Vad har vi för chefer i landet?

Här diskuteras ledarskap

Moderator: ambus

JOCKE

Vad har vi för chefer i landet?

Inlägg av JOCKE » 15/10 2007 14:08

Efter att ha läst lite gamla trådar i ledarskapsforumet undrar jag nu, vad har vi för chefer på landets ambulansstationer egentligen?

har ni ambulanssjukvårdare eller syrror som chefer? Arbetar de bara administrativt eller går de på en rad också?

vilka fördelar och nackdelar finns det med att ambsjv eller syrra som chef?
Senast redigerad av 2 JOCKE, redigerad totalt 23 gång.

banan

Inlägg av banan » 15/10 2007 20:18

Så du menar att längre sjukvårdsutbildning skapar en bättre förutsättning för att basa över en personalstyrka?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/10 2007 20:46

Nej det menar jag inte. Däremot tror jag att syrrorna över lag är yngre och har en tryggare anställning än ambsjv. Detta tror jag spelar roll.

Som jag sa innan så tror jag att ambsjv kanske vet att han/hon hänger på en skör tråd om det inte vore för chefsrollen och vill därför inte stöta sig med ledningen. Den som däremot har en tryggad tjänst oavsett chefsposition eller ej, vågar kanske pressa och utmana ledningen lite mer.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 15/10 2007 21:26

Vad är det för chef du talar om? Stationschef eller lag/sektionschef? En stationschef tror jag kommer att ha svårt att sluta från sin post och börja jobba "på golvet" igen. Anledningen är två; dels brukar man inte vilja gå bakåt i sin karriär, utan har man haft en chefsposition väljer man att gå vidare till något annat område. Det andra är att det kan vara svårt att bli accepterad av andra som vanlig arbetare efter att ha varit chef.

Men det du beskriver att amb. sjukvårdare hänger löst händer väl bara på Falck? Vad jag förstår så sparkade Falck samtliga ambulanssjukvårdare när de tog över i skåne, och sedan erbjöds de att jobba som timanställda för att det fanns inte tillräckligt med folk? I regionen behöll man amb. sjv och har dessutom nyligen fastanställt vikande amb. sjv. Här antar jag att man följer LAS och sparkar den som kom sist in och följer lista nerifrån och upp, innan man sparkar den degraderade chefen. Kamber är rätt kassa, men Falck är sämre...

Om en stationschef är amb. sjv. eller sjuksköterska är ju rätt ointressant tycker jag, eftersom i sitt ledarskap ska inte denne bedöma patienter eller ge läkemedel. Att chefen har erfarenhet av ambulanssjukvård är det väsentliga.

Och det du beskriver att amb. sjv generellt sett är ointresserad av nytänkande och kreativitet och att sjuksköterskor är mer benägna till utvecklingsarbete har inte jag upplevt. Åtminstånde inte bland kollergor. Jag tror det finns procentuellt lika många bakåtsträvare bland sjuksköterskekåren och lika många drivande bland amb.sjv.
Jag har i.o.f. bara haft sjuksköterskor som chefer, men det kanske händer nåt när man blir chef och samtidigt är ambulanssjukvårdare, vad vet jag.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/10 2007 23:38

Jag har iinte erfarenht av att ha någon yngre ambsjv som chef utan de har 25-35 år på nacken.
När det gäller Falck så sparkade de inte alla ambsjv utan de som var tvugna att lämna plats åt syrror, detta lär ha skett enligt LAS. Visst har man sedan tagit in dem på timmar för att fylla upp men långt ifrån alla har tackat ja till timvik.

Jag vill inte generalisera och säga att alla ambsjv är på detta viset eller ssk för den delen. Däremot är det några av dem som, om det inte vore för chefsrollen skulle vart ute ur rullorna för längesen. Det är dessa jag upplever, bara mjäkar med sina högre chefer.

Vi har inga lagchefer utan bara stnchefer.

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/10 2007 18:19

Min upplevelse är att stationschefen kan vara en före detta kollega med en talang för det administrativa och detta kan fungera mycket väl.
När det gäller verksamhetschefen däremot så föredrar jag om denne inte kommer från de egna leden. Erfarenhet av ambulanssjukvård är kanske positivt. Men om jag fick välja mellan någon som är ödmjuk och lyssnar till sin personal istället för att alltid veta bäst men tidigare bara jobbat på huset så föredrar jag detta framför någon med åratal av prehospital erfarenhet som alltid vet bäst. Faktum är att saker förändras och jobbar man inte "på golvet" längre så märker man inte detta.

HJC

Chefer

Inlägg av HJC » 20/10 2007 21:18

Undrar vad denna jocke är för en feg skit som inte vågar gå till sina chefer och uttrycka sitt missnöje. Jag tror att jag vet vem du är. En klar skitsnackare som de flesta vet.OPm du inte är nöjd så sök din någon annanstans. Men vem vill ha dig.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 20/10 2007 22:29

Jag har inga som helst problem att uttrycka eventuellt missnöje för min chef, tro inget annat bara.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Vad har vi för chefer i landet?

Inlägg av AMBASS » 20/10 2007 23:07

JOCKE skrev:Efter att ha läst lite gamla trådar i ledarskapsforumet undrar jag nu, vad har vi för chefer på landets ambulansstationer egentligen?

har ni ambulanssjukvårdare eller syrror som chefer? Arbetar de bara administrativt eller går de på en rad också?

vilka fördelar och nackdelar finns det med att ambsjv eller syrra som chef?

jag jobbar mycket på olika stationer och träffar därmed på många olika chefstyper med olika utbildningar.
Min åsikt om ambsjv som chef är, att han/hon ofta har arbetat många år inom yrket och har därmed varit med på den tiden då man enbart vårdade med gaspedalen. Dessa cheferna är ofta inte särskilt intreserade av nytänkande och kreativitet, de tycker det är lugnast att bara flyta med och vara lojal mot sin arbetsgivare, man ska inte sätta sig på tvären eller kosta en massa pengar. Detta kanske beror på att de är just ambsjv och den enda anledningen till att de fortfarande är kvar efter syrrornas inmarch, är just att de är chefer.

De syrror jag träffat som är chefer är ofta mer driftiga och ser en möjlighet att utveckla ambulanssjukvården, och tar gärna emot förslag och idéer. Däremot arbetar de gärna alldeles för mycket på bilarna pga brist på syrror, detta gör att det administrativa blir lidande och ofta kommer frågan, -kan inte du hjälpa mig att fixa in folk till den och den dagen? Jag har så mycket att göra...
Skulle man inte lyckas med detta eftersom jag inte har telefonlistorna till hands så gör de det enkelt för sig genom att ta in första bästa. Om denne sen över huvud taget hittar i området eller får köra larm skiter de i, bara de löser passet.
Det vore bättre om sjukvården i större omfattning istället anställde chefer med ledarskapsförmåga och rätt utbildning för olika bef. När det gäller ambulansen anser jag egentligen inte att vare sig ssk eller amb.sjukv har någon form av foremell ledarutbildning att tala om. Skulle jag anställa en ambulanschef för ren personalledning vore det många gånger bättre att anställa en ekonom med ledarutbildning och sedan ha en bitr med vårderfarenhet. Vissa landsting har sett detta och nyttjar kompetensen på rätt plats i organisationen. Tyvärr råder ju viss planekonomi i denna värld fortfarande, så det blir till att vänta och se.

Samma inställning har jag när det gäller huset. För mig lika självklart som att riksbanken anställer en syrra som företagssyrra istället för en civilekonom med Röda Korset utbildning :P .

Frågan är i vilken omfattning de anställda tillfrågas vid denna typ av anställningar :?:
Blood Will Tell

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 21/10 2007 1:37

Samma inställning har jag när det gäller huset. För mig lika självklart som att riksbanken anställer en syrra som företagssyrra istället för en civilekonom med Röda Korset utbildning : sagt av ambass

Måhända att du och en del andra inte fattar det. Du kan jämföra det med en byggarbetsplats där du har en platschef som får allt att rulla och har en projektledare som vill ha resultat. Platschefen får allt att rulla medan projektledaren är strikt resultatorienterad och har inte en * aning om vad som händer på bygget.

Platsschef : ssk Projektledare : läk

Enligt tradition så har läk varit chefer i många fall och år. Det ar inte för att ssk är så dåliga arbetsledare som de väljs före läkare idag i viktiga arbetsledadande positioner när kompetens står mot kompetens :D

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: Vad har vi för chefer i landet?

Inlägg av ditte » 21/10 2007 1:58

Inlägget raderat pga dåligt och icke konstruktivt ordval.

mvh Ditte.
Senast redigerad av 1 ditte, redigerad totalt 21 gånger.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 21/10 2007 16:28

Jag vill bara tala om att jag ändrat mitt första inlägg i tråden. Detta för att inte trampa folk på tårna allt för mycket.
Om jag gjort det, ber jag om ursäkt!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Vad har vi för chefer i landet?

