Vw Transporter T5

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 11/1 2008 14:49

Jag har haft förmånen att jobba i några olika T5or. Jag har jobbat i Profiles med 130hk och den med 174hk samt polenbyggda med 130hk. Vad gäller motorn, räcker den lilla bra i stadstrafiken men känns lite trött i omkörningarna när det börjar gå fort. Den stora motorn är helt annorlunda, det är som dag o natt faktiskt.

Vårdarutrymmet är det bästa med dessa bilar. Det är lagom stort och logiskt uppbyggt, i alla fall i de jag kört.
När det gäller bullernivån fram, är den på tok för hög för mitt tycke och är man riktigt lång, är det nog svårt att finna en vettig körställning.

mina 5 öre

dinet

Inlägg av dinet » 22/2 2008 16:15

Har kört några hundra mil i en T5 nu, dock inte som ambulans men ändå ombyggt (CarSport). Finns för och nackdelar med detta fordon.

Fördelarna är att man normalt får plats med allt i bilen (åtta passagerare och en halv lägenhet i vårat fall). Den är riktigt behaglig att köra samt att man får en mycket bättre överblick i tät trafik än i en Volvo där man nästan sitter på asfalten. Förarmiljön är bland de bättre jag har varit med om och då har jag kört Volvo i lite mer än 15000 mil de senaste åren.

Nackdelarna är primärt två saker, ljudnivån från motorn och vikterna. Det skulle inte skada med mera isolering i motorutrymmet. Vikterna är ju problem för alla stora fordon. Våran buss har en tjänstevikt på 2590kg och totalvikt på 3200kg och detta gör att man legalt inte kan lasta in 8 normala människor som passagerare än mindre fylla bagaget. Att registrera om till buss är inte tänkbart för då blir det sänkt hastighet och rabiata vilotider. Detta problem dras ju ambulanser också med fast där slipper ni vilotider samt har lättare för dispens på registreringen.

Motorn kan jag inte klaga så värst på även om den känns lite tung ibland med sina futtiga 130 hästar. Den större dieseln är att rekommendera då de extra 60Nm gör mycket skillnad på dess tunga fordon.

Såg i någon tråd att ambulanser byggda på minibussar inte var omtyckta primärt för att det var svårt att komma in i trånga områden och det kan jag hålla med om efter att ha kört omkring i sthlm som taxi och försökt att hämta upp färdtjänst. Fast i många av dessa områden är det inte en liten bil som skulle behövas för er utan en terräng-gående bår (Gamla stan) eller en uppläxning av galningen som tillät byggande av stora radhusområden där man inte kommer in med bil (Akalla, Järfälla, Upplands Väsby och liknande).

Är det här första gången som det finns ambulanser byggda på caravelle/transporter med diesel och automat eller har det funnits på tidigare modeller och i sådana fall, hur har ni lyckats få växellådan att hålla?

Skriv svar