Erfarenheter av VW T5 2.5 TDI.

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Erfarenheter av VW T5 2.5 TDI.

Inlägg av PHRNMSc » 13/4 2006 15:52

Hejsan!

På den station jag arbetar på har vi sedan några månader tillbaka kört en gammal VW-ambulans, årsmodell 1999. (VR6 tror jag), eftersom vår mercedes havererat.

Stationen skall snart få en ny ambulans. Anbudsförfarandet har börjat. Vissa på stationen förespråkar att man nu ska satsa ¨på en ny VW (VW T5 2.5 TDI) i stället för en mercedes. De fördelar de argumenterar med är (vissa av argumenten bygger på erfarenheter av nuvarande VW. Andra argument bygger på erfarenheter från provkörning av den senaste årsmodellen)::
-Större vårdutrymme (spineboard får plats)
-Plant golv i vårdutrymme (man slipper böja sig ner om man ska plocka saker ur vårdarväska)
-Bilen är billigare i inköp jmf med mercedes (E270)
-Man slipper "åla" sig in i bilen.
-Bilen sliter däck mindre än mercedes.
-Den senaste årsmodellen har sex-växlad automatlåda (snabbare omkörningar.. om man jämför men den VW vi har nu)
-Bilen "går bra" trots att den är så gammal (alltså vår nuvarande)

Jag kan hålla med om en del av ovanstående. Men jag tycker att nuvarande VW- är motorsvag och slö vid omkörningar från hastigheter över 100km/h. Förarstol och passagerarstol är obekväma. Komforten kan aldrig likna den i en mercedes. Sjukhytten är bullrig. Bilen känns svajig vid kurvtagningar.

Vårdarutrymmet må vara mindre i en mercedes (e270) men det är fullt tillräckligt för personer med normal kroppsbyggnad. Med lite planering behöver man inte plocka upp saker ur vårdarväskan på golvet (tror man att det finns risk att men behöver ett visst läkemedel kan man ju plocka ur det och lägga det inom räckhåll innan man börjar sin färd till sjukhuset). En mercedes är skönare att åka 20 mil i jmf med en VW (vi har 10 mil till sjukhus), vilket är en arbetsmiljöfråga. Mercedes är dyrare men det bryr jag mig inte om. Jag ska inte betala den.

Har någon fler argument för eller emot? Hur är den att köra på halkbana jmf med mercedes? (Väglaget har varit rätt så bra i vinter så jag kan inte direkt jämföra). Vilken bil är säkrast (har den nya VW samma utr som mercedes.antispinn, abs o antisladd)?

/NurseJB
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 14/4 2006 12:19

http://www.volkswagentransportbilar.se/ ... _10091.pdf

Här kan du iaf få svar på frågan om utrustning...

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

Inlägg av micke » 14/4 2006 18:35

Vi gjorde ett halktest med mercedes och volvo och folkan och folkan var snabbare och kändes stabil!. Sedan är den ngt trång fram iförarhytten och ngt ljudligare där, men vi tycker den är tystare i sjukhytten än mercedes. :shock:

Pagarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 18/1 2006 0:34

Vad tycker ni om nya VW T5 2,5?

Inlägg av Pagarn » 5/10 2006 22:35

Är nyfiken på vad omdömet hittills är om nya VW T5 2,5. Vad tycker ni som har bilen som er arbetsplats?

Hur står den dig jämfört med tex MB E270 CDI, MB 115 CDI Vito och Volvo S80 vad det gäller vårdutrymme, komfort/väghållning, motorstyrka osv.?

Håller den måttet som akutambulans eller är den mer lämpad som transportambulans?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 7/10 2006 12:21

Jag har en del erfarenheter av VW´n... Den är kanon att vårda i med bra utrymme, gott om avlastningsytor och smidiga lösningar. Den är varken för stor eller för liten kan man säga. Den vi har är utrustad med den lilla motorn 130hk vilket jag till en början var skeptisk till. Jaghar faktiskt ändrat åsikt då den inte alls är så trött som jag befarade. Den hänger med mercorna, som nu visserligen har några år och runt 40000 mil på nacken bra. Den kan tendera att vara lite slö med mycket last när det börjar luta uppåt. Det finns en station här nere som har samma bil men med den stora 174hk motorn i, den är det bra flås i. Nackdelen med den modellen är att den får lasta 125kg mindre och det är ju ganska mycket. Vi ska snart få ett par nya vw till med den lilla motorn i då den stora inte går att få med automatlåda för tillfället. Dessa bilarna kommer för övrigt at byggas i Polen av ett företag som heter AMZ. De kommer inte att ha så högt tak som Profiles modeller eftersom man då fick ha dörrar istället för lucka bak. Kommer att bli intressant att se hur man gör med garantijobben på bilen, ska man skicka den till polen för reparation om det blir aktuellt tro? Den STORA nackdelen med dessa nya (gäller alla nya) bilar är att de trots våra protester kommer att utrustas med Fernobår, inte den lilla "vanliga" utan den stora röda 51kg tunga versionen. Vi kör annars med Allfa.

SKÅ

Inlägg av SKÅ » 22/10 2006 23:24

Pre-Hospital skrev:http://www.volkswagentransportbilar.se/ ... _10091.pdf

Här kan du iaf få svar på frågan om utrustning...
Ambulanserna är väl främmst byggda på VW Transporter kombi?

Jocke-->T5:an finns med med 175 hk och automatlåda. :)

Är själv ingen ambulanssjukvårdare men har en ny VW Transporter som tjänstebil och upplever den som fruktansvärt stabil i halt väglag om man jämför den med Mercedes Viton som jag hade innan. Viton var dock av årgång 2000. :wink:

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 19/12 2006 16:15

Jocke, jobbar du på Södertörn eller ska VW bilar köpas in på fler ställen i Svedala? Fernobåren låter dessutom som den är sjukt tung.

banan

Inlägg av banan » 19/12 2006 18:49

Usel väghållning + att den är extrem trång i kupen

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/4 2007 8:56

Du är så possitiv banan. Tycker det är så härligt med mäniskor som sprider glädje omkring sig!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/4 2007 17:04

Tycker VW är helt kanon. Rymlig, stabil, bränslesnål och bra pigg motor.
Jag kan nog inte önska myckket mer...

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 16/4 2007 20:52

Falck har beslutat att samtliga av deras nya ambulanser ska vara VW i hela skandinavien. De byggs i Polen och tar 1,5 år att färdigställa.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/4 2007 22:26

1.5 år? polack? allvarlig?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 17/4 2007 0:17

Ja, jag är allvarlig. Jag började i Falck i januari förra året och då var det beslutat att VW T5 skulle bli "Falckambulansen" som ska användas i hela skandinavien. De hade hittat en billig firma i Polen som sade sig ha snabb leveranstid. Så man beställde 4 st. De skulle först levereras till semestern förra året, sedan under hösten, sedan före jul, sedan efter nyår, sedan i mars, och nu finns de visst i Sverige och ingen vet när de ska levereras...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 18/4 2007 13:11

Våra nya VW finns nu i sverige och ska bara utrustas med de sista prylarna innan de tas i bruk.
Förresten Glock... vad menar du med att ta semester på midsommar? Trodde vi skulle slita ihop då! haha

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 18/4 2007 13:12

NurseJB! Spineboarden får plats i mercorna också... vi har dem sedan ett par år tillbaka i samtliga av våra bilar, till o med den gamla volvon V90.

Skriv svar