Debatten om forumet

Här diskuteras och redogörs för hur Ambulansforum som Community fungerar
peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 22/9 2006 8:40

Av dina nu 26 gjorda inlägg... hur många av dem har du bidragit till att höja "den vetenskapliga" debatten på forumet och vad har du bidragit med för att få forumet att framså som seriöst? Det är inte moderatorerna som gör forumet seriöst eller ej, utan forumets medlemar.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/9 2006 10:02

syrran har hittat ett ämne som faktiskt tidigare varit odebatterat, enligt min mening på grund av det svåra i att diskutera ämnet på ett sånt här forum. Det är mycket enklare att diskutera läkemedel, bilar och åtgärder.
Detta innebär ju inte att vi genast måste förstöra den lilla kärna av diskussion som ändå skapades kring ämnet. Att sedan en del inte kan acceptera avvikande åsikter är ju sorgligt. Ännu sorgligare blir det när syrran nu får skit för att den är relativt ny på forumet och frågar vad som gick fel. Jag förstår mycket väl hur man som ny tror att man själv är anledningen att en tråd stängs, om man då vill ha reda på detta skall man väl inte få skit för att man inte "höjer den vetenskapliga debatten". Faktum är ju att det var precis det syrran försökte göra.

syrran: Stå på dig. Jag gillar att du hittade ett helt odiskuterat ämne, även om det är svårt att diskutera det. När det gäller moderatorerna måste du förstå att de modererar på sin fritid och därför inte hinner ta bort allt olämpligt, ibland blir det då lättare att stänga hela trådar. Dessutom så är de hur de än försöker också präglade av sina egna åsikter vilket innebär att det beror på dem vilka inlägg de bedömer vara av vikt för forumet och inte. Slutligen så är det tyvärr så att om man som vissa personer skriver tillräckligt många olämpliga inlägg så tröttnar man till slut på att sitta och ta bort dem gång efter gång efter gång, därmed så får vissa till slut stå orörda.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 22/9 2006 12:03

Kloka ord Lipton.

Jag tycker att "syrran" berör en viktig punkt. "syrran" har dessutom rätt i att forumet ses som "oseriöst" av alltför många inom verksamheten.

Det finns säkert flera förklaringar till att det blivit så. T e x så tror jag folk snabbt stänger ned sidan när de inser att en hel del på forumet är mycket mer intresserade av att glänsa med sina "kunskaper", än att bidra till ett konstruktivt kunskaps/erfarenhetsutbyte, som bygger på respekt för varandras olika erfarenheter/utbildningar.

Andra irriteras över dessa återkommande oseriösa personangrepp.

Jag brinner för vår prehospitala verksamhet och hoppas och tror på en sund givande utveckling. I det kan detta forum spela en betydelsefull roll.

Med vänlig hälsning

//malle

P.S Kolla in Liptons signatur. Kloka ord.. D.S

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 22/9 2006 13:57

syrran skrev: Detta var det första sakliga och ordentliga svar jag fått så långt och jag tackar för det !!.
Glad för att du tycker det!
syrran skrev:Som din andre moderator säger att " jag gnäller " det kan jag inte hålla med om att det är en objektiv kommentar. Men det är rätt tydligt att en del kan säga vad dom vill i detta forum utan att trådarna stängs.
Vet inte riktigt vilken moderator du refererar till, säg gärna det så ska jag titta på det. När det gäller reglerna så är de lika för alla. Ingen kan säga vad de vill och ingen särbehandlas. Ibland tar det dock längre tid innan vi moderatorer upptäcker det hela efterom vi gär detta på vår fritid och inte kan sitta här jämt. Tyvörr så ser jag inget sätt att undvika det.
syrran skrev: Ska man veta hur de som finns i detta forum fungerar ?? En del säger ju att "sjuksköterskan" är ju så här och han är såååååååååååååå ironisk och att det är inget man ska lyssna på. Detta ska man minsann veta att han beter sig si och så.
Är detta seriöst ? Att nykomlingar ska kunna hålla reda på detta ? Att en del som varit på forumet ska kunna säga vad dom vill och resten av församlingen skrattar och säger " det är bara hans personlighet"
Det är ju så här det är... och några försvarar detta -
Som jag tidigare har skrivit så särbehandöas ingen. Sjuksköterskan har ingen rätt att gå över gränsen och jag tror att alla här kan skriva under att jag brukar jaga honom med blåslampa. Han får också sina inlägg raderade när de går över gränsen. Så fort vi upptäcker det! Sen att han har ett provocerade sätt hör inte hit. SAmma regler gäller för alla!
syrran skrev: Vart finns varningarna ?? Vart finns blockeringarna ??
Uttalar man sig så som "sjuksköterskan " gör om psykvården så tycker jag att man har inte på ett seriöst forum att göra !!
Vi har inget system med varningar då det inte leder någon stans om inte det finns en gräns för hur många varningar man kan få och att det händer något när man når den gränsen. Det enda vi kan göra är att slänga ut folk. men då kommer de bara tillbaka i nytt namn och fortsätter. Alltås leder det ingen vart. Därför har vi inte detta system.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 22/9 2006 14:01

