Blodtransport

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

rebban

Re: Blodtransport

Inlägg av rebban » 9/11 2004 21:53

AMBASS skrev:
242tic skrev:
AMBASS skrev:Men sammanfattningsvis står det alla och envar fritt att montera blå trattar på taket!!

//AMBASS
Inte riktigt!
FEL FEL FEL!

Du hänvisar till några stycken ur lagtexten vilka inte står i motsats till min tes! Du får montera i stort sett vad du vill på en bil så länge det är säkert monterat. Var finner du stöd för att Uddevalla företaget inte skulle kunna ha blåa strutar eller blå båge på taket??? Det du refererar till rör larmautrustning vilket är en helt annan sak. Larmanordning är inte detsamma som ljuslykta!

Jag är trygg i min ståndpunkt och vad jag vet har inte saken prövats rättsligt då svårigheterna med de olika tolkningsteorierna föreligger. Tyvärr råder en uppfattning om att detta skulle vara sloklara fall där polisen lätt skulle kunna bötfälla de som väljer att ha blåljus på taket. Jag hävdar med stöd av gällande praxis och tolkning av lagtexten att företaget i Udevalla kan köra vidare med blåljus på taket. Möjligen får de montera ner dem vid besiktning. I detta fall kanske de har ett avtal med kommun eller landsting och på detta sätt har tillstånd att nyttja även larmutrustningen.

Man kanske skulle göra som våra Spanska vänner, montera orange ljus på sjukbilarna....
Ja du. Du har tyvärr fel. Ring och prata med han som är ansvarig på vägverket så ska du få se vad som gäller. Man får inte ha blåljus monterat inte ens om sladdarna är avklippta och det finns det fall som visar. Det dom inte vet är hur det är med en blåljusramp som är tom på innehåll det fínns det inget rättsfall på ännu men vägverket mm anser att det är ett lagbrott. Satt i en 30 min diskution med vv om blåljus i ett annat fall och då pratade vi även om detta då jag diskuterade ett stort företag som har olagliga blåljusbilar isthlm.

Tror du inte på mig så ring själv och prata med dom istället för att spekulera.

Kan tillägga att företaget inte har nått avtal om blodtransporter utan det är ett annat företag som har det och att dom har fått blåljusen avmonterade. Ska posta en länk till en diskution om just detta företag så fort jag hittar den.

/Roiene En som tar reda på fakta innan han spekulerar..

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

blåljus

Inlägg av roadrunner » 10/11 2004 7:33

Ska bli intressant att se vad som händer 050101 i Skåne, då ett privat läkarföretag som kör akutbil på landstingets entreprenad kommer att förlora detta uppdrag.

Jag tror inte att man skruvar av blåljusen och sirenerna, fordonen är reggade som utryckningsfordon, men man har ingen uppdragsgivare!

I historiens gryning låg man och "lurpassade" på radion för att inofficiellt köra med blåljus på prio 1 om "man låg bra till". Då förbarmade sig en räddningschef och tog in bilarna i räddningstjänstens organisation för att de skulle få utrustas med larmanordning.

I dag finns inte denna möjlighet, så larmanordningarna kommer säker att sitta kvar tills bilarna ombesiktigas. Är det någon som vet om besiktningen kollar att man verkligen har rätt att regga ett utryckningsfordon, eller kör man bara vidare "som alltid" :?:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Fri väg!!

Inlägg av AMBASS » 10/11 2004 13:47

Hej!

Betänk också den legitemerade läkarens rätt att påkalla fri väg!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Blodtransport

Inlägg av AMBASS » 10/11 2004 13:49

[ quote]

Ja du. Du har tyvärr fel. Ring och prata med han som är ansvarig på vägverket så ska du få se vad som gäller. Man får inte ha blåljus monterat inte ens om sladdarna är avklippta och det finns det fall som visar. Det dom inte vet är hur det är med en blåljusramp som är tom på innehåll det fínns det inget rättsfall på ännu men vägverket mm anser att det är ett lagbrott. Satt i en 30 min diskution med vv om blåljus i ett annat fall och då pratade vi även om detta då jag diskuterade ett stort företag som har olagliga blåljusbilar isthlm.

Tror du inte på mig så ring själv och prata med dom istället för att spekulera.

Kan tillägga att företaget inte har nått avtal om blodtransporter utan det är ett annat företag som har det och att dom har fått blåljusen avmonterade. Ska posta en länk till en diskution om just detta företag så fort jag hittar den.

/Roiene En som tar reda på fakta innan han spekulerar..[/quote]Hej!

Jag kan inte se någon "FAKTA"! Bara hörsägner och ett refererat samtal till en herre på VV. Jag ber dig lyfta fram grundliga fall eller lagtext som stödjer din tes! Frågan från början rörde företaget i Uddevalla som nu dessutom visar sig ha avtal med Norra Bohusläns Landsting! Vi kan dividera detta länge utan resultat! Vi kan dessutom ha olika tolkningar! Vad jag i mitt inlägg ville belysa var att det inte finns något fall eller någonting i lagen som förbjuder ett företag, privatperson eller oragnisation att bära blå ramp så länge de inte är inkopplade.

Det tråkiga i detta fall är att ett företag i Uddevalla på ett annat forum varit utsatta för en hettsjakt på grund av att någon blivit arg för de har blåljus.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Blodtransport

Inlägg av AMBASS » 10/11 2004 14:00

rebban skrev:
AMBASS skrev:
242tic skrev: Inte riktigt!
FEL FEL FEL!

Du hänvisar till några stycken ur lagtexten vilka inte står i motsats till min tes! Du får montera i stort sett vad du vill på en bil så länge det är säkert monterat. Var finner du stöd för att Uddevalla företaget inte skulle kunna ha blåa strutar eller blå båge på taket??? Det du refererar till rör larmautrustning vilket är en helt annan sak. Larmanordning är inte detsamma som ljuslykta!

Jag är trygg i min ståndpunkt och vad jag vet har inte saken prövats rättsligt då svårigheterna med de olika tolkningsteorierna föreligger. Tyvärr råder en uppfattning om att detta skulle vara sloklara fall där polisen lätt skulle kunna bötfälla de som väljer att ha blåljus på taket. Jag hävdar med stöd av gällande praxis och tolkning av lagtexten att företaget i Udevalla kan köra vidare med blåljus på taket. Möjligen får de montera ner dem vid besiktning. I detta fall kanske de har ett avtal med kommun eller landsting och på detta sätt har tillstånd att nyttja även larmutrustningen.

Man kanske skulle göra som våra Spanska vänner, montera orange ljus på sjukbilarna....
Ja du. Du har tyvärr fel. Ring och prata med han som är ansvarig på vägverket så ska du få se vad som gäller. Man får inte ha blåljus monterat inte ens om sladdarna är avklippta och det finns det fall som visar. Det dom inte vet är hur det är med en blåljusramp som är tom på innehåll det fínns det inget rättsfall på ännu men vägverket mm anser att det är ett lagbrott. Satt i en 30 min diskution med vv om blåljus i ett annat fall och då pratade vi även om detta då jag diskuterade ett stort företag som har olagliga blåljusbilar isthlm.

Tror du inte på mig så ring själv och prata med dom istället för att spekulera.

Kan tillägga att företaget inte har nått avtal om blodtransporter utan det är ett annat företag som har det och att dom har fått blåljusen avmonterade. Ska posta en länk till en diskution om just detta företag så fort jag hittar den.

/Roiene En som tar reda på fakta innan han spekulerar..
Vi har helt olika tolkningar i denna fråga! Jag ber dig stödja din tes med dom, eller rättsfall. VV och polis kan ha en uppfattning men tolkningen av lagen överlåtes till domstolarna. När det gäller företaget i Uddevalla finner jag inte heller där någon fakta för att de skulle gjort något fel. Jag ser bara hörsägner och en illasinnad hettsjakt på vaktare.nu. Så från min sida är det inga spekulationer utan sökandet efter fakta som skulle sdödja din bestämda övertygelse. Jag tycker dock att vi kan enas om att lämna företaget i Uddevalla utanför detta då vi inte har någon saklig grund att pådyvla dem ev. brottslig gärning eller ifrågasätta deras affärsverksamhet. Mitt tips till dig är att du kontaktar en forskare på området som kan vägleda dig i lagtexten och dess förarbeten. Det finns, vilket säkerligen både du och jag vet många bilar från allehanda näringar som har blå, eller blåljusliknande ljus vilka de inte använder. Som jag nämnt tidigare så är blåljus en vanligt förekommande sak här i Stockholm varför jag kanske inte heller fäster samma tyngd i dem. Men jag vidhåller: I SAK OM NYTTJANDE STÅR VI ENADE...
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Re: Fri väg!!

Inlägg av roadrunner » 10/11 2004 16:11

AMBASS skrev:Hej!

Betänk också den legitemerade läkarens rätt att påkalla fri väg!
Ja, men det innebär väl inte att varenda läkare i Sverige har rätt att sätta blåljus på sin bil :lol: ifall denne skulle drabbas av brådskande tjänsteutövning. Mitt tidigare resonemang berörde om man kan köra omkring med blåljus när man inte längre har ett (offentligt) uppdrag som akutbilsorganisation, men förvisso bedriver läkarbesöksverksamhet.

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Norra Bohusläns Landsting?

Inlägg av magnus32 » 10/11 2004 17:42

Hej igen Ambass!
Det var ju jag som startade den här tråden och undrade hur det egentligen ligger till med anv. av ljus,tillstånd m.m
Som du har påpekat så är det en j-a hetsjakt på väktarsidan och det var därför jag vände mig till yrkesfolk för att möjligtsvis få reda på fakta.
Men det som jag blev lite konfunderad om var att du skrev att dom hade avtal med Norra Bohusläns Landsting? Det finns ju mig veteligen inget landsting kvar i bara bohuslän numera utan landstinget heter ju nu mera (sedan 5 år??) landstinget i Västra Götaland, men hur dom förhandlar fram avtal mm i regionen det vet jag inte, det kanske sker lokalt?
Frågan är då också mellan vilka ställen blod mm skulle köras för det enda sjukhus i Norra Bohuslän är ju Uddevalla, i Strömstad och Lysekil finns bara jourcentraler så om någon behöver operation mm är det Uddevalla man körs till från hela norra bohuslän.
Om du eller någon annan har koll på läget så svara gärna! Magnus

Picko
Inlägg: 6
Blev medlem: 9/11 2004 18:17

Inlägg av Picko » 10/11 2004 20:44

Ambass
Jag måste tyvärr ge dig rätt i att vem som helst får ha blå strutar på taket.( Kollade med Vägverket idag). Men du får ej ha någon lampa imonterad innanför glaset. Enl VV så räcker det inte med att det ej är inkopplat.Och vad jag skrev om falsk myndighet.... så var det det enda ordet jag kom på i skrivandes stund. Det som jag refererade till skedde för 8 - 10 år sedan. Har lite svårt att komma ihåg alla detaljer. Men tyvärr så får alltså jag montera blåkåpor på en gammal Amazon om jag vill, men ej ha något innanför kåpan.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 10/11 2004 21:20

Hetsjakten på det stackars företaget TPS Security var nog tyvärr befogad. Läste tråden som numer är låst då frågan ansers utredd. Företaget har visat sig sakna auktorisation hos länsstyrelsen, utryckningsbilarna visade sig vara registrerade på företagsinnehavarens farfar (ej reg. som utryckningsfordon). Innehavaren lär inte heller ha något förordnande som ordningsvakt. Så polisen som tog takbågen gjorde nog rätt :) Bohusläns landsting försvann f.ö. då Västra götalands regionen bildades.

rebban

Re: Blodtransport

Inlägg av rebban » 10/11 2004 23:47

AMBASS skrev:
rebban skrev:
AMBASS skrev: FEL FEL FEL!

Du hänvisar till några stycken ur lagtexten vilka inte står i motsats till min tes! Du får montera i stort sett vad du vill på en bil så länge det är säkert monterat. Var finner du stöd för att Uddevalla företaget inte skulle kunna ha blåa strutar eller blå båge på taket??? Det du refererar till rör larmautrustning vilket är en helt annan sak. Larmanordning är inte detsamma som ljuslykta!

Jag är trygg i min ståndpunkt och vad jag vet har inte saken prövats rättsligt då svårigheterna med de olika tolkningsteorierna föreligger. Tyvärr råder en uppfattning om att detta skulle vara sloklara fall där polisen lätt skulle kunna bötfälla de som väljer att ha blåljus på taket. Jag hävdar med stöd av gällande praxis och tolkning av lagtexten att företaget i Udevalla kan köra vidare med blåljus på taket. Möjligen får de montera ner dem vid besiktning. I detta fall kanske de har ett avtal med kommun eller landsting och på detta sätt har tillstånd att nyttja även larmutrustningen.

Man kanske skulle göra som våra Spanska vänner, montera orange ljus på sjukbilarna....
Ja du. Du har tyvärr fel. Ring och prata med han som är ansvarig på vägverket så ska du få se vad som gäller. Man får inte ha blåljus monterat inte ens om sladdarna är avklippta och det finns det fall som visar. Det dom inte vet är hur det är med en blåljusramp som är tom på innehåll det fínns det inget rättsfall på ännu men vägverket mm anser att det är ett lagbrott. Satt i en 30 min diskution med vv om blåljus i ett annat fall och då pratade vi även om detta då jag diskuterade ett stort företag som har olagliga blåljusbilar isthlm.

