Polenbygda ambulanser.

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Ante

Inlägg av Ante » 6/3 2008 16:14

Dem som e i så dåligt skick kan väll inte vara mycket sämre än dem nya polack bilarna? :O Aja. Det är synd att de blir så.. kommer ju bara bli att man får byta ut alla bilar snart igen..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/3 2008 13:31

Ny upphandling nu så det lär inte bli aktuellt med fler bilar.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 6/6 2008 22:54

Det som är påväg in i regionen jag arbetar i är polenbyggda sprintrar. Skall bli mycket intressant att se hur dessa ser ut. Bara att hoppas att det inte blir samma skräp... Tiden får utvisa

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/6 2008 23:40

Jag beklagar!

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 5/7 2008 12:44

DirtyNurse skrev:Det som är påväg in i regionen jag arbetar i är polenbyggda sprintrar. Skall bli mycket intressant att se hur dessa ser ut. Bara att hoppas att det inte blir samma skräp... Tiden får utvisa
Nu citerar jag mig själv lite vackert här. Nämde tidigare att Polen-sprintrar va det nya som skulle komma, nu har en av dessa anländt så jag tänkte berätta om mina första intryck, vilket tro det eller ej faktiskt är goda. Har inte kört just den men en av samma modell som vi har på våran station. Enligt personalen jag pratat med så skall den inte vara lika bullrig som wv.

Vad gäller vårdutrymmet så måste jag säga att det är något av det smartaste jag sett vad gäller storbilar. Man utnytjar platsen på ett effektivt sätt och takpanelen är sänkt så att du når saker i mycket större utsträckning utan att behöva bälta av. Stolar finns på båda sidor vilket gör att man kan välja/vara två utan problem.... Skall försöka fixa invändiga bilder på den, vad jag vet så är vi de enda i Sverige som har fått den här då det är våra fordonsansvariga som varit med i tillverknigen(rätta mig om jag har fel någon).... Ser faktiskt riktigt bra ut i mina ögon... Time will tell.

Har laddat upp bilden på fotoalbum: http://www.ambulansforum.se/modules/mx_ ... pic_id=118
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

AuF

Inlägg av AuF » 6/7 2008 17:30

Du får gärna posta nått inlägg om hur du tycker bilen är efter du kört den ? Motor köregenskaper osv...

Hade vart kul att få se några bilder på hur den ser ut invändigt.

Går den hos er som vanlig ambulans eller är den inköpt för iva transporter och dylikt ?

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 6/7 2008 20:30

AuF skrev:Du får gärna posta nått inlägg om hur du tycker bilen är efter du kört den ? Motor köregenskaper osv...

Hade vart kul att få se några bilder på hur den ser ut invändigt.

Går den hos er som vanlig ambulans eller är den inköpt för iva transporter och dylikt ?
Som jag skrev i inlägget så har vi inte fått dem på mina två stationer, jag har därför ingen möjlighet att uttala mig om hur just denna bil är att köra. Bilen går som dygnsambulans och är ej anpassad till de IVA-bårar vi har.

På min station har vi dock en bil av samma modell men som är byggd av profile(finland?). Denna är specialbyggd för IVA/Kuvöstransporter och går 07.30-17.00 alla veckans dagar. Så jag kan väl smått uttala mig om vad jag tycker om själva sprintern:

Bilen vi har är betydligt tyngre än vad den nya är, tror det skiljer närmre 2ton. Som IVA/kuvösbil så anser jag den vara mycket bra, utrymme finns och komfort och ljudnivå är helt okej. Som akutambulans(vilket den också går som vid behov) så är den lite dåligt planerad för att nå saker utan att bälta av. Mycket av detta är dock löst i den nya modellen vad jag har sett.

Körmässigt så är våran 5tonare betydligt bättre än T5orna, vilka man som vi tidigare diskuterat kan ifrågasättas om de skall vara akutambulanser överhuvud taget. Våra T5or har en maxhastighet på runt 140-150/kmh, sprintern som är i alla fall 2.5 ton tyngre gör i alla fall 160, Accelerationsmässigt är den ingen höjdare, men vad kan man vänta sig av en bil över 5ton?

Svängradien är fantastisk för att vara en så stor bil, betydligt bättre än Våra S80.

Sammanfattat och rent spekulationsmässigt från min sida så tror jag att dessa bilar kommer att bli bra akutambulanser, med förändringarna i vårdarhytten, 2ton lättare och med en smart inredning där man inte behöver bälta av sig en gång i minuten eller leta efter saker dom är dåligt utmärkta i för trånga luckor. Sedan finns säkert många som inte delar min possitiva inställning till storbilar som akutambulanser.

Kan desutom tillägga att jag tycker att märket "sprinter" som hade en riktigt dålig stämpel på sig där jag började arbeta har lyft sig rejält i mina ögon, de gammla mercasprintrarna går inte att jämföra med deras nya modeller som faktiskt är riktigt fina bilar.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Pagarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 18/1 2006 0:34

Inlägg av Pagarn » 7/7 2008 2:15

Ordning i leden! Tråden handlar ju om Volkswagen-ambulanser tillverkade i Polen! Varför blanda in Sprinterkärrorna från Mercedes här?!

Vars är den annars så nitiske moderatorn?

-------------------------------------------------
Torde det referera till mig? 8) /Wernvik


Tycker nog att dessa polenbyggda sprintar kan va med i tråden om polenbyggda VW bilar.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 8/7 2008 1:34

Om nu samma personer som byggt Folkvagnarna nu har kommit med nya påfund så tycker jag att man kan nämna det under denna kategori, men jag ber dig om ursäkt om du tog anstöt av min frikostighet med att posta i detta forum...
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Marty

Vad spelar det för roll...

Inlägg av Marty » 29/7 2008 21:10

om bilen råkar ha lite annorlunda sirener, det funkar ju tydligen då folk uppmärksammar den. :roll:

AuF

Inlägg av AuF » 13/11 2008 13:05

Någon som vet om det kommer krävas c-körkort för NU.sjukvårdens "sprintar" ?

Skriv svar