Nya ambulanser i Helsingborg?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Nord

Nya ambulanser i Helsingborg?

Inlägg av Nord » 25/11 2007 1:03

Hej, har hört om att HBG har nya ambulanser, ska tydligen vara ett gammalt skåp från deras gamla saabar som nu lagts på nya bilar.

Någon sanning i detta eller det kanske är lösa rykten?
Hade varit intressant att se konstruktionen på bild!

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

Ny ambulans

Inlägg av oscar_hbg » 25/11 2007 1:24

Du har hört rätt, men jag vet inte om skåpet kommer från en av sabbaran, sist vad jag vet stor dom på brandorama, hbg övningsområde.
Men den nya ambulans är en VW CHASSI DRAGB EH 2,5 A byggd på ambulansproduktion i Sandviken, vet ännu inte radionummer, sett den rullat i stan en gång men dock inte på utryckning.
Bild vet jag inte om det finns.

//Oscar
Usk och första hjälpare i röda korset

Nord

Inlägg av Nord » 25/11 2007 2:28

Bild

Hmm, hittade denna. Granskar man noga så ser man skåpet bak på bilen.

Om någon har andra, skarpare bilder, så är det välkommet att visas!

BPD
Inlägg: 6
Blev medlem: 6/12 2005 17:02
Kontakt:

Inlägg av BPD » 25/11 2007 23:57

Här är en bättre bild från http://www.utryckning-sverige.se

Bild

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 27/11 2007 2:26

Tycker bestämt att det ser ut som ett chevaskåp! Den va faktiskt lite frän. Undrar om den är lika kaxig att köra som att titta på :)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/11 2007 12:20

Säkert... den har väl samma muskelmaskin som falcks VW på 130hk.

zebra

Inlägg av zebra » 27/11 2007 15:55

Har faktiskt provkört denna bil.
klen motor och mycket ljud i hytten men där bak är det den bästa sjukhytt jag varit i. Boggin svalde varje gupp, riktigt skön upplevelse. Man satt hellre där bak än där fram. Nackdel var att den väger 4,2 ton och är framhjulsdriven. så jag vill inte köra den när det blir för halt..

himma

Nya ambulanser i hbg

Inlägg av himma » 20/7 2008 11:02

Det stämmer helt och fullt att det är de gammla Saab skåpen som är monterade på VW transporter som dragbil.
Precis som alla VW är även denna bullrig i förarhytten men väldigt tyst där bak. Komforten där bak är enligt mig helt outstanding jämfört med andra bilar jag jobbat med (ca 8 olika modeller) . Tyvärr har den en väldigt hög lasthöjd, till och med högre än gammla Volvo S80 AWD.
Det krävs C kort (Totvikt 4200kg), alt B kort före 9605.
Väghållningen är i E-klass och Volvo klass. Prestanda är lite sämre, det är ju ändå 4200 kg att dra i väg med, men när farten är uppe så rullar det på bra. Bromsarna är stabila och inte som på Saabarna.....

himma

Nya ambulanser i hbg

Inlägg av himma » 20/7 2008 11:06

Det stämmer helt och fullt att de är de gammla Saab skåpen som är monterade på VW transporter som dragbil.
Precis som alla VW är även denna bullrig i förarhytten men väldigt tyst där bak. Komforten där bak är enligt mig helt outstanding jämfört med andra bilar jag jobbat med (ca 8 olika modeller) . Tyvärr har den en väldigt hög lasthöjd, till och med högre än gammla Volvo S80 AWD.
Det krävs C kort (Totvikt 4200kg), alt B kort före 9605.
Det är den stora motorn i på 170 ca hk

Skriv svar