Akutbilar försvinner
Moderator: Wernvik
Akutbilar försvinner
Akutbilarna i Uddevalla/Trollhättan har upphört att jobba fr. 1 September. Istället ska det bli en "akutambulans" som ska stationeras både i Uddevalla/Trollhättan med anestesisjuksköterska i. Bara konstigt att akutbilarna är från 2005 samt 2006...vart gör man av dessa...Sen är frågan om det är bättre med en extra ambulans istället för akutbilarna...Jag tror det..Funderingar??
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
vet inte hur mågna bilar ni har och hur stort ert område är. Jag tycker man förlorar funktionen lite på akutbilen, men förstår tankaen rent ekonomiskt. Vad mans ka göra av bilarna är nog inget bekymmer. det är bara avstrippa dom och sälja.. Har ni inte så mycketr jobb där en narkossyrra behövs så tycker jag det verkar vettigt. Att man kan avvara personal OCH transportmöjligheter.
I stockholm är det bra där vi snabbt får extra händer vid ex. hjärtstopp utan att förlora transportmöjligheter. Det har politikerna förstått och allt tyder på ytterligar en akutbil (alltså 3st) till sthlm.
I stockholm är det bra där vi snabbt får extra händer vid ex. hjärtstopp utan att förlora transportmöjligheter. Det har politikerna förstått och allt tyder på ytterligar en akutbil (alltså 3st) till sthlm.
Hej. De var nåt nytt för mig. Jobbar inom NU-sjukvården själv. Detta är väl ett led i hela omstruktureringen.... Pratade senast igår med en nsk som verkade inställd på att jobba vidare på akutbilen, men kanske menade hon just den akutambulans du beskriver.
Näl kommer ju i och med de nya beslutet om att stänga uddevalla som traumasjukhus bli, om inte sveriges störrsta så iaf top tre, av landets störrsta trauma sjukhus. Frågan är väl hur väl detta kommer att fungera... vad tror du själv?
Niklas: 2st har de varit, 1 dygnet runt och 2 dagtid. Om jag inte är helt ute och cyklas. Magnus kan säkert fylla i här.
Förutum dessa har NU.sjukvården 1 st dygnetrunt helikopter med anessk och aneläk.
Näl kommer ju i och med de nya beslutet om att stänga uddevalla som traumasjukhus bli, om inte sveriges störrsta så iaf top tre, av landets störrsta trauma sjukhus. Frågan är väl hur väl detta kommer att fungera... vad tror du själv?
Niklas: 2st har de varit, 1 dygnet runt och 2 dagtid. Om jag inte är helt ute och cyklas. Magnus kan säkert fylla i här.
Förutum dessa har NU.sjukvården 1 st dygnetrunt helikopter med anessk och aneläk.
Angående nedläggning av Uddevalla som traumasjukhus så tycker jag att det är katastrofalt!! Vad har näl som inte Uddevalla har? Uddevalla ligger absolut bäst till när det gäller tidsaspekt och befolkningssiffror och är även byggt som ett akutsjukhus. Jag tror det hela handlar om politik snarare än om god sjukvård!
