Märkningar på bilarna?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

WcAnka

Märkningar på bilarna?

Inlägg av WcAnka » 17/2 2007 15:47

Jag har under en tid funderat över märkningarna på bilarna.. Jag har märkt att vissa nyare bilar har grön och gul märkning men samtidigt att bilar som är kanske lite mer än 1 år äldre har röd och gul märkning.. är det någon skillnad på dessa? Om inte så varför är märkningarna olika?

Lipton

Re: Märkningar på bilarna?

Inlägg av Lipton » 17/2 2007 18:31

WcAnka skrev:Jag har under en tid funderat över märkningarna på bilarna.. Jag har märkt att vissa nyare bilar har grön och gul märkning men samtidigt att bilar som är kanske lite mer än 1 år äldre har röd och gul märkning.. är det någon skillnad på dessa? Om inte så varför är märkningarna olika?
Det är upp till kunden som köper bilarna att bestämma hur stripeningen skall se ut. Dock så kom det för något/några år sedan ett direktiv från EU som gör gällande att branbilar skall ha röd/gula fält, ambulanser skall ha grön/gula fält och polisbilar skall ha blå/gula fält, arbetskläderna skall dessutom gå i samma färger.
De flesta landsting har köpt idén och beställer därför nya fordon stripeade på detta vis. Du kanske också har märkt att nya polisbilar helt plötsligt fått ett gäng gula fält som de inte hade innan.

Exempel!

WcAnka

tack för svaret

Inlägg av WcAnka » 18/2 2007 22:46

Okej så det är mest EU direktiv. Tack för svaret

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

sammanblandning av EU diektiv och Vägverkets rek.

Inlägg av SOS112 » 10/3 2007 5:17

I senaste nummret av Samverkan 112, finns en intressant artikel angående just detta ämne.

Där tas upp just detta att många tror att det är EU direktiv att det skall vara gul/grönt, dock är det enligt artikeln bara i england och sverige (samt norge, utanför EU) som har gröna fält resterande länder har röda fält.

läs mer på www.s112.se

Skriv svar