Punkteringssäkra däck

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 1/4 2006 23:12

Lipton tyckte att:
En ambulans är väl vanligtvis så hårt kontrollerad så att en punktering inte skall komma av att däcket är utslitet. Volvofälgarna kan ju visserligen slitas så de orsakar punkteringar men detta bör ju också kontrolleras.

Faktum är nämligen att flera stationer har kört punktering på sina MB ambulanser pga. att däcket varit utslitet. Jag vet flera fall där man har kontrollerat däcket 2 dagar innan punkan och då var hela slit banan ok. med mer än 5mm. Men något hände och (i flesta fall insidan) c 20% av slitbanan hade gått ner i väven med punktering som följd.Så visst skulle vi har behov av punkterings säkra däck.

Några fler som känner igen händelsen?

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/4 2006 0:11

Wernvik skrev:
Lipton skrev:
Wernvik skrev:@ Lipton: Har inget förtroende för däck på burk längre...
Då har du inte skummat tillräckligt bara, fick använda två burkar till ett av däcken. Gäller att ha ett litet lager med sig i bilen! :wink:
När dock hålet är 5 cam långt och glipar ordentligt så hjälpte det inte alls. Det är väl mer förbehållet mindre punkteringar.
Tycker det låter som ett fall som eventuellt skulle kunna kombineras med en hel del Ethilon så löser det sig nog också, är osäker på vad farbror blå skulle säga dock! :lol:

RoTe

Inlägg av RoTe » 5/4 2006 5:18

När ett punkteringssäkert däck får punktering går det inte att laga utan ett nytt måste köpas. Vanliga däck kan lagas. Nu vet jag inte om ambulansen lagar sina däck om de får punka men...

Dessutom går det ändå inte att köra hårt om man fått punka, det går bara att lunka fram till verkstaden.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/5 2006 22:07

Min privata bil har punkteringssäkra däck, och det jag lärt mig om dessa är att de är betydligt dyrare i inköp än "vanliga" däck, att de spårar mer och ger sämre komfort eftersom (som någon påpekade) däcksidorna är förstärkta för att klara att däcket tappat luft.

Om man skulle få punktering kan man således fortsätta köra trots att däcket inte är fullt med luft. Däremot får man köra, om jag inte missminner mig, i max 80 km/h i runt 15 mil. En stor vinst är dock att slippa få lömska sladdar om däcket t.ex. skulle explodera i hög hastighet i en kurva eller liknande. Sedan kan man ju fråga sig hur vanligt det är...

Kör man med punkteringssäkra däck måste bilen vara utrustad med däcktrycksindikator som indikerar punktering.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/7 2006 14:16

Jag ser 3 anledningar utöver de ni redan nämnt,
1) Självklart gäller det att den som gör upphandlingen av ambulanser känner till detta och frågar efter detta i sin upphandlings-specifikation.

2) Det är fortfarande ovanligt med punkteringsfria däck, och det gäller att de tillverkas i just rätt dimension och för den tunga last de skall bära. Volvo t ex säljer bara en fälg för den vikt som en S80-ambulans utgör, och ett par däckvarianter. En personbil på över 2500 kg är inte vanligt.

3)Punkteringsfria däck väger mer och är styvare, viket ger mer vibrationer och generellt sett högre ljudnivå. Högre ofjädrad vikt ger också sämre väghållning.

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/7 2006 16:25

sune skrev:3)Punkteringsfria däck väger mer...
Vilket också får effekten att patienterna måste väga mindre... :twisted:

Skriv svar