Inlägg av AMBASS » 21/10 2007 19:51

ditte skrev:
AMBASS skrev:
JOCKE skrev:Efter att ha läst lite gamla trådar i ledarskapsforumet undrar jag nu, vad har vi för chefer på landets ambulansstationer egentligen?

har ni ambulanssjukvårdare eller syrror som chefer? Arbetar de bara administrativt eller går de på en rad också?

vilka fördelar och nackdelar finns det med att ambsjv eller syrra som chef?

jag jobbar mycket på olika stationer och träffar därmed på många olika chefstyper med olika utbildningar.
Min åsikt om ambsjv som chef är, att han/hon ofta har arbetat många år inom yrket och har därmed varit med på den tiden då man enbart vårdade med gaspedalen. Dessa cheferna är ofta inte särskilt intreserade av nytänkande och kreativitet, de tycker det är lugnast att bara flyta med och vara lojal mot sin arbetsgivare, man ska inte sätta sig på tvären eller kosta en massa pengar. Detta kanske beror på att de är just ambsjv och den enda anledningen till att de fortfarande är kvar efter syrrornas inmarch, är just att de är chefer.

De syrror jag träffat som är chefer är ofta mer driftiga och ser en möjlighet att utveckla ambulanssjukvården, och tar gärna emot förslag och idéer. Däremot arbetar de gärna alldeles för mycket på bilarna pga brist på syrror, detta gör att det administrativa blir lidande och ofta kommer frågan, -kan inte du hjälpa mig att fixa in folk till den och den dagen? Jag har så mycket att göra...
Skulle man inte lyckas med detta eftersom jag inte har telefonlistorna till hands så gör de det enkelt för sig genom att ta in första bästa. Om denne sen över huvud taget hittar i området eller får köra larm skiter de i, bara de löser passet.
Det vore bättre om sjukvården i större omfattning istället anställde chefer med ledarskapsförmåga och rätt utbildning för olika bef. När det gäller ambulansen anser jag egentligen inte att vare sig ssk eller amb.sjukv har någon form av foremell ledarutbildning att tala om. Skulle jag anställa en ambulanschef för ren personalledning vore det många gånger bättre att anställa en ekonom med ledarutbildning och sedan ha en bitr med vårderfarenhet. Vissa landsting har sett detta och nyttjar kompetensen på rätt plats i organisationen. Tyvärr råder ju viss planekonomi i denna värld fortfarande, så det blir till att vänta och se.

Samma inställning har jag när det gäller huset. För mig lika självklart som att riksbanken anställer en syrra som företagssyrra istället för en civilekonom med Röda Korset utbildning :P .

Frågan är i vilken omfattning de anställda tillfrågas vid denna typ av anställningar :?:
Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger och svarat en gång....på ett inlägg som jag inte fattar kontentan av te.x :" Samma inställning har jag när det gäller huset. För mig lika självklart som att riksbanken anställer en syrra som företagssyrra istället för en civilekonom med Röda Korset utbildning :P ."
Är det du eller jag som är slut i huvudet. Du skriver här och bara ordbajar, bemöter inga inlägg som är sakliga(har haft några). Min åsikt är att du vill vara något som du inte är och vill reta folk för ditt komplex 8)

Du har ingen angiven kompetens - erfarenhet som ger dig rätt att kritisera på det sättet som du gör. Du irriterar på samma sätt som ett kånkelbär - ge mig en stor pincett.. Det är väl andemeningen med dina inlägg... haha men du verkar ju inte så smart ! Titulerar man sig som nån * fi :lol: losof och skriver som du förtjänar man ingen respekt- bara arselsmisk.
Hej Ditte!

Du har en bestämd uppfattning ser jag :D Att jag irriterar kan ju kanske delvis bero på att du i dina vilda projiceringar gissar och dissar i kaotisk följd. Varför måste någon av oss vara slut i huvudet? För att vi har åsikter?

Vad som gjort dig så arg förstår jag inte. Du skriver att jag inte förtjänar respekt och att jag borde få lite smisk.

En liten nyfiken fråga till "Ditte spågumma": - vad är det du menar att jag vill vara? Vilket komplex ger mina texter uttryck för? Jag är ju enligt dig bara en simpel filosof :D . Nej Ditte, denna typ av inlägg, som du nu gör dig skyldig till är endast en förolämpning mot dig själv. Gällande åsiktsfriheten på ambulansforum är inte denna begränsad till en viss kompetens då även "ödmjuka" figurer som du själv får spy ur dig din frusteration.

