Vem bemannar akutbilar?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 28/10 2004 10:04

Na_ssk skrev:inget extra alls då detta ingår i vår vanliga prio 1 tjänst.
Aha okej, jag uppfattade det som att militären hade en egen na ssk ombord på hkp..:) Tack för svaren!

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Vad tjänar

Inlägg av ohlstedt » 28/10 2005 8:40

Vad tjänar en narkos ssk i vanliga fall då? 20-25000? eller är det önsketänkande?...jag är ju ssk stud. men har redan börjat tänka på vidare utb. då kan jag ju passa på att fråga en annan fråga på en gång...Anställer man Anestisi ssk innom ambulans verksamheten?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Vad tjänar

Inlägg av Wernvik » 28/10 2005 10:11

ohlstedt skrev:då kan jag ju passa på att fråga en annan fråga på en gång...Anställer man Anestisi ssk innom ambulans verksamheten?
Japp. Man ansätller Narkos ssk inom ambulansen. Men då är det ofta krav på att man har jobbat inne på narkosen några år och kommit in i det ordentligt.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

aceofspades

Re: Ambulans helikopter i Skane

Inlägg av aceofspades » 5/11 2005 16:50

Na_ssk skrev:
zAjben skrev:Ber om ursäkt ifall jag lånar tråden litet; militären som hjälper er vid uppdrag, och militärens egna räddningshelikopter, vad har de för bemanning? Sköter militären transporter åt er, eller utför de hela uppdrag? Jag är ny på det här, och väldigt nyfiken :)
Bemaning består av pilot, andrepilot, ytbärgare, (färdmekaniker osäker om dessa är med på alla transporter, beror nog lite på typ av hkp) och na ssk. Vi står för hela den medicinska biten och de står för transporten av oss till patienten. Ytbärgarna har till viss del medicinsk kunskap då de går på praktik hos oss. Men det är vi som har det medicinska ansvaret.
På helikoptrar av typen Super Puma tillkommer bemanning i form av operatör, som fungerar som befälhavare, navigatör och ibland som förare, tex vid sjöräddning då det är han som styr helikoptern vid uppvinschning av nödställda i vattnet. För att bli operatör bör man vara ytbärgare/sonarofficer i botten, och man borde ju då ha viss vårdkompetens från sin tidigare befattning.
Färdmekaniker ingår i besättningen på Super Puma under titeln tekniker. (Tror jag) Jag är inte helt 100% att det är så. Jag kan ha blandat ihop det lite. :?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/11 2005 17:08

Zajben<<< Om du är intresserad av arbete i helikopter, så kan du söka utbildning inom försvaret. Utbildningen finansieras av försvaret= inga studieskulder, Dessutom får man lön under utbildningen Om du vill bli helikopterförare får du vara max 23 år när utbildningen börjar. uttagningen görs under ett antal dagar på rekryteringscentrum i sthlm. Kraven för helikopterpilot är liknande de som gäller för bli Jas-pilot, dock ej lika hårda fyskrav.
Är du över 23 år och vill välja en enklare väg kan du utbilda dig till ytbärgare eller sonarofficer. Även här är det hårda krav, men chansen att komma in är iallafall lite större. Dessutom finns möjligheten att plugga vidare till operatör i ett senare skede. Då är man ju nästan lite pilot. :wink:

Förutom alla hårda tester gäller allmän behörighet, dvs högskoleprov o gymn. betyg, samt minst 10 mån värnplikt.

Om detta låter intressant, gå in www.mil.se och länka dig vidare till Rekryteringscentrum för mer info. Du kan även ringa 08-788 88 99 och beställa information och ansökningsblanketter.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 5/11 2005 19:43

Vill jobba som sjuksköterska eller läkare i ambulanshelikoptern.. Inte som pilot =) Tack för informationen, ska vidarbefodra det till en kompis som vill bli hkp pilot..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/11 2005 21:28

Behövs akutbilarna?

Jag tror att svaret är både ja och nej! Akutbilarna ska utgöra ett stöd för ambulansen då deras kompetens inte räcker till. För mig är det självklart att akutbilarna ska bemannas med anestesisjuksköterskor eller anestesiläkare och en ambulansjukvårdare/ambulanssjuksköterska. Akutbilar med IVA syrror eller endast vanliga syrror fyller ingen funktion. Akutbilens viktigaste funktion ska vara att utgöra ett stöd för ambulanspersonalen, sköta ledningen vid större olyckor och kunna kontrollera andning och söva prehospitalt. Akutbilens uppgifter ska inte vara att flänga runt på alla prio 1 larm där alltför ofta deras kompetens inte efterfrågas.