syrran skrev:Wernvik!

Du säger även att detta är ett svårdebatterar ämne. och att det väcker mycket känslor. Betyder det att man inte ska prata om detta i ditt forum ?
Trodde att forum var till för att dela med sig av erfarenheter och just svårigheter ?
Vart är det fria ordet ? Vad är det som är svårt ? Kan det vara så att ni som håller i forumet upplever det som att det är svårt?
Det finns många saker i samhället som är svårt men ska vi välja att inte prata om det ......
Det svåra med detta ämne är att det river upp så mycket känslor som leder till personangrepp. Vi har i någon tråd låtit det vara högt till tak och rensat hårt bland inläggen och där fick alla prata ut om ämnet. Är det er önskan att vi ska ha en sådan tråd igen så kan vi givetvis lösa det.
syrran skrev: detta i ditt forum
Vill förtydliga för samtliga att detta är på Inget sätt mitt forum. Jag är administratör och moderator men forumet ägs och drivs inte av mig. Jag bara hjälper till. Vill ni komma i kontakt med ägaren så PM:a Admin.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 25/9 2006 17:55

Syrran: Jag vill upplysa dig om att jag inte är moderator, och jag förstår inte varför du har fått för dig det.
Huruvida du tycker att det är ok eller inte att jag anser att du gnäller är i den här diskussionen helt ovidkommande.
Det jag ville ha sagt var att hela den här diskussionen har blivit lite tjatig. Om en moderator låser en tråd så finns det säkert en bra anledning till det.
Hoppas på en bra fortsatt debatt.

syrran

Inlägg av syrran » 29/9 2006 2:01

Lipton : !! Jag vill för det första berömma dig för att du har en opartisk och proffisionell hållning.. du verkar vara den som bäst klarar av att debattera utan att blanda in personliga känslor som inte är relevanta till ämnet !!
Du har en åsikt och klankar inte ned på subjektiva sätt så som andra tydligt har gjort här.
Heders till dig !! Du kommer att gå långt inom sjukvården ... du är lyhörd för vad andra tycker och tänker utan att direkt hugga tillbaka . Det ska du ha STORT kredit för !! Det är sådana som dig som vi efterlyser inom vården...

Till er andra vet jag inte vad jag ska säga.. men tydligt är att en del har passerat sjuksköterskeutbildningen utan att förstå nånting. Hela den utbildningen går ut på att kritiskt granska ... det inkluderar även sig själv och vad man sysslar med. Jag ifrågasätter alltid mig själv om det jag gör är rätt eller fel. På så sätt har jag fått mig själv att ändra uppfattning om saker många gånger.......
Men som Lipton tydligt belyser och som var min mening innan jag skrev i detta forum är att jag ville skapa debatt !! En del högg som huggormar direkt utan att tänka efter.
Till er vill jag bara säga att ni har nog en del kvar att fundera på ... är ni lämpliga inom sjukvården ? Jag tycker mig se ... ja en speciell !! Han eller hon har inte där att göra överhuvudtaget. Med nedverderande ord mot vissa avdelningar inom vården så har denne visat att personlig lämplighet borde snarast införas.
Sen har jag även kommentarer mot forumet .... att man tillåter att en som har byggt upp ett "status" på forumet kan säga vad man vill mot de som är nyreggade är ju under all kritik. Här borde strikta regler råda.. sker påhopp så delas varning ut..Händer det igen så stängs man av helt enkelt. Det är enda sättet att hålla forumet proffsigt. Ni försöker ju medicinskt att framhålla er som otroligt duktiga.
Men att radera bort en sån simpel sak som personer som hoppar på andra det klarar ni INTE !! Det torde vara en enkel sak att åtgärda.... bara ni moderatorer tar ett möte och kommer överens. Att ha som förklaring att " då registrerar man bara en ny profil " Det håller inte i en modern värld... man måste visa att man inte accepterar sådant.

Sen till min moderfråga...
Jag har tydligen lyckats peta i en otroligt svår fråga. Nämligen om folk är lämpliga att arbeta inom vården.
Men många här verkar vara motståndare till detta och det kan jag bara undra varför då ??
Jag tror ingen av er vill bli vårdad av en knarkare ... psykopat med mera..
Men detta verkar vara en allt för het potatis just nu. Men jag är helt övertygad om att det kommer att vara verklighet inom snar framtid att man som polisen gör tester.
Hoppas bara att vi då kan sortera ut sådana som har hoppat på mig i denna debatt . De visar tydligt trots sina högskolepoäng att de har inte ens på ett lager att göra.
De ska vårda mina anhöriga när de blir sjuka.... ja inte om jag får råda.

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/10 2006 18:46

syrran: Tackar för dessa fina ord. Jag vidhåller dock att det jag gör inte är så märkligt eftersom ambulansforum och andra sätt att kommunicera via skrift ger en enorm möjlighet att tänka efter hur många gånger man känner att man behöver innan man svarar.
Om du däremot skulle anklaga mig för att vara olämplig inom vården i en situation som jag genast måste svara så skulle troligtvis även jag falla i viss försvarställning. :wink:

syrran

Inlägg av syrran » 4/10 2006 0:52

Lipton skrev:syrran: Tackar för dessa fina ord. Jag vidhåller dock att det jag gör inte är så märkligt eftersom ambulansforum och andra sätt att kommunicera via skrift ger en enorm möjlighet att tänka efter hur många gånger man känner att man behöver innan man svarar.
Om du däremot skulle anklaga mig för att vara olämplig inom vården i en situation som jag genast måste svara så skulle troligtvis även jag falla i viss försvarställning. :wink:
Ja men nu tappar du tråden lite..vi pratar debatt här!! Debatten likasom forskningen ska vara fri .... eller har jag fel ? Vem kan avgöra vem som har rätt och fel... ?? I vilken situation är det du känner dig olämplig då? Jag har inte påstått dig vara olämplig i nånting !!
Vi debatterar fram och tillbaka.. du har rätt till din åsikt och jag har rätt till min. Med det inte sagt att jag kommer att tåla att du sitter bredvid mig i bilen. Men det har med helt andra saker att göra. Det hör dessutom inte hit !!!!
Nu pratar vi lämplighet .... !!!!
Är man för patienten lämplig ?? Är man för yrket lämplig ???
Hur många missbrukare jobbar i ambulanssjukvården ? Hur många med beteendestörningar jobbar inom ambulanssjukvården ?
Lipton !! Vi har en hel del att reda ut innan du och jag kommer att trivas bredvid varandra i en ambulans. Efter 20 år så vet man vart man har varandra i torrt och vått .. Det är kunskap man aldrig kan lära sig i en skola.

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/10 2006 18:36

syran: Ta ett andetag och läs igenom mitt inlägg igen. Jag förstår inte riktigt vad du menar nu. Jag vet att jag har frångått ämnet, men jag ville bara förklara varför jag framstår som en så förstående och lugn människa när jag är tveksam till om det är så det är. Exempelvis stycket om att jag är olämplig. Jag anser mig inte vara olämplig till någon av de arbetsuppgifter jag utför. Jag menade att om du och jag skulle mötas öga mot öga och du då skulle säga någonting negativt om mig som jag vill bemöta så måste jag ju då göra det genast utan betänketid och då kommer jag också troligtvis att gå i försvar. Problemet med det här forumet när det gäller debatter som gärna låser sig är att folk inte tar till vara på möjligheten att tänka efter i flera dygn innan de svarar på ett inlägg. Problemet i verkligheten är att den möjligheten inte finns.
Jag är dock övertygad om att vi skulle klara av att jobba bredvid varandra, om inte så skulle du vara den första som jag inte kunnat samarbeta med. Att trivas i varandras sällskap däremot är något helt annat, och det tycker jag heller inte är nödvändigt för att kunna göra ett bra jobb.

Skriv svar