Har du fått någon hjälp för dina kånkelbär :lol:
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 21 gånger.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Chefer

Inlägg av AMBASS » 21/10 2007 19:54

HJC skrev:Undrar vad denna jocke är för en feg skit som inte vågar gå till sina chefer och uttrycka sitt missnöje. Jag tror att jag vet vem du är. En klar skitsnackare som de flesta vet.OPm du inte är nöjd så sök din någon annanstans. Men vem vill ha dig.
Sluta upp med denna typ av fasoner! Visa mer respekt!
Blood Will Tell

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: Vad har vi för chefer i landet?

Inlägg av ditte » 21/10 2007 20:32

AMBASS skrev:
ditte skrev:
AMBASS skrev: Det vore bättre om sjukvården i större omfattning istället anställde chefer med ledarskapsförmåga och rätt utbildning för olika bef. När det gäller ambulansen anser jag egentligen inte att vare sig ssk eller amb.sjukv har någon form av foremell ledarutbildning att tala om. Skulle jag anställa en ambulanschef för ren personalledning vore det många gånger bättre att anställa en ekonom med ledarutbildning och sedan ha en bitr med vårderfarenhet. Vissa landsting har sett detta och nyttjar kompetensen på rätt plats i organisationen. Tyvärr råder ju viss planekonomi i denna värld fortfarande, så det blir till att vänta och se.

Samma inställning har jag när det gäller huset. För mig lika självklart som att riksbanken anställer en syrra som företagssyrra istället för en civilekonom med Röda Korset utbildning :P .

Frågan är i vilken omfattning de anställda tillfrågas vid denna typ av anställningar :?:
Nu har jag läst ditt inlägg flera gånger och svarat en gång....på ett inlägg som jag inte fattar kontentan av te.x :" Samma inställning har jag när det gäller huset. För mig lika självklart som att riksbanken anställer en syrra som företagssyrra istället för en civilekonom med Röda Korset utbildning :P ."
Är det du eller jag som är slut i huvudet. Du skriver här och bara ordbajar, bemöter inga inlägg som är sakliga(har haft några). Min åsikt är att du vill vara något som du inte är och vill reta folk för ditt komplex 8)

Du har ingen angiven kompetens - erfarenhet som ger dig rätt att kritisera på det sättet som du gör. Du irriterar på samma sätt som ett kånkelbär - ge mig en stor pincett.. Det är väl andemeningen med dina inlägg... haha men du verkar ju inte så smart ! Titulerar man sig som nån * fi :lol: losof och skriver som du förtjänar man ingen respekt- bara arselsmisk.
Hej Ditte!

Du har en bestämd uppfattning ser jag :D Att jag irriterar kan ju kanske delvis bero på att du i dina vilda projiceringar gissar och dissar i kaotisk följd. Varför måste någon av oss vara slut i huvudet? För att vi har åsikter?

Vad som gjort dig så arg förstår jag inte. Du skriver att jag inte förtjänar respekt och att jag borde få lite smisk.

En liten nyfiken fråga till "Ditte spågumma": - vad är det du menar att jag vill vara? Vilket komplex ger mina texter uttryck för? Jag är ju enligt dig bara en simpel filosof :D . Nej Ditte, denna typ av inlägg, som du nu gör dig skyldig till är endast en förolämpning mot dig själv. Gällande åsiktsfriheten på ambulansforum är inte denna begränsad till en viss kompetens då även "ödmjuka" figurer som du själv får spy ur dig din frusteration.

Har du fått någon hjälp för dina kånkelbär :lol:
Jag tycker du skall visa mer respekt gentemot de som studerat 3- 5 år på högskolan och har en sjuksköterskeexamen och är legitimerad. Många har lagt ner tid och kraft, fått prioritera skolan i stället för viktiga saker i ens privatliv.
I väldigt många av dina inlägg skönjer iaf jag en inställning gentemot sjuksköterskor som är allt annat än respektfull.
Du sticker ut näsan "ambass" och för många gånger ett resonemang utan att ha konkreta fakta, sedermera väljer du att inte gå i konkret svaromål när det hettar till.
Det är min uppfattning att att det är repektlöst mot de som läser och skriver på forumet.
Ja just det ! Det är årisktsfrihet här på forumet, tar du illa upp - tråkigt för dig då.
Du är fri att tycka att sjuksköterskor överlag är som sopor, du får till och med skriva det här hur mycket du vill men förvänta dig inte ödmjukhet och saklighet från mig tillbaka när du själv inte kan vara saklig och korrekt och bemöta konkreta frågor efter dina påståenden.

Skriv svar