består av två stora fack där det ena fälls ut, så det blir som en stor "låda" med grejer att plock ur.. Himla smart. Å så finns det fack för sax och peang och sånt jox.

Jag har en idé om att sälja förbandsenheten färdigpackad med lite diverse första-hjälpenartiklar.. Hör av dig om det låter intressant. Men du kanske hellre köper tom och packar själv..?

Tjipp!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Re: Jag vet..

Inlägg av zAjben » 9/10 2005 21:44

magill skrev:Jag har beställt lite papper på väskorna hos Im-Medico. Ring dem så får du hjälp.

Jag har också letat mig blå efter dem, men det verkar bara vara de som säljer dem till ett hyfsat bra pris.. Förbandsenheten består av två stora fack där det ena fälls ut, så det blir som en stor "låda" med grejer att plock ur.. Himla smart. Å så finns det fack för sax och peang och sånt jox.

Jag har en idé om att sälja förbandsenheten färdigpackad med lite diverse första-hjälpenartiklar.. Hör av dig om det låter intressant. Men du kanske hellre köper tom och packar själv..?

Tjipp!
Har fått en del info från IM-Medico, men detta verkar mer vara prislistor. Ska ringa in och fråga ifall det finns ytterliggare information att tillgå mer om skillnaderna mellan dessa. Det låter som om en förbandsväska som jag skall införskaffa mig, men den som benämns bältesenhet stor - har du någon info om denna?

Är givetvis intresserad!

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Jo..

Inlägg av magill » 10/10 2005 8:24

"Bältesenhet stor" är bara en tom väska, dvs. den har bara ett fack. Den är nog rätt opraktisk tror jag, eftersom allt du lägger i den travas på hög. Den är nog mer tänkt till extra infusionsvätska, dränage och såna saker.

När jag ringde till IM fick jag hemskickad en broschyr (visserligen gammal och inaktuell) men det fanns en del bilder i den som visade de olika väskornas funktioner och lite om vad som får plats i dem.

Kollar du in på www.dahlmedical.com och kollar under "förbandsväskor" hittar du förbandsenheten på bild där. Visserligen grön, men ändå =)
Men mitt råd är att inte köpa från den firman, där kostar de nära 2900 inkl moms.

Det är därför jag funerar lite på prissättningen i världen då jag kan sälja liknande grejer för 1500-1800 kronor inkl. moms. Skumt!

Lycka till!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 10/10 2005 21:50

3000kr är ju rena rånet.. Får ringa till IM medico ifall dessa informationsblad inte finns i PDF format eller online? Är egentligen det enda jag väntar på.

En mindre bältesenhet skulle nog vara bra också för större saker, då förbandsenheten faktiskt inte verkar rymma såå mycket, även om den verkar vara behändig för att lätt komma åt saxar och annan liknande utrustning.. Hur mycket får plats i den tros?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

En hel del

Inlägg av magill » 10/10 2005 22:12

En hel del får plats, men det är klart - det är ju ingen superstor enhet. Den mäter ju trots allt bara 17,5x9x34 cm. Men du får ner det viktigaste - en pocketmask, några bindor, en massa kompresser å lite sånt. Men ska du ut och sjukvårda på typ lidingöloppet får du nog ta en ryggsäck med bindor med dig som backup ;)

Men en lite mindre enhet funkar suveränt också. Jag har en nålsättningsenhet med grejer, pch det är himla praktiskt om man inte förväntar sig nåt stort. Där får plats lite handskar och andningsmask och lite förband. Mer går ju sällan åt.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/10 2005 22:25

Glöm inte bindorna till tjejmilen. Har alltid en stor ryggsäck med bindor som backup. :twisted:

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 10/10 2005 22:59

Det är lite standardsaker som ska med, väldigt enkla prylar, handskar, pocketmask, sterila kompresser, tvättlappar, första förband, stödlindor/komplindor, desinfektionsmedel eller "lappar", strips för att fästa ihop sårkanter, mefix eller omnifix för att fästa kompresser, sax, pincett och enklare "verktyg", eller ett urval av dessa saker. Det är inte direkt Lucas som jag ska ha med mig.. Lite enklare prylar som man ändå vill veta vart man har det, och att det ska vara lätt att tillgå ifall någon behöver hjälp. Eventuellt även blodtrycksmanchett och ett stetoskop. Även att kunna ha liggandes i väskan eller i bilen.

Tanken är att det skulle vara en bältesenhet modell större för blodtrycksmanchett och stetoskop, desinfektionsmedel och ett första förband (eventuellt också pocketmask), saker som är lite större och fortfarande kan ligga "löst" utan att det blir en extrem röra och resten av sakerna i förbandsväskan. Vad tros om det?

Större sjv väskor finns redan att tillgå, men ibland saknas vissa prylar trots att de inventeras innan varje uppdrag och ibland finns motsvarande saker fast inte exakt likadana, även verkar det finnas en tendes att finnas så otroligt mycket saker med att det blir svårt att hitta vad man behöver just för stunden, därav skönt med egna saker vilka man vet vad man har. Även på större uppdrag just precis som ex. Lidingöloppet är det väldigt stor åtgång på enklare materiel och skönt att ha lite saker på sig när det blir mycket folk och det ska gå undan.

Givetvis finns också en extra akut traumabag av modell större innehållandes bindor. :wink: :shock:

Har du beställt hem några väskor, eller någon som har hemma som hade kunnat ta lite bra bilder? Har sökt förgäves men inte hittat någonting som man ser hur layouten ser ut. Är lite nyfiken över hur bältet ser ut också.. Har endast sett och tittat när väskorna har suttit fastspända i ambulansen, eller när man tagit loss väskorna separat.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Binda=linda

Inlägg av magill » 11/10 2005 12:07

Bara för att klargöra: med bindor menade jag naturligtvis inte mensbindor, utan gasbindor, elastiska bindor, osv. Det hette faktiskt så i den skola jag lärdes upp i, men det får jag väl lära om då...

Jodu, det är rätt skönt att ha en bra disponerad väska så man hittar sina grejer när det behövs.

Själv har jag klurat på att införskaffa intubationsenheten, för där finns rätt mycket plats för just "verktyg", pincetter, saxar, peanger å sånt. Å ska man inte använda platsen till tuber och dylikt finns det plats för förbandsmaterial. Dessutom finns det plats för just BT-manchett och stetoskop.

I förbandsenheten är det bara två stora fack, så där kan det bli sånt där trassel på BT-grejerna som det alltid blir..

Det jag har hemma är bl.a. infusionsenheten, som egentligen är rätt kass till förbandsgrejer eftersom det i princip bara är ett enda stort fack för inf.vätska. Men eftersom jag inte ger sådan så har jag tryckt ner en Stifneck istället och i nål-facken så proppar man med LINDOR. ;)
Ibland är man ju bra smart. (alldeles ypperlig i bilen)

Den andra jag har är nålsättningsväskan, och den har tre lite större och tre lite mindra fack, och ett långt för ex. kompresser. Tyvärr finns ingen bra plats för pincetter o dyl. Men den är suverän att ha med i ryggan när man är "privat". Där får jag plats med handksar, andningsmask, nästub, elastisk linda/binda, kompresser, Burnshield, sax, pincett, plåster, sårtvätt, osv. Den funkar även på uppdrag eftersom det är en massa saker som används ofta. Man behöver ju inte rota i ryggsäcken på uppdrag för att hitta ett plåster, det är rent av oproffsigt.

Den tredje väskan jag har är en skyddsväska, som bara är en stor påse. Där får du plats med pocketmask, handskar, kräkpåse, alcogel, osv. Men det blir röra på allt, eftersom mellanväggar saknas.

De grejer jag har är begagnat, så det är knappast någon representativ bild av Emergo-sortimentet, men jag kan ju försöka maila nån bild till dig framåt nästa vecka så får du ett litet hum om dispositionen av väskorna jag har. Just nu är det tentaångest, så jag hinner inte nu.

Något bälte har jag inte tyvärr. Det enda jag har är hemsytt, men det finns ju att köpa om man vill. Kostar 277, 463 eller 630 kr + moms för en,två, resp. fyra enheter. 131 kr + moms kostar väggskena för en enhet (till bilen eller så).

Tjipp!

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 16/12 2006 12:51

zAjben: Hittade du någon info?? Sedan sist jag skrev i tråden har jag fått tag på en hel del väskor och är i skrivande stund ägare till 6 st samt bälte. Jag har Bältesenhet liten, nålsättningsväska, 2 st förbandsenheter, intubationsenhet, infusionsenhet och bälte för fyra enheter.

Så nu kan du få kolla på lite av varje om du vill. Säg till i så fall. Jag har en del bilder också.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 16/12 2006 13:56

zAjben skrev:Vi har ryggsäckar som är fullkomligt fullpackade med materiel, det är också detta som är problemet, när jag kommer fram till en person som är skadad vill jag gärna veta vart jag har sakerna och även att det ska vara lätt att få upp dessa, och även att jag ska kunna ha enkelt i bilen och liknande för att enkelt kunna komma åt ifall det behövs. Just i detta ändamål verkar faktiskt emergo-väskorna vara bland det bästa som kan hittas..

Men jag ska kolla upp ryggsäckarna också, tyvärr så blir det nästan dubbla priset för en väska. Givetvis vill man ju inte göra bort sig heller, men det gäller att "känna till" vart man har sina saker också ;) Trevlig helg!
Trodde det ingick i de dagliga rutinerna att inventera all materiel i bilarna och därmed också alla grejorna i de olika väskorna. Vet man inte var man hittar de olika grejorna i väskorna får man skylla sig själv. Tråkigt om patienten blir lidande på grund av slarv.

Skriv svar