Jehovas

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

STAHLE

Jehovas

Inlägg av STAHLE » 8/9 2005 11:13

Är det någon som har erfarenhet av vård av pat som är johovas, mormon? hinduer? eller andra religioner? blod? läkemedel? man/kvinna? tacksam för svar.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 8/9 2005 11:30

Läs mer på Jehovas vittnens hemsida, avd. medicin: http://www.watchtower.org/languages/swe ... /index.htm

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 8/9 2005 15:33

Intressant läsning, lite gamla referenser bara...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Jehovas

Inlägg av AMBASS » 20/10 2005 15:27

STAHLE skrev:Är det någon som har erfarenhet av vård av pat som är johovas, mormon? hinduer? eller andra religioner? blod? läkemedel? man/kvinna? tacksam för svar.
Har erfarenhet från detta vid både utbildning och vårdarenor! Jehovas är enligt mig en snevriden pseudoreligion vilken ställer till det vid vissa praktiska händelser. En troende Kristen kan också i likhet med ett Jehovas ha svårt att grunda sina teorier. En troende TROR till skillnad mot alla dessa "vetare" (min erfarenhet). Att försöka få dessa svaga individer att föra sakliga vetenskapliga samtal är lönlöst då de är låsta vid sin nitiska "vetarhållning". Jag tycker att Jehova med all önskvärd tydlighet visar att New-Age och annan ogrundad pseudoreligion/vetenskap inte bör vägas in i vår bedömning. Om ett Jehova inte vill ha blod på sina grunder vilka saknar vetenskapliga grunder kan dem enligt mig glömma det. Detta är mina personliga åsikter! I Rollen som vårdgivare håller jag mig till de riktlinjer som finns samt den ed som den gode Hippokrates delgav oss...
Blood Will Tell

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 20/10 2005 16:15

AMBASS:

du skriver att det är lönlöst då de är låsta vid sin nitiska "vetarhållning". På vilket vis skiljer det sig från din syn på det hela? skulle du vara villig att ändra synsett? i ditt inlägg så får man uppfattningen att du redan har en bestämd åsikt och att du inte är villig att ändra dej... Och att din åsikt är "den rätta".

Du skriver också att "Om ett Jehova inte vill ha blod på sina grunder vilka saknar vetenskapliga grunder kan dem enligt mig glömma det."
Betyder det att du skulle ge dem blod oavsett att de har undanbett den behandlingen? I hälso- och sjukvårdslagen betonas att vården och behandlingen skall så långt det är möjligt genomföras i samråd med patienten.

"I Rollen som vårdgivare håller jag mig till de riktlinjer som finns samt den ed som den gode Hippokrates delgav oss..."

Om du håller dej till de riktlinjer som finns så borde du veta att varje människa har rätt att välja bort vård och behandlingar enligt hälso- och sjukvårdslagen. Att bli behandlad är ingen skyldighet utan en rättighet.

BTW, Hippokrates ansåg att hälsan är god när blod, gul galla, svart galla och flegma är i balans, hoppas att du har en annan uppfattning. Dessutom levde han för mer än 2400 år sedan, saker har ändrat sig sen dess.

Jag är inte jehovas och jag mottar tacksamt blod om det skulle behövas. Men grunden i ett demokratiskt samhälle är att varje människa har en egen vilja och har självbestämmanderätt!!!

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/10 2005 18:11

AMBASS (och ni andra): En människa som inte vill genomgå blodtransfusion (oavsett anledning) är ju inte konstigare än en människa som inte vill genomgå cellgiftsbehandling (oavsett anledning). Det kan väl i dessa lägen vara aktuellt att minnas att patienten är just en människa som avsäger sig behandling och inget annat. Denna människa kan vara ett vittne, muslim eller satanist, men vad spelar det för roll?
Alla har ju rätt till samma vård. Rent praktiskt så innebär det väl att vi skall vårda människan och inte vittnet bakom människan? Det innebär ju också att om människan säger nej till behandling så är allt vi kan göra att diskutera valet för att säkerställa att den säger nej på rätt grunder och inte på grund av missuppfattning angående sin sjukdom (ex. kvinnan i måndagens cityakuten som vägrade KIR-behandling av bröstcancer då hon var övertygad att KIR ingrepp gör att den sprider sig).

Slutligen så är det ju skrattretande att se dessa vilt kastade inlägg som kommit på grund av en överteoretiserad uppgift från en i ambulansverksamheten icke insatt omsorgslärare som önskar att ambulanssjukvården utsätts för kulturkrockar när det endast handlar om intressekonflikter mellan enskilda människor och inte kulturer eftersom vår uppgift i slutändan inte är att rädda liv utan att hjälpa människor utefter deras egen förmåga och vilja.