Tror du inte på mig så ring själv och prata med dom istället för att spekulera.

Kan tillägga att företaget inte har nått avtal om blodtransporter utan det är ett annat företag som har det och att dom har fått blåljusen avmonterade. Ska posta en länk till en diskution om just detta företag så fort jag hittar den.

/Roiene En som tar reda på fakta innan han spekulerar..
Vi har helt olika tolkningar i denna fråga! Jag ber dig stödja din tes med dom, eller rättsfall. VV och polis kan ha en uppfattning men tolkningen av lagen överlåtes till domstolarna. När det gäller företaget i Uddevalla finner jag inte heller där någon fakta för att de skulle gjort något fel. Jag ser bara hörsägner och en illasinnad hettsjakt på vaktare.nu. Så från min sida är det inga spekulationer utan sökandet efter fakta som skulle sdödja din bestämda övertygelse. Jag tycker dock att vi kan enas om att lämna företaget i Uddevalla utanför detta då vi inte har någon saklig grund att pådyvla dem ev. brottslig gärning eller ifrågasätta deras affärsverksamhet. Mitt tips till dig är att du kontaktar en forskare på området som kan vägleda dig i lagtexten och dess förarbeten. Det finns, vilket säkerligen både du och jag vet många bilar från allehanda näringar som har blå, eller blåljusliknande ljus vilka de inte använder. Som jag nämnt tidigare så är blåljus en vanligt förekommande sak här i Stockholm varför jag kanske inte heller fäster samma tyngd i dem. Men jag vidhåller: I SAK OM NYTTJANDE STÅR VI ENADE...
Det jag säger kommer från han på vägverket som jag pratade med. Det va han som hade högsta ansvaret och han hänvisade till en massa olika fall som jag inte skrev upp. Detta va för cirka 6månader sen och jag kommer inte ihåg allt i skallen då jag inte skrev upp det. Rekomenderar dig att ringa och prata med honom så får du exakt fakta med alla hänvisningar så ska du se att det jag sagt är rätt.
Tänker inte sägga mig i tele i en bra stund igen då jag vet vad han sagt.

"hetsjakten" va helt befogad det som Sjuksköterskan skriver är helt rätt dom saknade tillstånd för det mesta.

Picko har även rätt om tom ramp som jag krev nånstans. Dom tycker inte om det och anser att det är olagligt men dom har inte stoppat nån och försökt få nått fall på det ännu.

rebban

Inlägg av rebban » 10/11 2004 23:58

Sökt lite och det enda företaget som verkar bedriva verksamhet i det området och har TILLSTÅND att ha blåljus är detta


http://www.lakartransporter.se/

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

auktorisation?

Inlägg av magnus32 » 11/11 2004 18:36

Enligt Bohusläningen (lokal tidning) har nu TPS "köpt" ett företag som har tillstånd att bedriva verksamhet...vilket i praktiken innebär att de kan köra på som vanligt!
Tänk va lite pengar kan göra......
"Företaget heter tydligen ABV och kommer från Trollhättan... :?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: auktorisation?

Inlägg av AMBASS » 11/11 2004 19:21

magnus32 skrev:Enligt Bohusläningen (lokal tidning) har nu TPS "köpt" ett företag som har tillstånd att bedriva verksamhet...vilket i praktiken innebär att de kan köra på som vanligt!
Tänk va lite pengar kan göra......
"Företaget heter tydligen ABV och kommer från Trollhättan... :?
Hej! Tack för en genomlysande debatt. Vad grundar du dina slutsatser ifrån? Menar du att inte TPS av länstyrelsen skulle vara auktoriserade? När det gäller tillstånd bedöms styrelsens medlemmar varför jag har svårt att se att de skulle frånkomma detta genom köp av ett bolag. Jag börjar dock tycka om detta företag och kan konstatera att de tror på sina affärsidéer, så viljekraften är det inget fel på. Vi är dock inte helt oeniga! Jag håller med dig till 100% om en sak och detta gäller även Sveriges Ambulanssjukvård: Tänk va lite pengar kan göra......
Blood Will Tell

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Inlägg av magnus32 » 11/11 2004 21:00

Tänk om ändå viljekraft kunde ordna allt? Tycker du om pajasar kan jag bjuda på en biljett till circus scott!!!

Låst