Angående antal bilar så finns det inom NU-sjukvården (Uddevalla-Trollhättan-Dalsland-Norra Bohuslän) 17 st dyngsambuk
lanser samt 4 dag ambulanser Detta kanske kan bli för mycket men,men
36901 dagamuulans Uddevalla
36903 dyngsambulans uddevalla
36904 dygnsambulans uddevalla
36905 dygnsambulans munkedal
36907 Sjuktransport
36908 Fd Akutbil Uddevalla
36915 dyngsambulans henån
36921 dagambulans trollhättan
36922 dagambulans färgelanda
36923 dygnsambulans trollhättan
36924 dygnsambulans trollhättan
36925 dygnsambulans vänersborg
36927 sjuktransport
36928 fd akutbil trollhättan
36933 dyngsambulans lysekil
36934 dyngsambulans hallinden
36935 dyngsambulans kungshamn
36985 dygnsambulans tanumshede
36983 dygnsambulans strömstad
36984 dygnsambulans strömstad
samt 4 st dygnsambulanser+1 dagambulans i dalsland (kan inte nr men börjar på 36 96_ eller 3697_)
Åmål 1 dygn + 1 dagbil
ed dygn
mellerud dygn
bengtsfors dygn
Så ser det ut/Magnus
lanser samt 4 dag ambulanser Detta kanske kan bli för mycket men,men
36901 dagamuulans Uddevalla
36903 dyngsambulans uddevalla
36904 dygnsambulans uddevalla
36905 dygnsambulans munkedal
36907 Sjuktransport
36908 Fd Akutbil Uddevalla
36915 dyngsambulans henån
36921 dagambulans trollhättan
36922 dagambulans färgelanda
36923 dygnsambulans trollhättan
36924 dygnsambulans trollhättan
36925 dygnsambulans vänersborg
36927 sjuktransport
36928 fd akutbil trollhättan
36933 dyngsambulans lysekil
36934 dyngsambulans hallinden
36935 dyngsambulans kungshamn
36985 dygnsambulans tanumshede
36983 dygnsambulans strömstad
36984 dygnsambulans strömstad
samt 4 st dygnsambulanser+1 dagambulans i dalsland (kan inte nr men börjar på 36 96_ eller 3697_)
Åmål 1 dygn + 1 dagbil
ed dygn
mellerud dygn
bengtsfors dygn
Så ser det ut/Magnus
Va? Har vi två i regionen då?AuF skrev:Förutum dessa har NU.sjukvården 1 st dygnetrunt helikopter med anessk och aneläk.
magnus32: Jag trodde bilarna var såna där testbilar från SAAB som de lånar ut trimmade för att se hur de går när man kör dem mycket och pressar dem bra? Är det bara något jag fått för mig kanske?
NU-sjukvårdens akutbilar (Saab) hyrdes av Saab-automobil, och har lämnats tillbaks till Saab. De båda akutbilarna ersattes 1/9 med en st Specialambulans dygnet runt med hela NU-sjukvården som arbetsområde.
Specialambulansen servar normalambulanserna med förstärkning, samt sköter IVA/Kuvöstransporter med Storbil.
Specialambulansen kan vid behov ta med patient i egen bil.
NU-sjukvården har ingen egen helikopter, utan vi samsas med övriga VGR om VGR-Hpt från Säve.
Specialambulansen servar normalambulanserna med förstärkning, samt sköter IVA/Kuvöstransporter med Storbil.
Specialambulansen kan vid behov ta med patient i egen bil.
NU-sjukvården har ingen egen helikopter, utan vi samsas med övriga VGR om VGR-Hpt från Säve.
jag tycker att akutbilarna har en funktion, fram tills dess att all ambulanspersonal har rotationstjänst, samt samma läkemedelsväska som akutbilarna.
Min uppfattning är att en narkossköterska som jobbar heltid i ambulans och en ambulanssköterska som jobbar i ambulans, har generellt sett samma kompetens efter några år, och de har exakt samma terapeutiska möjligheter. D.v.s. de har samma befogenheter och samma läkemedel att röra sig med. En akutbil där narkossköterskan normalt sett jobbar på operation har enligt min mening högre kompetens vad det gäller andnings- och cirkulationspåverkade patienter, samt har fler terapeutiska möjligheter, eftersom de har andra läkemedel i sin väska.
Min uppfattning är att en narkossköterska som jobbar heltid i ambulans och en ambulanssköterska som jobbar i ambulans, har generellt sett samma kompetens efter några år, och de har exakt samma terapeutiska möjligheter. D.v.s. de har samma befogenheter och samma läkemedel att röra sig med. En akutbil där narkossköterskan normalt sett jobbar på operation har enligt min mening högre kompetens vad det gäller andnings- och cirkulationspåverkade patienter, samt har fler terapeutiska möjligheter, eftersom de har andra läkemedel i sin väska.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
Eftersom det prehospitalt inte finns personal med kompetens att söva (bortsett från de akutbilar du argumenterar mot och en och annan med eget intresse i saken) så ter det sig ganska logiskt att man inte söver prehospitalt. Lika logiskt som att avsaknaden av kirurger prehospitalt gör att man inte skär i patienterna.banan skrev:Man söver inte prehospitalt så varför skulle det behövas? Hålla luftvägar ska alla kunna göra oavsett utbildning.