Oj vad jag fick till det nudå... :P

Anonymous

rasist?

Inlägg av Anonymous » 20/10 2005 19:12

AMBASS måste ha otroligt med negativa tankar om människor av olika religoner, folkslag och för den delen personalkategorier och sjuksköterskor i synnerhet. Även om jag inte förstår jehovas vittnen och hur de tänker så bryr jag mig inte om dem och jag gör inte de illa eller spyr galla över dem på något sätt utan de får bestämma över sitt liv sina kroppar och sin tro. Att man svara på ett sådant sätt som ambass gör får ju en att fundera om denna människan jobbar inom vården, och om så är fallet kan ingen plocka bort honom? Han vanhedrar alla som arbetar med hälso och sjukvård! Vissa censureras för sina åsikter i detta forum och det är tragiskt att se att moderatorerna tillåter ambass men inte andra, ambass är ju på gränsen till rasist, ska det vara så? kan det vara en moderator som är ambass?? likväl som det är en moderator som propagerar för alarm och sköter omröstningen, tycker detta forum är vinklat och inte neutralt.

Behandla andra som Du själv vill bli behandlad.

Och Du ambass läs etik!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: rasist?

Inlägg av AMBASS » 20/10 2005 23:10

adam ett skrev:AMBASS måste ha otroligt med negativa tankar om människor av olika religoner, folkslag och för den delen personalkategorier och sjuksköterskor i synnerhet. Även om jag inte förstår jehovas vittnen och hur de tänker så bryr jag mig inte om dem och jag gör inte de illa eller spyr galla över dem på något sätt utan de får bestämma över sitt liv sina kroppar och sin tro. Att man svara på ett sådant sätt som ambass gör får ju en att fundera om denna människan jobbar inom vården, och om så är fallet kan ingen plocka bort honom? Han vanhedrar alla som arbetar med hälso och sjukvård! Vissa censureras för sina åsikter i detta forum och det är tragiskt att se att moderatorerna tillåter ambass men inte andra, ambass är ju på gränsen till rasist, ska det vara så? kan det vara en moderator som är ambass?? likväl som det är en moderator som propagerar för alarm och sköter omröstningen, tycker detta forum är vinklat och inte neutralt.

Behandla andra som Du själv vill bli behandlad.

Och Du ambass läs etik!
Tack för dina synpunkter!

Jag har läst din inlaga och skall fundera på dina tankar. Jag redogör bara för min åsikt! Att jag inte tycker Jehova är demokratiska och ej heller baserar sina "vetandeteorier" på Observerbar fakta! Skillnaden på en Kristen är att den är ödmjuk inför den hjälp den kan få! Som människa har jag möjligheten att tänka fritt! Att ha egna åsikter! En av dessa handlar om Jehovas utifrån "min" erfarenhet!

I övrigt anser jag att dina synpunkter kring mina inlägg saknar grund!

//TAck för dina synpunkter and BE SAFE!!!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/10 2005 23:14

Lipton skrev:AMBASS (och ni andra): En människa som inte vill genomgå blodtransfusion (oavsett anledning) är ju inte konstigare än en människa som inte vill genomgå cellgiftsbehandling (oavsett anledning). Det kan väl i dessa lägen vara aktuellt att minnas att patienten är just en människa som avsäger sig behandling och inget annat. Denna människa kan vara ett vittne, muslim eller satanist, men vad spelar det för roll?
Alla har ju rätt till samma vård. Rent praktiskt så innebär det väl att vi skall vårda människan och inte vittnet bakom människan? Det innebär ju också att om människan säger nej till behandling så är allt vi kan göra att diskutera valet för att säkerställa att den säger nej på rätt grunder och inte på grund av missuppfattning angående sin sjukdom (ex. kvinnan i måndagens cityakuten som vägrade KIR-behandling av bröstcancer då hon var övertygad att KIR ingrepp gör att den sprider sig).

Bra skrivet!

Slutligen så är det ju skrattretande att se dessa vilt kastade inlägg som kommit på grund av en överteoretiserad uppgift från en i ambulansverksamheten icke insatt omsorgslärare som önskar att ambulanssjukvården utsätts för kulturkrockar när det endast handlar om intressekonflikter mellan enskilda människor och inte kulturer eftersom vår uppgift i slutändan inte är att rädda liv utan att hjälpa människor utefter deras egen förmåga och vilja.

