Olika tolkningar...

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Olika tolkningar...

Inlägg av AMBASS » 9/11 2004 19:49

Hej alla!

Det står helt klart att vi alla har olika sätt att tolka legen gällande rätten att montera en icke användbar blåljusramp på ett fordonstak. Jag väljer att sätta ett finalt stopp i frågan då den annars riskerar att inte leda till något annat en pajkastning. Tycker ni att fallet med Uddevalla bilen är solkart är saken biff! Jag ville bara förklara varför det finns så pass många som använder blåljus utan att de i värsta fall riskerar annat en ombesiktning om rampen varit inkopplad. Om någon kunde redogöra för ett verkligt rättsfall i frågan skulle saken få ökad dignitet. I sak är vi annars rörande överens med varandra.

Vi människor har ibland grundade meningar och föreställningar om saker men det är inte alltid dessa går hand i handske med moder Svea!

Tuta och kör....
Blood Will Tell

rebban

Inlägg av rebban » 9/11 2004 22:00

Ja vet iaf hur vägverket tolkar det som jag skrev i en annan tråd. Hade en diskution med ansvariga där om blåljus i ett annat ärende. Det finns även ett större företag som kör blått isthlm olagligt men som inte polisen bryr sig om och som vägverket är medvetet om.
Tycker det är trist då dom inte borde köra blått enligt mig då dom inte gör sån nytta när dom kommer fram.
Finns många som fått sitt avmonterad då dom inte haft tillstånd i landet.
Uddevalla företaget är ett av dom som fått sitt avmonterad på stan av polis.
Ska hänvisa till en länk om det företaget så kan du läsa hur seriösa dom va.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 9/11 2004 22:40

rebban skrev:Ja vet iaf hur vägverket tolkar det som jag skrev i en annan tråd. Hade en diskution med ansvariga där om blåljus i ett annat ärende. Det finns även ett större företag som kör blått isthlm olagligt men som inte polisen bryr sig om och som vägverket är medvetet om.
Tycker det är trist då dom inte borde köra blått enligt mig då dom inte gör sån nytta när dom kommer fram.
Finns många som fått sitt avmonterad då dom inte haft tillstånd i landet.
Uddevalla företaget är ett av dom som fått sitt avmonterad på stan av polis.
Ska hänvisa till en länk om det företaget så kan du läsa hur seriösa dom va.
Tack!

Vilket företag i STHLM syftar du på? Ser fram mot mer läsning om Uddevallaföretaget. För mig var detta en helt ny företelse!

//BE SAFE
Blood Will Tell

rebban

Inlägg av rebban » 9/11 2004 23:12

Busslink. Enligt vägverket så har dom ingen form av dispans och ingen av deras fordon är reggade som utryckning fordon. Några av bilarna hade tillstånd för en massa år sen då det va på SL tiden och dom hade hand om tuben men numera är det Connex som har det så deras tillstånd drogs in.
Dom har även en bil som har magnetblandare vilken endast polisen samt brandchefer får ha.

infon om uddevalla företaget ligger på ett väktarforum ska bara hitta rätt
återkommer.

/R

rebban

Inlägg av rebban » 9/11 2004 23:25

Här har du info om företaget i uddevalla. Orkade inte läsa igenom hela men tror att det är i den posten det framgår att dom fick det avplockat.
http://www.vaktare.nu/forum_display.php ... forum_id=1

Står om det företaget i nya transportarbetaren och finns nog på transports hemsida med.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Beträffande T.P.S, Busslink m. fl.

Inlägg av AMBASS » 10/11 2004 13:37

Hej!

Jag kan fortfarande inte se någon grund till att dessa företag inte skulle uppfylla kraven för att bära riktig larmautrustning. Vad gäller T.P.S tycks detta företag vara utsatta för en hettsjakt utan dess like på vaktare.nu. Jag tar illa vid mig av denna typ av nakna och grundlösa synpunkter som dessutom saknar grund. Vad jag kan se redogör dessutom T.P.S tydligt om sina uppdrag och sina uppdragsgivare. Har de ett avtal med landstinget om att sköta blod- och organtransporter skall de inte finnas några hinder att bli godkända som utryckningsfordon.

Vad jag efterfrågat är "VERKLIGA" domar! Rättsfall! som bevisar motsatsen till min tes att alla och envar har rätt att montera vad de vill på ett fordon så länge det inte är trafikfarligt. Jag är samtidigt lite förundrad över att detta kan väcka så mycket ont blod och illska! Påminner lite om när ambulanssjukvården i vissa län privatiserades!!!
Blood Will Tell

rebban

Inlägg av rebban » 10/11 2004 23:53

Klart att folk blir irreterade när fordonen är olagliga. Tps har inte nått av fordonen reggade som utryckningsfordon dom har inte nån form av dispans och dom är reggade på nån morbror. Dom transporterar inget blod har inget avtal med nått sjukhus i regionen samt dom bedriver väktarverksamhet utan tillstånd. Bär batonger utan tillstånd på allmän plats samt saknar nödvändiga försäkringar och fått blåljusen avmonterade av polis.

Tycker du fortfarande att det är en hetsjakt på dom och att dom ska åka runt i bilar med blåljus?
Vill du ha domar så ring vägverket och fråga så kommer du få dom har inte lust att ringa och diskutera med dom igen men det finns domar.

Är inte imot att privata företag har blåljus men det ska va på riktiga grunder som tex ASA har i stockholm med blodtransporten.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/11 2004 20:44

Att det bedrivs "häxjakt" beror på att företaget ifråga bedriver tvivelaktig verksamhet och dessutom saknar auktorisation
Väktarna är sura för att det drabbar oss alla, det är som en spark i fejset på oss andra.

AMBASS, du har också rätt. Om det finns ett tillstånd från Länsstyrelsen att använda blåljus så är det helt klart okej.
På Falck, där jag jobbar, har vi en hel del bilar som vi kör blått med.
Men faktum kvarstår - det omtalade bevakningsföretaget saknar både auktorisation (för att utföra bevakning) och tillstånd från Länsstyrelsen.

För kännedom kan jag upplysa er om att TPS inte längre existerar. De var tvungna att lägga ner när myndigheterna insåg vad de sysslade med.

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Inlägg av roadrunner » 22/11 2004 7:46

Brobeck skrev
För kännedom kan jag upplysa er om att TPS inte längre existerar. De var tvungna att lägga ner när myndigheterna insåg vad de sysslade med.
Otroligt företag, det här. Jag kollade om hemsidan fortfarande låg ute. Det gjorde den, och på http://www.teamprotection.se/adress.html får man numera reda på både firmans telefonnummer (reg på Larysa Hansson Mykhaylenko, inte på företaget, som man skulle kunna tro) och firmans officiella emailadress (på Yahoo.se).

Man lyckas generellt med att ge info om alla möjliga tjänster, som utföres av diverse icke namngivna samarbetspartners, men inte en stavelse om att man är auktoriserade av länsstyrelsen. Så jag hoppas du har rätt, Brobeck :?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/11 2004 20:25

En av anledningarna till att det tagit så lång tid att uppmärksamma att företaget inte är helt legalt är att TPS "lånat" auktorisation av ett annat företag (Heimdall tror jag det heter). Detta var självklart inte heller lagligt.
TPS är nu uppköpt av ett annat företag och kommer således att fortsätta arbeta, dock under ett annat namn.

Nog om detta nu kanske? :wink:

Skriv svar