Vägran att följa med....om konsten att bedöma & dokument

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 12/12 2004 16:11

Hälso- och sjukvårdslagen (SFS 1982: 763) beskriver följande:

2a § Varje patient som vänder sig till hälso- och sjukvården
skall, om det inte är uppenbart obehövligt, snarast ges en
medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd.

6 § Landstinget svarar för att det inom landstinget finns en
ändamålsenlig organisation för att till och från sjukhus eller läkare
transportera personer vilkas tillstånd kräver att transporten utförs med
transportmedel som är särskilt inrättade för ändamålet.

Öppet för tolkning, kan man väl säga... Vore intressant om Socialstyrelsen kunde komma med i diskussionen! För detta är en ständigt aktuell fråga för ambulanspersonalen.

HSL: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%2 ... rmat%3DTHW

eugenia

Inlägg av eugenia » 12/12 2004 16:25

Hej Tomas!
Allt är ju en tolkningsfråga och hur landstingets riklinjer och normer för ambulanssjukvården ser ut. I Stockholm finns riktlinjer där det står att transport skall utföras efter tilldelning utan ifrågasättande av uppdraget. Dock äger man rätten till egen bedömning på plats, men dessutom finns i HSL följande text (också tolkningar).

Hälso- och sjukvårdslag (1982:763)
Krav på hälso- och sjukvården
2 a §
3. bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet.
""Patienten kräver""

Varje patient som vänder sig till hälso- och sjukvården skall, om det inte är uppenbart obehövligt, snarast ges en medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd. Lag (1998:1659).
""Vem avgör detta om patienten kräver transport och anser sig i behov av den""

6 § Landstinget svarar för att det inom landstinget finns en ändamålsenlig organisation för att till och från sjukhus eller läkare transportera personer vilkas tillstånd kräver att transporten utförs med transportmedel som är särskilt inrättade för ändamålet. Lag (1992:567).
""Samma här, vem avgör om patienten kräver transport med hänsyn till sitt tillstånd""

Det är ingen enkel värld vi lever i, utan det handlar om att kompromissa och finna lösningar för att samtliga får den hjälp den behöver oavsett var hjälpen finns eller hur man kommer till den.

Hur tolkar resten ovanstående lagtexter?

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 12/12 2004 18:04

Du behöver inte kontakta SOS för godkännande huruvida patient skall stanna hemma eller inte.
De som jobbar i Stockholm vet att det på Cybermate (bildatorsystem) kan trycka in status "patient medföljer ej".
Detta ansvarar du för själv.

Däremot har du SOS stöd om du vill/önskar bekräftelse på att lämna patient hemma, hitta annan vårdgivare eller kanske rent av få dit doktor för att patienten måste till sjukhus, men vägrar. Dock är det så, att om patienten står på sig och vill till sjukhus är du skyldig att transportera denne till vårdinrättning.

"Kontenta" Vill patienten inte ha din hjälp och du överensstämmer i den bedömningen har du rätt utan SOS medgivande att lämna patienten hemma. HSL styr. Rätt att bestämma själv!

Detta handlar alltså om ett samförstånd mellan dig och patienten.

Dessutom;
Kom ihåg att skriva en bra journal om patienten blir kvar hemma![/quote]

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 12/12 2004 18:23

Du behöver inte kontakta SOS för godkännande huruvida patient skall stanna hemma eller inte.
De som jobbar i Stockholm vet att det på Cybermate (bildatorsystem) kan trycka in status "patient medföljer ej".
Detta ansvarar du för själv.

Däremot har du SOS stöd om du vill/önskar bekräftelse på att lämna patient hemma, hitta annan vårdgivare eller kanske rent av få dit doktor för att patienten måste till sjukhus, men vägrar. Dock är det så, att om patienten står på sig och vill till sjukhus är du skyldig att transportera denne till vårdinrättning.

"Kontenta" Vill patienten inte ha din hjälp och du överensstämmer i den bedömningen har du rätt utan SOS medgivande att lämna patienten hemma. HSL styr. Rätt att bestämma själv!

Detta handlar alltså om ett samförstånd mellan dig och patienten.

Dessutom;
Kom ihåg att skriva en bra journal om patienten blir kvar hemma!

Hej Eugenia!
Vore kul att få veta vilken befattning du har. Jar tror inte att det är så solklart för de flesta i A/B-län att SOS enbart har en "rådgivande" funktion. Jag vill dessutom minnas att jag vid ett flertal tillfällen erhållit information från våra ambläkare att en SOS-ssk(eller läkare om sådan är i tjänst) alltid måste kontaktas innan pat lämnas hemma.

För att inte bli missförstådd vill jag påpeka att jag tycker att jag för det mesta har världens bästa jobb men ibland blir man mycket frusterad över hur våra gemensamma resurser ej används på ett bra sätt; dvs att den som är i behov av en sjukvårdande transportenhet också får det medans den som ej har behov av det själv får ansvara för att ta sig till sjukvårdande instans.

Jag tror att vi alla här måste hjälpas åt, allt i från SOS-operatörer, Sjukvårdsupplysare till ambulanspersonal. Kanske kan SOS-operatören ibland ställa en fråga extra och på det viset bespara både pat och akutsjukvården ett "onödigt" besök. Våra resurser är ju begränsade och det ställer också krav på hur vi prioriterar.(Jag vet av egen erfarenhet att telefonrådgivning är svårt många ggr.)

Det känns mycket underligt att man idag "höjer kompetensen" i ambulanserna samtidigt som man mycket sällan behöver denna kompetens i praktiken.

När det gäller journalskrivning ska detta naturligtvis alltid ske nogrannt - inte främst för att jag ska ha ryggen fri - utan främst för patientens säkerhet.

eugenia

Inlägg av eugenia » 12/12 2004 22:25

Hej Malle!
Jag jobbar på SOS.
Och nej du behöver inte kontakta SOS för att få lämna pat hemma.
Har jag fel, lovar jag att rätta mig själv inom kort i detta forum.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/12 2004 17:14

Om man vänder på det.. Vad händer om patienten vägrar? Ska du slita ut honom? Ringa Polis? Jag hade en körning för 30 minuter sedan, en prio ett som vi lämnade hemma. Var kanske hos henne i 2 minuter. RIngde aldrig SOS. Sedan ringer vi bara och berättar vad som hänt så är det ur världen..

Anonymous

Hur har Du kommit fram till det?

Inlägg av Anonymous » 13/12 2004 19:08

Hej Niklas K!

Har Du bestämt detta själv? Eller hur har Du kommit fram till det?

Vilka krav måste uppfyllas för att Du skall få göra så? "Sedan ringer vi bara och berättar vad som hänt så är det ur världen..". Javisst, så länge ingen upptäcker det... Eller har Du verkligen fått den befogenheten? Av vem i så fall....??

Eller kanske missförstår jag Dig? Kanske var detta en patient, som nekade omhändertagande? Men det är ändå inte "ur världen" förrän Du har bevisat att så var fallet. Kanske med Din dokumentation. Vilka krav ställer detta på dokumentationen?

eugenia

Inlägg av eugenia » 13/12 2004 19:32

Niklas Karlsson skrev:Om man vänder på det.. Vad händer om patienten vägrar? Ska du slita ut honom? Ringa Polis? Jag hade en körning för 30 minuter sedan, en prio ett som vi lämnade hemma. Var kanske hos henne i 2 minuter. RIngde aldrig SOS. Sedan ringer vi bara och berättar vad som hänt så är det ur världen..
Niklas: Du har all rätt i världen att lämna en vägrandes patient hemma, så länge du inte anser att det är fara för patientens eller ngn i dess omgivnings liv. Då har du ett ansvar att få patienten under vård. Detta göres väl enklast via kontakt med SOS för att få dit polis eller doktor för bedömning enl LPT (tvångsvård). Är patienten som tidigare diskuterats; vaken, adekvat och inget annat påvisar vårdbehov har patienten rätt att neka vård enl HSL (Hälso- och sjukvårdslagen).

Men livet är inte alltid så enkelt oavsett patienten vill eller inte.
Därför handar allt det vi arbetar med om "sunt förnuft" och det tror jag nog nästan 100% av alla i ambulanssjukvården har idag.
Oavsett om du är ambulanssjukvårdare, sjuksköterska i ambulans, ambulanssjuksköterska eller narkossköterska.

Må gott alla!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/12 2004 19:46

Det står inte på något papper. Men det är allmänt vedertaget här. Det skrivs en nogrann journal som personalen på SOS, ofta läkare tittar igenom. Ofta har vi förvarnat om att vi inte tar med patienten ch SOS läkaren känner till problemet.

Jag har jobbat i flera landsting och på alla ställen har det vart samma sak. Det är inte rimligt att vi ska ta med en patient som inte behöver vård. Vad är det som säger att en person som ringer 112 ska få omedelar transport till sjukhuset på statens bekostnad. Så funkar det inte med polisen, inte med nrandkåren, inte med tullen...

eugenia

Inlägg av eugenia » 13/12 2004 19:58

****Kopia av tidigare inlägg****

Allt är ju en tolkningsfråga och hur landstingets riklinjer och normer för ambulanssjukvården ser ut. I Stockholm finns riktlinjer där det står att transport skall utföras efter tilldelning utan ifrågasättande av uppdraget. Dock äger man rätten till egen bedömning på plats, men dessutom finns i HSL följande text (också tolkningar).

Hälso- och sjukvårdslag (1982:763)
Krav på hälso- och sjukvården
2 a §
3. bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet.
""Patienten kräver""

Varje patient som vänder sig till hälso- och sjukvården skall, om det inte är uppenbart obehövligt, snarast ges en medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd. Lag (1998:1659).
""Vem avgör detta om patienten kräver transport och anser sig i behov av den""

6 § Landstinget svarar för att det inom landstinget finns en ändamålsenlig organisation för att till och från sjukhus eller läkare transportera personer vilkas tillstånd kräver att transporten utförs med transportmedel som är särskilt inrättade för ändamålet. Lag (1992:567).
""Samma här, vem avgör om patienten kräver transport med hänsyn till sitt tillstånd""

Det är ingen enkel värld vi lever i, utan det handlar om att kompromissa och finna lösningar för att samtliga får den hjälp den behöver oavsett var hjälpen finns eller hur man kommer till den.

Hur tolkar resten ovanstående lagtexter?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/12 2004 20:30

Ja, de är helt överenstämmande med de åtgärder som jag brukar använda mig av..

"När tillståndet inte kräver det" stpr det i 6§
"Uppenbart obehövligt" ex en person som när man kommer till platsen står i duschen och sjunger "house of the rising sun" (på förekommen anledning). Han fick inte åka på statens bekostnad.

Jag tycker inte att dessa regler är svåra att tolka.. Inte heller SOS och SOS läkarna

Skriv svar