Oj vad jag fick till det nudå... :P
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/10 2005 6:38

AMBASS skrev: Som människa har jag möjligheten att tänka fritt! Att ha egna åsikter!
Som vårdpersonal har man inte riktigt samma möjlighet att dela med sig av sina åsikter om en grupp människor på det viset som du gör i tråden. Alla skall ju behandlas lika, att vissa enskilda individer sedan bemöter vårdpersonal på ett konstigt sätt innebär ju att man kan ha åsikter om dem som man kanske delar med sina kollegor på ett diskret sätt. Att placera dessa i ett fack och se dem som "en jobbig grupp" är dock ett synsätt som i alla fall jag inte kan acceptera.

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/10 2005 6:39

AMBASS: Välkommen i klubb 200! :lol:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/10 2005 9:30

Vill bara skjuta in i debbaten med att glöm inte att det är människor som vi arbetar med. Vi måste ta största möliga hänsyn till dem. Det är ju så att vi sk hjälpa dem, inte orsaka mer lidande!

Tack för mig.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/10 2005 10:59

Lipton skrev:
AMBASS skrev: Som människa har jag möjligheten att tänka fritt! Att ha egna åsikter!
Som vårdpersonal har man inte riktigt samma möjlighet att dela med sig av sina åsikter om en grupp människor på det viset som du gör i tråden. Alla skall ju behandlas lika, att vissa enskilda individer sedan bemöter vårdpersonal på ett konstigt sätt innebär ju att man kan ha åsikter om dem som man kanske delar med sina kollegor på ett diskret sätt. Att placera dessa i ett fack och se dem som "en jobbig grupp" är dock ett synsätt som i alla fall jag inte kan acceptera.
Tack för din reaktion! Varför skulle jag í egenskap av vårdpersonal inte kunna dela med mig av mina erfarenheter eller synpunkter på min fritid? Jag behöver inte se saker svart eller vitt utan kan ibland se dem i gråa nyanser. På ambulansen likt väl på sjukhus finns fler som mig! Detta gör mig inte till en sämre vårdgivare! Hur skulle vi annars kunna hantera vår maktsituation!? Det finns alltid dolda motiv till människors val av arbete. Är man vaken för dessa tror jag man fungera mycket bra i rollen som vårdgivare. Att alla skall behandlas lika! Jag följer de riktlinjer som finns men behöver för den skull inte alls vara enig om alla slutsatser. Tänk om världsordningen skulle vara likt den var på 20-30 talet då skulle vi vara låsta till andra åsikter. Men vi får tänka och tycka fritt! Jag tycker och tror att vår hänsyn till den typ av religoner som Jehovas företräder har gått allt för långt! Jag tycker inte om en religon som i mina ögon försvagar medborgaren och gör detta på godtyckliga grunder. Varför skall jag inte kunna ha den åsikten? Detta gör mig inte för den skull till herre över deras beslutsrätt. Människan bakom denna dårskap är alltid i fokus! Det finns en människa att ta hänsyn till. En människa fri att tänka och ha egna synpunkter. Jag menar att det Jehovas står för inte skapar en FRI människa!

//Ordet är fritt
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/10 2005 12:32

Wernvik skrev:Vill bara skjuta in i debbaten med att glöm inte att det är människor som vi arbetar med. Vi måste ta största möliga hänsyn till dem. Det är ju så att vi sk hjälpa dem, inte orsaka mer lidande!

Tack för mig.
Wernevik!

Bra! Jag håller med dig till fullo i människoaspekten! Min avsikt är att angripa ett fenomen, inte människan bakom detta. Patientens autonomi är otvivelaktigt värdefull!

Om jag på något vis kränkt någon enskild individ med min textmassa så har detta inte varit min avsikt. Min enda avsikt har varit att se på saken utifrån ett vaket och medicinfilosofiskt sätt. Jag tycker detta samtal är intressant då vi skulle kunna lyfta in fler aspekter i det. Och som du skriver skall vi hjälpa, inte orsaka mer lidande....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/10 2005 12:38

Lipton skrev:AMBASS: Välkommen i klubb 200! :lol:
Tack Lipton!

Känns som vi är aktiva! Men det är nog som en lärd man sa: - Åsikter förändras liksom vattnet i en flod! Jag tycker att det är viktigt att döra debatt! Att inte heller låsa sig vid en tes utan att pröva sina åsikter! Vad grundar alla dessa synpunkter -ERFARENHETER-. Jag känner mig glad att vara med i 200 klubben!

//BE safe
Blood Will Tell

Skriv svar