Nissan Interstar - för- och nackdelar?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Pagarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 18/1 2006 0:34

Nissan Interstar - för- och nackdelar?

Inlägg av Pagarn » 24/7 2006 19:59

Nissans Interstarambulanser har rullat ett tag nu - bland annat i Roslagen. Vad kan man säga om modellens egenskaper hittills? Hur är komforten i vårdutrymmet, hur är den att köra i besvärlig terräng, räcker motorn till osv?

Vad jag har förstått är bilarna manuellt växlade vilket är rätt så ovanligt bland ambulanser numera. Vad har manuel växling för betydelse för er branschmän/kvinnor när det handlar om brådskande utryckningskörningar?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 24/7 2006 22:13

Erfarenheter från det militära, och även taxi säger mig att bilar med com-radio manövreras bäst när det sitter en automatlåda i, då man verkligen behöver en hand fri till att sköta radion.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/7 2006 15:15

Man kan växla mellan manuell och automat under tiden som man kör.

Tycker personligen att det känns lite läskigt att stå upp i bilen under färd, svårt att hitta något bra att hålla i om det kommer en rondell eller liknande som man inte är bredd på. Men det är nog en vanesak.

I övrigt är nog mitt omdöme att man har fint utsikt från förarstolen. 8)

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 20/8 2006 17:56

Det har införskaffats ett gäng Nissabussar till Samariten ambulans AB. Det från början till slut en skitbil som inte är anpassad för att användas som ambulans.

Det låter som f-n i förarutrymmet av motorn dvs. arbetsmiljön stinker. Motorn är på 115hk och bilen väger nästan tre (3) ton dvs. den är oändligt slö. Jag körde så fort det gick förra helgen mitt i natten på E4:an då fick jag upp den i 150 men då var det obehagligt kollegan satt och höll i sig och jag fick snabbt lugna mig då det kändes mycket osäkert.

Växellådan lever sitt eget liv vilket gör att den är omöjlig att köra mjukt med.

Vårdutrymmet är stort men det gör ingen lyckligare. Jag har vårdat svårt sjuka pat. även utfört HLR då vi varit två i skåpet det är lika trångt och bylsigt som i en mindre bil.

Iochmed att det inte går att köra fort, säker eller mjukt så är den i alla fall det sämsta man kunde välja. Fjädringen är hård och det skumpar rejalt när man ska vårda. Att sätta PVK eller göra något kräver precision är en stor utmaning.

De som gillar den bilen har ingen aning om vad som krävs av en ambulans.

Jag satt senast i Fredags på larm mellan Tumba centrum och Hovsjö centrum i Södertälje en resa på ung. 2 mil på 110 väg. Vi blev omkörda hela tiden. Oerhört frustrerande och pinsamt. I uppförsbackar kör man knappt om 24 meters lastbilar. Vi brukar skoja med brandmännen att vi kör jämnt med deras fordon.

Det ska bli skönt att slippa eländet och köra Caravelle V6. Det är aningens mer drag där. Jag har prövat att köra 150-160km/tim. med den och det känns tryggt. De biter sig i svansen med Nissanbussen tro mig.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det är en apdålig bil alla kategorier. Chefens motivering är att den är billig (600.000kr.) och att den går att sälja sen vilket han menar att man inte kan med de specialbyggda MB som vi har haft tidigare de är bara propaganda.

De två som gillar bilen kör den aldrig. De sitter på dagbilen som är en MB 230. Den har en Diesel V6:a som det är tryck i, tro * att de är nöjda.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 13/9 2006 22:02

Alltid trevligt när man får en sån "nyanserad" bild av en bils egenskaper... Mig veterligen har författaren inte förrän denna veckan fått behörighet att framföra en ambulans under prio-1-körning. Hur han då kunnat framföra fordonen i dessa hastigheter väcker en del frågetecken kring hans lämplighet i dessa sammanhang. Eller är det bara tomt snack? Om vi nu ska återgå till verkligheten så är det ju inte riktigt så illa som johnjohn beskriver. Visst finns det nackdelar om man jämför med en personbilsambulans och visst finns det fördelar.
De stora nackdelarna som hittills framkommit anses vara ljudnivån och att bilen är undermotoriserad. Dessutom saknar de antispinn- och antisladdsystem så vintern blir intressant.
Fördelarna är bättre sikt, bättre utrymme och att man syns bättre i trafiken. En preciserad utvärdering är på gång så då får man svar på många frågor.
Att jämföra småbilsambulanser med storbilsambulanser är inte så lätt då det handlar om två helt olika biltyper. Tror man måste vänja sig och sluta jämföra den med E270 CDI som vi tidigare haft.

En ytterligare fråga till "johnjohn": hur kan två personer som inte ens kör bilen gilla den? Och när fick en MB230 en diesel-V6:a??

Swedman

Inlägg av Swedman » 14/9 2006 1:31

Har man vägt bilens totalvikt med aktuell utrustning?? Vore intressant att veta!? Vet att man med MB Sprinter fått typa om till Tung lastbil i vissa län p.g.a överskridande av totalvikt.
Vems är ansvaret då? Jo förarens.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/9 2006 23:12

Inga personangrepp här tack. Då låser jag tråden och raderar inläggen.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Swedman

Inlägg av Swedman » 15/9 2006 1:16

Helt riktigt i denna tråd, personangrepp utan intresse

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 15/9 2006 15:26

Oavsett huruvida man får köra så fort eller inte så fattar du också att ibland så får man köra larm då det sagts av ansvariga för förarutb. att om det ej går att byta förare ska den som kör köra vidare. Nog om detta.

Oavsett om MB har en V6:a eller inte så är det en mer ändamålsenlig bil för verksamheten. Som du så riktigt skrev så saknar den antispinn och antisladd och det ska inte bli intressant utan det är en livsfara anser jag.

En modern bil/buss ska ha den utrustningen som standard oavsett vad den ska användas till. Bilen är iaf. dålig och slö den som tycker annat får väl tycka det.

Senast i veckan kördes Nissanbussen sönder ytterligare av van personal som får köra larm... så man kanske ska fundera på deras lämplighet som förare också?

Konstigt att ingen annan entrepenör har köpt in den, men de är kanske inte är lika prismedvetna vad vet jag..?

Mercedes-Benz E 270/W210 ska det vara med V6:a OCH du får fråga dem. Du är en av dem eller så vet vilka det är.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/9 2006 20:22

Ber om ursäkt om det jag skrev tolkas som personangrepp. Var och en på denna sida måste dock kunna stå för det de skriver. Att svartmåla en bilmodell i ett allmänt forum baserat på allmänt tyckande måste ifrågasättas, speciellt då vederbörande har MYCKET lite erfarenhet. Att säga att en bil är allmänt dålig måste i ärlighetens namn kunna styrkas med fakta?
När det gäller att köra prio-1 uppdrag då man inte har möjlighet att byta förare; Om man inte kan stanna och skifta förare i tumba centrum, var kan man då stanna?
För att återgå till ämnet;
Nissan-bilarna beställdes under en period då ingen av tillverkarna kunde erbjuda några bilar. Det var produktionsuppehåll på Volvo S80, nya E-klass var grymt försenad från mercedes i tyskland så de fanns inte heller att tillgå. Viton ansågs inte som ett alternativ (liten vårdarhytt på stort chassi, tanken med detta?). Man började då spåna på alternativ. Det som var klart var att man skulle satsa på storbilar, bl a för att det är det som kommer gälla i framtiden ( med tanke på ökad mängd utrustning och i sin tur viktproblemen med småbilar). Nissanbilarna köptes in i 5 exemplar för att täcka det akuta behovet (förutom den provbil som rullat i Hallstavik ett år tidigare. Den har manuell växellåda!). Att bilarna inte har antisladd- och antispinnsystem beror på att Nissan inte kunde erbjuda detta till denna modell. Det är också ett av huvudskälen till varför man inte beställde fler bilar. Dock är, enligt uppgift, en ny modell på gång under 2007 som har denna utrustning och även en större motor. Den kan bli ett vettigt alternativ till andra storbilar. Men tyvärr är det ju så att vissa klagar och gnäller oavsett hur bra en bil är...
Problemet här i Stockholm är det massiva motståndet mot storbilar då man inte är van vid dessa. Man har harvat runt med småbilar i alla år. När man nu inför storbilar i länet blir det ett himla liv. Argumenten brukar vara de gamla vanliga; "Vi kommer inte fram i radhusområden och trånga gårdar..." "Vi blir omkörda på motorvägen..." o s v, o s v. Stockholms län måste vara det enda i hela Sverige som har trånga hyreshus- och radhusområden i så fall... Hur gör de t ex i Uppsala där man har stora Chevor? Har man inga trånga gårdar där eller?
Att man blir omkörd av vissa på motorvägen verkar vara himla tungt för vissas egon. Är andra landstings storbilar snabbare? Dessutom har de oftast längre avstånd till patienten. Fråga även räddningstjänsten hur det känns att bli omkörd under utryckning. Deras bilar toppar runt 100 km/h...
Dessutom; hastigheterna måste sänkas! Där är storbilarna ett steg på vägen. Finns det nånsomhelst försvarbar anledning att bränna i 160-170 km/h på vägarna? med våra relativt korta avstånd torde det spela mindre roll..? Man behöver bara kolla statistik över antal ambulansolyckor så inser man att farten måste sänkas. Nä, lägg ned den där omogna attityden och försök se fördelarna också, för tro mig, de finns!
Men det är ju så mina vänner, den som från början har bestämt sig för att något är dåligt är ju som bekant svår att omvända oavsett hur bra bilen skulle vara. Dessa kallas med ett annat ord för bakåtsträvare.