Akutbilarna i Stockholm halverades från fyra till två tidigare i år. Samtidigt minskade larmen för de återstående bilarna med ännu mer. Vilka larm akutbilarna skulle åka påbörjade prioriteras hårdare vilket medförde att det blev fler larm som de verkligen behövdes på än tidigare. Varje akutbil i Stockholm söver prehospitalt ca 5 gånger i månaden. Så mitt svar blir ja. Akutbilar behövs där befolkningsunderlaget medger det och ska då bemannas med anestesipersonal. Där befolkningsunderlaget inte medger akutbilar är det bättre med en fungerande organisation där anestesipersonal snabbt kan frigöras och åka med på larm. Sjukhusbaserad ambulans är då ett måste.

manne

Inlägg av manne » 6/11 2005 9:16

Vi klarar oss utan akutbilar. Vi vill inte ha en läkare med oss.
Inte en "narkossköterska" som aldrig våga söva prehospitalt heller.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 6/11 2005 14:55

Det finns flera tillfällen då jag iallafall vill ha någon mer erfaren med mig och då menar jag inte bara mer utbildning utan också handlingskraft. De som tror att de klarar allt och inte klarar av att ta emot hjälp är dom farligaste inom ambulansen. Oftast får man dock ingen hjälp och då får man lösa uppgiften på egen hand. Jag anser inte att mitt ego får sig en törn bara för att jag ber om hjälp.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/11 2005 23:20

Det farligaste som finns är att trp att ingen kan gör det bättre. Att det aldrig kan vara bra med hjälp.

En kompetent läkare kan väl aldrig vara fel?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

akutbil nja!

Inlägg av micke » 7/11 2005 9:59

ja dom behövs om man har högre kompetens i dom,och inte som det sköts inom nu sjukvården (enl en kompis)där kör en amb sjv och har med sig en narkos sköt och i nästan alla ! ambulanser, finns det en vub:ad syrra och så finns även en helikopter att tillgå.!Helikoptern är ett kanon hjälpmedel och stöttning men en akutbil som åker fram och tillbaka utan att kunna ta en patient är tycker jag! ett resurs slöseri sätt dom i en ambulans så blir det mer resurser!.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/11 2005 22:01

Kompetensen i en akutbil och en helikopter bör väl vara liknande? Skillnaden blir att helikoptern kan ta patienten. Akutbilen är med största sannolikhet först på plats eftersom den fyller en funktion i tätbebodda områden och ska finnas i sånna områden. Med exemplet Stockholm menar jag att idag så åker akutbilen oftare på larm då deras insats kan ha betydelse än tidigare. Den dagen samma kompetens finns i ambulansen kommer inte akutbilen att fylla någon funktion. Dit kommer vi aldrig att komma tror jag. Skulle man sätta alla som jobbar i akutbil i en ambulans så skulle det bara räcka till två ambulanser(Stockholm). Deras handlingsberedskap skulle försämras då de får användning av sina kunskaper i en mycket lägre omfattning än idag och då menar jag kunskaper om luftvägar och sövning.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 27/11 2005 15:39

Tjena!! såg ett par rader längre upp om det prehospitala läkar stödet i skåne och kan säga att det var ett par fel i den texten. det talades om läkarnas olika kompetenser i bilarna och det finns en del anestesiologer ett stort antal kirurger och en del medicinare. Ortopeder är mer sällsynta. Några psykologer finns ej. Det stod också att anledningen till denna blandning är att de gör mycket hembesök... det görs inte ett enda hembesök. De har bara till uppgift att bistå ambulanssjukvården. De kan fungera som ledningsenhet mm... För några år sen fanns det en läkare som hette Grauer som startade ett läkarbilsprojekt där man även gjorde hembesök. detta funkade klockrent. De gjorde ca 14000 hembesök varje år och sparade massor med "onödiga" transporter med ambulans. detta slopades och man införde akutbilar med amb-sjv och narkos syrra. De nya läkarbilarna körs av en amb-sjv alt. en amb-ssk.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 29/11 2005 21:34

Jag bara poänterade det som stod tidigare på sidan och där nämdes även psykologer... Vad har ni för typ av akutbil/motsvarande i sthlm??

Skriv svar