Sämre blåljusarrangemang på nya ambulanser?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 25/3 2007 22:31

Sirenerna på de danska ambulanserna låter som sirenerna i USA. Huruvida det är tillåtet att använda dessa i Sverige har jag ingen aning om..

Pagarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 18/1 2006 0:34

Inlägg av Pagarn » 25/7 2007 12:32

Jag fortsätter att förvånas av de nya Volvo- och Mercedesambulanserna usla blåljusarrangemang.

Känner någon till motivet till varför de klassiska saftblandarna i princip har försvunnit? Har det varit krångel med det elektriska? Skapar dom ett besvärande luftmotstånd? Har bilarna i sig blivit högre vilket krävt lägre blåljuslösningar för att undvika takskrap i garage och liknande?

Skulle vara intressant att läsa någon kommentar från till exempel Eurolans och Nilsson i ämnet. Är dom nöjda med nuvarande ljussystem eller kommer vi få se förbättringar?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/7 2007 18:23

Bussarna tycker jhag generellt är bättre än småbilarna.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 25/7 2007 18:38

Pre-Hospital skrev:Sirenerna på de danska ambulanserna låter som sirenerna i USA. Huruvida det är tillåtet att använda dessa i Sverige har jag ingen aning om..
De är inte tillåtna i sverige. Falck ar köpt in en drös med VW och för att spara pengar satte falck dit danska larmanordningar. De var utrustade med fem olika "toner". Dessa var inte godkända att användas här så de fick allt bytas. Blåljusen sitter dock kvar.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Sämre blåljusarrangemang på nya ambulanser?

Inlägg av AMBASS » 26/7 2007 18:18

Pagarn skrev:Varför är blåljusen av så kallade saftblandarmodell på väg bort? Varken Volvo eller Mercedes har det på sina ambulanskärror numera.
I backspegeln är det till exempel mycket lättare att upptäcka en ambulans som kommer farandes i en tät bilkö om fordonet har ett roterande ljus som sticker upp över biltaken.

För ett tag sen bevittnade jag en utryckning i tät trafik på Götgatan i Stockholm. Sirénen hördes nära men ambulansen (en äldre Mercedes) var en bit borta men syntes ändå tydligt. Bra sirén tänkte jag.
Kort därefter stod det klart att det handlade om en dubbelutryckning och att sirénljudet kom från en nyare Mercedes med "slimmade" blåljus. Den var betydligt närmare än den äldre Mercedesen.

Vad har ni andra för erfarenhet av olika blåljusarrangemang? Vad är att föredra? Vilken uppsättning ljus ger bäst framkomlighet?
Intressant!

Jag kan hålla med dig och jag hoppas att vi framgent ska få se mer ljusformationer. Jag tror personligen inte att enbart blå färg är tillräckligt synlig. Vad tror du om orange, grön och röd formation med blå statuslyktor vid tillfällen då fordonet står stilla?

I de länder jag arbetat är rödgrön formation med orange riktljus vanligt och den fungerar mycket bra. I Spanien kör man enbart med orange som syns mycket bra. Tyvärr kanske denna i Sverige förknippas med väghållningsfordon.

((AMBASS))
Blood Will Tell

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 26/7 2007 18:21

Kommer Spanien fortsätta med orange? Känns lite avvikande mot övriga europa... :-)

Patrick

Inlägg av Patrick » 2/8 2007 2:07

Någon som vet varför de i frankrike har både blåa och oranga ljus.. vad betyder vad?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 2/8 2007 17:51

Det finns många färger som skulle synas bättre än den blå... Den blå färgen är en kvarleva sedan mörkläggningstiden under krigsåren då den inte syntes så bra från luften, det borde ju också innebära att den inte syns så bra på marken heller.

Att ha orange belysning hade nog blivit piss... -jaha... nu har parkförvaltningen bråttom igen... * va de kör nu för tiden!

Nej... nåt annat får det vara, men jag tror inte att det är lätt att ändra på nåt så inbitet.

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

gröna ljus

Inlägg av oscar_hbg » 2/8 2007 21:09

Jag kom hem från en resa i USA för ett tag sen. I Chicago använder sig brandkåren sig av görna varningsljus, dessa tyckte jag sågs tydligt, oavsett tid på dygnet. Men grön var inte den enda färgen, utan röd och vit fanns också med, men grön sågs tydligast tycket jag.
//Oscar
Usk och första hjälpare i röda korset

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 2/8 2007 23:32

ganska naturligt eftersom grön är den färgen ögat ser flest nyanser av...

Pagarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 18/1 2006 0:34

Uselt blåljus!

Inlägg av Pagarn » 15/3 2008 23:33

Vilka krav ställer Stockholmslandstinget och Vägverket på blåljusarrangemanget på nya ambulanser? Någon som vet?

Har nyligen sett två av Samaritens nya Renaultambulanser under utryckning (21 914 Hallstavik och 20 987) - INTE imponerad!

De nya VW-bussarna, som blir allt vanligare, har däremot ett rätt okej blåljus. Men det är inte som de gamla saftblandarna...

chnwin94
Inlägg: 14
Blev medlem: 19/1 2010 13:35

Re: Sämre blåljusarrangemang på nya ambulanser?

Inlägg av chnwin94 » 20/1 2010 21:57

Fordarna som Gävleborgsambulansen beställde hade kanonbra blåljusarr som syntes även dagtid. Enbart LED-lampor, modell 5x10 cm typ... 6 stycken ovanför rutan, 1 i nederkant på rutan samt 2 på backspeglarna. Dock sämre med Halogenlampor bakåt och åt sidorna, dessa bilar rullar inte idag.

svorsk
Inlägg: 4
Blev medlem: 24/1 2010 11:25

Re: Sämre blåljusarrangemang på nya ambulanser?

Inlägg av svorsk » 24/1 2010 12:06

Ja blått och ljud.
Kan ju vara så att även föraren har något att påverka med i detta sammanhang också. Jobba med att bli synligare, med rätt placering av fordonet så underlättas det att bli sedd.

Skriv svar