Men tänk om nu kompetensen och möjligheten fanns?! Frågan handlar ju som vanligt om hur ofta vi söver prehospitalt när det innebär helt fel fokus. Med det resonemanget så kan vi ju exempelvis skrota försvaret, vi har ju inte krigat på tvåhundra år. Jag behöver ju inte bilbälte eftersom jag aldrig har krockat. Och ärligt talat, vad är meningen med att lära ut S-HLR till sjuksköterskestudenter? Kan ju inte vara så värst många som kommer träffa på en patient med hjärtstopp där behandling är meningsfull under sin yrkesverksamma karriär ändå, eller?
Jag håller inte med riktigt... Kan det inte vara så att man inte ser behovet som särskilt stort och att riskerna inte överväger fördelarna. Det är trots allt inte särskilt många patienter som vi behöver söva.
Vi har haft PHAT ett bra tag nu och jag har ännu inte varit med om att de sövt ute, och nej det beror inte på varken bristande kompetens, vi har flera anestesiologer på PHAT, inte heller beror det på bristande kunskaper inom ambulansen då vi har ett stort antal anestesisköterskor som jobbar hos oss och läkarna har faktiskt börjat lyssna mer till vad vi säger och de litar på våra kunskaper. Därför tror jag att de gärna hade delegerat den uppgiften till någon av narkos-ssk om de själva inte känt sig säkra, det är ju även en del andra specialister inom PHAT.
Vi har haft PHAT ett bra tag nu och jag har ännu inte varit med om att de sövt ute, och nej det beror inte på varken bristande kompetens, vi har flera anestesiologer på PHAT, inte heller beror det på bristande kunskaper inom ambulansen då vi har ett stort antal anestesisköterskor som jobbar hos oss och läkarna har faktiskt börjat lyssna mer till vad vi säger och de litar på våra kunskaper. Därför tror jag att de gärna hade delegerat den uppgiften till någon av narkos-ssk om de själva inte känt sig säkra, det är ju även en del andra specialister inom PHAT.
Att söva prehospitalt är en definitionsfråga. Jag, och flera av min kollegor ger Ketalar i högdos vid behov. (Och jag har även varit med när PHAT gjort detta). Men den personen som inte har erfarenhet (eller saknar kompetens) av ketalar i högdos kommer naturligtvis inte att välja att söva. Hade man rotationstjänst skulle fler narkossköterskor i ambulans få erfarenhet av ketalar och fler patienter kanske skulle sövas. Det kanske skulle leda till att synen på när patienter är betjänt av anestesi skulle förändras och vi skulle slippa höra att prehospitala patienter aldrig behöver sövas.
Att söva och intubera med muskelrelaxantia prehospitalt är extremt riskfyllt även för någon som intuberar dagligen, och görs inte av någon med lite självinsikt, utan att det är utan tvekan det bättre alternativet och i förlängningen ger patienten större chans till överlevnad.
Men hur gör ni vid transporter mellan sjukhus där pat. är hemodynamiskt instabil?
Nitrodropp, noradrenalin eller något annat vasoaktivt läkemedel är vardag för narkos/iva-sköterskor, men ganska ovanligt för den som jobbar i ambulans. Hade man rotationstjänst på anestesin/iva/post-op. etc. skulle även kompetensen på detta området höjas. (Men det är ju klart, man kan ju alltid låta ansvaret falla över på medföljande narkossköterska, så behöver man inte bry sig.)
Att söva och intubera med muskelrelaxantia prehospitalt är extremt riskfyllt även för någon som intuberar dagligen, och görs inte av någon med lite självinsikt, utan att det är utan tvekan det bättre alternativet och i förlängningen ger patienten större chans till överlevnad.
Men hur gör ni vid transporter mellan sjukhus där pat. är hemodynamiskt instabil?
Nitrodropp, noradrenalin eller något annat vasoaktivt läkemedel är vardag för narkos/iva-sköterskor, men ganska ovanligt för den som jobbar i ambulans. Hade man rotationstjänst på anestesin/iva/post-op. etc. skulle även kompetensen på detta området höjas. (Men det är ju klart, man kan ju alltid låta ansvaret falla över på medföljande narkossköterska, så behöver man inte bry sig.)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.