Punkteringssäkra däck

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Punkteringssäkra däck

Inlägg av Linda » 28/3 2006 13:50

Läste i det nyaste numret av tidningen Samverkan 112 att det var en ambulans som fått punktering pga att fälgen skurit in i däcket !

Varför har inte utryckningsfordon punkteringssäkra däck ?
Är det en kostnadsfråga eftersom de är en smula dyrare ?

Hur har ni det ute på stationerna ? Har ni vanliga eller punkteringssäkra däck?

manne

Inlägg av manne » 28/3 2006 19:20

Det är fälgarna det är fel på inte däcken.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 28/3 2006 19:48

manne skrev:Det är fälgarna det är fel på inte däcken.
Ja i det fallet som det stod om i tidningen så var det så men så var inte min fråga.
Frågan är varför har inte utryckningsfordon punkteringssäkra däck!?

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/3 2006 22:29

Linda skrev: Frågan är varför har inte utryckningsfordon punkteringssäkra däck!?
Kan du utveckla det? Jag har nämligen ingen aning om vad punkteringssäkra däck är. Och visst, i FM är det ofta så att för att få betydelsen av ett ord så vänder man på det: Punkteringssäkra däck = Däck som är säkra för punktering! :lol:
Men rent praktiskt, hur funkar det? Tror svaret ligger där nämligen.

Eirik

Inlägg av Eirik » 28/3 2006 22:58

Punkteringssikre dekk er dekk som kan punktere, men som har så stive sidevegger at de forsatt er kjørbare. De er faktisk så gode at føreren ikke vil merke det på bilen, kun på indikasjon fra varsellampe koblet til dekktrykksensorer.

Man får også kjøpt dekk i spesialmaterialer som feks Kevlar.[/i]

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 29/3 2006 4:59

Eirik skrev:Punkteringssikre dekk er dekk som kan punktere, men som har så stive sidevegger at de forsatt er kjørbare. De er faktisk så gode at føreren ikke vil merke det på bilen, kun på indikasjon fra varsellampe koblet til dekktrykksensorer.

Man får også kjøpt dekk i spesialmaterialer som feks Kevlar.[/i]
Tack Eirik :D
Så... kom igen, jag vill ha igång en diskussion om detta :wink:

manne

Inlägg av manne » 29/3 2006 7:20

Linda skrev:
manne skrev:Det är fälgarna det är fel på inte däcken.
Ja i det fallet som det stod om i tidningen så var det så men så var inte min fråga.
Frågan är varför har inte utryckningsfordon punkteringssäkra däck!?
det finns ingen anledning att ha det för att punkteringarna är för få.
Dessutom kostar det pengar

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 29/3 2006 10:08

manne skrev:
Linda skrev:
manne skrev:Det är fälgarna det är fel på inte däcken.
Ja i det fallet som det stod om i tidningen så var det så men så var inte min fråga.
Frågan är varför har inte utryckningsfordon punkteringssäkra däck!?
det finns ingen anledning att ha det för att punkteringarna är för få.
Dessutom kostar det pengar
Hur pass lyckat är det att få en punktering under pågående utryckning i hög hastighet ?
Hur pass mycket dyrare är ett punkterinssäkert däck jämnfört med ett "vanligt" däck?

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 29/3 2006 17:42

Linda skrev:
manne skrev:
Linda skrev: Ja i det fallet som det stod om i tidningen så var det så men så var inte min fråga.
Frågan är varför har inte utryckningsfordon punkteringssäkra däck!?
det finns ingen anledning att ha det för att punkteringarna är för få.
Dessutom kostar det pengar
Hur pass lyckat är det att få en punktering under pågående utryckning i hög hastighet ?
Hur pass mycket dyrare är ett punkterinssäkert däck jämnfört med ett "vanligt" däck?
Jag vet inte hur mycket dyrare varje däck är, bara att det är dyrare.
Dessutom så säger lagkraven att om man har punkteringssäkra däck så måste det finnas ett däcktrycksvarningssystem installerat i bilen.
Detta system beställes i samband med att man beställer bilen då det är en fabriksmonterad option.
Jag vet inte om det går att få däcktrycksvarningssystem installerat på verkstad i efterhand . Men om det skulle gå så är det ingen billig lösning. :roll:

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/3 2006 22:08

En ambulans är väl vanligtvis så hårt kontrollerad så att en punktering inte skall komma av att däcket är utslitet. Volvofälgarna kan ju visserligen slitas så de orsakar punkteringar men detta bör ju också kontrolleras.
Frågan bör enligt mig därför inte handla om vad som händer om däcket smäller i hög hastighet eftersom den enda tänkbara orsaken till detta bör vara att man kör på någonting som totalförstör däcket, typ spikmatta, och det skall ju inte heller hända.
Däremot kan man ju diskutera vad man gör om man med patient i bilen står 3 mil från sjukhus och närmaste annan ambulans. Erfarenhetsmässigt kan jag då säga att en burk skum eller två och fem minuters arbete så har man ett däck som efter en halvmils lugn körning håller luft och fungerar som vanligt, eventuellt något sämre balasering.

Sorry att jag sabbar diskussionen Linda, men någon annan har säkert nått att komma med?! :lol:

//Lipton - Som kör 4Xskumfyllt privat


Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/3 2006 23:22

@ Lipton: Har inget förtroende för däck på burk längre...
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/4 2006 8:30

Wernvik skrev:@ Lipton: Har inget förtroende för däck på burk längre...
Då har du inte skummat tillräckligt bara, fick använda två burkar till ett av däcken. Gäller att ha ett litet lager med sig i bilen! :wink:

Eirik

Inlägg av Eirik » 1/4 2006 20:40

Problemet med skum er at det ikke fungerer i de fleste tilfeller da hullet/flengen i dekket er for stort.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/4 2006 21:09

Lipton skrev:
Wernvik skrev:@ Lipton: Har inget förtroende för däck på burk längre...
Då har du inte skummat tillräckligt bara, fick använda två burkar till ett av däcken. Gäller att ha ett litet lager med sig i bilen! :wink:
När dock hålet är 5 cam långt och glipar ordentligt så hjälpte det inte alls. Det är väl mer förbehållet mindre punkteringar.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar