Erfarenheter av VW T5 2.5 TDI.
Moderator: Wernvik
Erfarenheter av VW T5 2.5 TDI.
Hejsan!
På den station jag arbetar på har vi sedan några månader tillbaka kört en gammal VW-ambulans, årsmodell 1999. (VR6 tror jag), eftersom vår mercedes havererat.
Stationen skall snart få en ny ambulans. Anbudsförfarandet har börjat. Vissa på stationen förespråkar att man nu ska satsa ¨på en ny VW (VW T5 2.5 TDI) i stället för en mercedes. De fördelar de argumenterar med är (vissa av argumenten bygger på erfarenheter av nuvarande VW. Andra argument bygger på erfarenheter från provkörning av den senaste årsmodellen)::
-Större vårdutrymme (spineboard får plats)
-Plant golv i vårdutrymme (man slipper böja sig ner om man ska plocka saker ur vårdarväska)
-Bilen är billigare i inköp jmf med mercedes (E270)
-Man slipper "åla" sig in i bilen.
-Bilen sliter däck mindre än mercedes.
-Den senaste årsmodellen har sex-växlad automatlåda (snabbare omkörningar.. om man jämför men den VW vi har nu)
-Bilen "går bra" trots att den är så gammal (alltså vår nuvarande)
Jag kan hålla med om en del av ovanstående. Men jag tycker att nuvarande VW- är motorsvag och slö vid omkörningar från hastigheter över 100km/h. Förarstol och passagerarstol är obekväma. Komforten kan aldrig likna den i en mercedes. Sjukhytten är bullrig. Bilen känns svajig vid kurvtagningar.
Vårdarutrymmet må vara mindre i en mercedes (e270) men det är fullt tillräckligt för personer med normal kroppsbyggnad. Med lite planering behöver man inte plocka upp saker ur vårdarväskan på golvet (tror man att det finns risk att men behöver ett visst läkemedel kan man ju plocka ur det och lägga det inom räckhåll innan man börjar sin färd till sjukhuset). En mercedes är skönare att åka 20 mil i jmf med en VW (vi har 10 mil till sjukhus), vilket är en arbetsmiljöfråga. Mercedes är dyrare men det bryr jag mig inte om. Jag ska inte betala den.
Har någon fler argument för eller emot? Hur är den att köra på halkbana jmf med mercedes? (Väglaget har varit rätt så bra i vinter så jag kan inte direkt jämföra). Vilken bil är säkrast (har den nya VW samma utr som mercedes.antispinn, abs o antisladd)?
/NurseJB
På den station jag arbetar på har vi sedan några månader tillbaka kört en gammal VW-ambulans, årsmodell 1999. (VR6 tror jag), eftersom vår mercedes havererat.
Stationen skall snart få en ny ambulans. Anbudsförfarandet har börjat. Vissa på stationen förespråkar att man nu ska satsa ¨på en ny VW (VW T5 2.5 TDI) i stället för en mercedes. De fördelar de argumenterar med är (vissa av argumenten bygger på erfarenheter av nuvarande VW. Andra argument bygger på erfarenheter från provkörning av den senaste årsmodellen)::
-Större vårdutrymme (spineboard får plats)
-Plant golv i vårdutrymme (man slipper böja sig ner om man ska plocka saker ur vårdarväska)
-Bilen är billigare i inköp jmf med mercedes (E270)
-Man slipper "åla" sig in i bilen.
-Bilen sliter däck mindre än mercedes.
-Den senaste årsmodellen har sex-växlad automatlåda (snabbare omkörningar.. om man jämför men den VW vi har nu)
-Bilen "går bra" trots att den är så gammal (alltså vår nuvarande)
Jag kan hålla med om en del av ovanstående. Men jag tycker att nuvarande VW- är motorsvag och slö vid omkörningar från hastigheter över 100km/h. Förarstol och passagerarstol är obekväma. Komforten kan aldrig likna den i en mercedes. Sjukhytten är bullrig. Bilen känns svajig vid kurvtagningar.