Angående Mercedes E270 så har den en 5-cylindrig diesel-turbomotor. Alternativet är en RAK 6:a.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/9 2006 20:24

Swedman skrev:Har man vägt bilens totalvikt med aktuell utrustning?? Vore intressant att veta!? Vet att man med MB Sprinter fått typa om till Tung lastbil i vissa län p.g.a överskridande av totalvikt.
Vems är ansvaret då? Jo förarens.
Swedman; vet ej om den är vägd med all utrustning. Kan ta reda på det och återkomma. Har dock för mig att totalvikten hamnar precis under 3 500 kg...

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 15/9 2006 23:07

Provade att köra Nissan för första gången idag och med hänsyn taget till det lilla jag han köra den tycker jag den kändes helt ok. Visst, något motorsvag, men definitivt tillräckligt. Vårdarhytten tycker jag är bra planerad där det mesta verkar gå att utföra bältad.

Man sitter högt och fordonets storlek gör att man syns bra på vägen och växellådan är bra mycket smidigare än på Mercedes Sprinter. För att vara en storbil tycker jag den är ganska lättmanövrerad.

En stor bil är en stor bil och den kan aldrig tävla med en liten bil vad gäller saker som prestanda och manövrerbarhet. Båda dessa koncept har sina för- och nackdelar, viktigaste egenskapen hos en ambulans är att den ger oss goda förutsättningar att lösa uppgiften och det tycker jag det verkar som Nissanbilen har.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/9 2006 8:52

Jakob H skrev:En stor bil är en stor bil och den kan aldrig tävla med en liten bil vad gäller saker som prestanda och manövrerbarhet. Båda dessa koncept har sina för- och nackdelar, viktigaste egenskapen hos en ambulans är att den ger oss goda förutsättningar att lösa uppgiften och det tycker jag det verkar som Nissanbilen har.
Jakob H; Huvudet på spiken! Bra skrivet. Ingen kan säga om bilen fungerar i längden men man måste åtminstone gå in för det med en positiv inställning och prova. Ge konceptet en ärlig chans. Eller hur?

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 29/9 2006 14:22

Stor eller liten erfarenhet spelar ingen roll, Jag har svårt att tro att du Beppo har större erfarenhet av Nissanbussen. Jag vidmakthåller att det är ett dåligt fordon alla kategorier. Jag tycker att vi kan komma överrens om att vi inte är överrens. F.ö. behöves det ej bytas förare längre.
Klart slut.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/9 2006 19:03

Alldeles riktigt johnjohn, jag har inte någon större erfarenhet av bilen än då den bara rullat sedan i somras. Har du?
"Dåligt fordon alla kategorier"? Du skräder inte orden må jag säga...
Personalens egna utvärderingar kommer ge svar på hur bra bilen är. Inväntar deras omdöme då de flesta har jobbat längre än vissa andra och därmed har betydligt mer erfarenhet av att arbeta i olika typer av fordon. Hoppas de, oavsett ståndpunkt, är betydligt mer nyanserade i sina omdömen också...

Skriv svar