Vårdarutrymmet må vara mindre i en mercedes (e270) men det är fullt tillräckligt för personer med normal kroppsbyggnad. Med lite planering behöver man inte plocka upp saker ur vårdarväskan på golvet (tror man att det finns risk att men behöver ett visst läkemedel kan man ju plocka ur det och lägga det inom räckhåll innan man börjar sin färd till sjukhuset). En mercedes är skönare att åka 20 mil i jmf med en VW (vi har 10 mil till sjukhus), vilket är en arbetsmiljöfråga. Mercedes är dyrare men det bryr jag mig inte om. Jag ska inte betala den.
Har någon fler argument för eller emot? Hur är den att köra på halkbana jmf med mercedes? (Väglaget har varit rätt så bra i vinter så jag kan inte direkt jämföra). Vilken bil är säkrast (har den nya VW samma utr som mercedes.antispinn, abs o antisladd)?
/NurseJB
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)
http://www.volkswagentransportbilar.se/ ... _10091.pdf
Här kan du iaf få svar på frågan om utrustning...
Här kan du iaf få svar på frågan om utrustning...
Vad tycker ni om nya VW T5 2,5?
Är nyfiken på vad omdömet hittills är om nya VW T5 2,5. Vad tycker ni som har bilen som er arbetsplats?
Hur står den dig jämfört med tex MB E270 CDI, MB 115 CDI Vito och Volvo S80 vad det gäller vårdutrymme, komfort/väghållning, motorstyrka osv.?
Håller den måttet som akutambulans eller är den mer lämpad som transportambulans?
Hur står den dig jämfört med tex MB E270 CDI, MB 115 CDI Vito och Volvo S80 vad det gäller vårdutrymme, komfort/väghållning, motorstyrka osv.?
Håller den måttet som akutambulans eller är den mer lämpad som transportambulans?
Jag har en del erfarenheter av VW´n... Den är kanon att vårda i med bra utrymme, gott om avlastningsytor och smidiga lösningar. Den är varken för stor eller för liten kan man säga. Den vi har är utrustad med den lilla motorn 130hk vilket jag till en början var skeptisk till. Jaghar faktiskt ändrat åsikt då den inte alls är så trött som jag befarade. Den hänger med mercorna, som nu visserligen har några år och runt 40000 mil på nacken bra. Den kan tendera att vara lite slö med mycket last när det börjar luta uppåt. Det finns en station här nere som har samma bil men med den stora 174hk motorn i, den är det bra flås i. Nackdelen med den modellen är att den får lasta 125kg mindre och det är ju ganska mycket. Vi ska snart få ett par nya vw till med den lilla motorn i då den stora inte går att få med automatlåda för tillfället. Dessa bilarna kommer för övrigt at byggas i Polen av ett företag som heter AMZ. De kommer inte att ha så högt tak som Profiles modeller eftersom man då fick ha dörrar istället för lucka bak. Kommer att bli intressant att se hur man gör med garantijobben på bilen, ska man skicka den till polen för reparation om det blir aktuellt tro? Den STORA nackdelen med dessa nya (gäller alla nya) bilar är att de trots våra protester kommer att utrustas med Fernobår, inte den lilla "vanliga" utan den stora röda 51kg tunga versionen. Vi kör annars med Allfa.
Ambulanserna är väl främmst byggda på VW Transporter kombi?Pre-Hospital skrev:http://www.volkswagentransportbilar.se/ ... _10091.pdf
Här kan du iaf få svar på frågan om utrustning...
Jocke-->T5:an finns med med 175 hk och automatlåda.
Är själv ingen ambulanssjukvårdare men har en ny VW Transporter som tjänstebil och upplever den som fruktansvärt stabil i halt väglag om man jämför den med Mercedes Viton som jag hade innan. Viton var dock av årgång 2000.
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Ja, jag är allvarlig. Jag började i Falck i januari förra året och då var det beslutat att VW T5 skulle bli "Falckambulansen" som ska användas i hela skandinavien. De hade hittat en billig firma i Polen som sade sig ha snabb leveranstid. Så man beställde 4 st. De skulle först levereras till semestern förra året, sedan under hösten, sedan före jul, sedan efter nyår, sedan i mars, och nu finns de visst i Sverige och ingen vet när de ska levereras...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener