Lagändring!!

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Ambulanser

Inlägg av Anonymous » 27/11 2004 9:44

Alldeles riktigt vanliga fjärrljus kan monteras på taket, men får inte användas som automatisk helljusblink tillsammans med larmanordning, och något undantag för äldre ambulanser finns inte inskrivet i Vägverkets författnigssamling precis som du skriver.
Däremot pratade jag med en initierad källa om just de äldre ambulanserna och han påstod att det var lagligt att köra helljusblink med dem. Men det kan mycket väl vara fel information jag fått, skall försöka ta reda på vad han menade och återkomma senare

Rogga

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Inlägg av magnus32 » 27/11 2004 21:38

Men äldre ambulanser är väl inte så aktuella nu......

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/11 2004 23:11

Är det någon som vet anledningen till att man inte får använda helljusblink om helljusen sitter monterade på taket?
Jag tycker själv att det är perfekt att ambulanser man möter eller, ännu hellre, blir ikappkörd av, använder helljusblink. Man slipper bli skrämd av sirenerna som man uppfattar i samma ögonblick som man blir omkörd.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 28/11 2004 18:26

Men Magnus, lagen om automatisk helljusblink är väl bara några år gammal.

Rogga

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

rogga

Inlägg av magnus32 » 28/11 2004 20:18

ja det e möjligt....har faktiskt inte en aning...
Hur gammal är den då?? :shock:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/11 2004 8:55

Det sägs att den kom 2003....

Rogga

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Inlägg av magnus32 » 29/11 2004 18:00

Ok då kan man väl säga att det inte rör sig om allt för gamla bilar då....
Trodde vi pratade om bilar från början av 90-talet eller så..

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

akutbil

Inlägg av magnus32 » 1/12 2004 19:16

Fram för fler blixtljus inmonterat på massa ställen....
Som akutbil 36 908...
Blixtljus inmonterade i dimljus fram...blinkers fram....backljus... bakrutan...samt blinkljus innanför framrutan....
Det + amerikaramp syns faktiskt bra....
samt växelvis blinkande helljus fram..
Vet inte om jag sett något utryckningsfordon som syns bättre?
Synd bara att bilen e vit och inte gul...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/12 2004 11:50

Jag vet att jag för flera år sedan läste, tror det var i brandmannen, om en räddningschef i mellansverige som provade kombinationen rött och blått och fick bra respons från allmänheten. Jag har för mig att dom gjorde en enkät till allmänheten och refererade till någon tidigare studie om färgens påverkan på uppmärksamheten. Däremot vill jag också minnas att han fick * för detta av vägverket då det inte var förankrat hos dom. Jag har sökt som tokig efter denna artikel, hittar jag den så återkommer jag. Håller helt med om att på dagtid så syns vi på tok för dåligt, jag tror inte att de amerikanska utryckningsfordonen har pyntat sina bilar med blått/rött/vitt ljus bara för att det är snyggt. Känslan man får är att lagtexten är ngt föråldrad, våran säkerhet måste uppdateras eftersom trafiksituationen är en annan nu än då blåljusen kom till.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/12 2004 23:32

Rött, blått och vitt i kombination syns ju väldigt bra faktiskt. Men det lär vara svårt att övertyga makthavarna om det. De är ju färgblinda :lol:

Anonymous

Re: Lagen...

Inlägg av Anonymous » 28/2 2005 14:11

AMBASS skrev:Hej!

Personligen tycker jag att följande skulle råda när det gäller val av lyktor:

- Ambulans, akutbil, blodbil : ORANGEGRÖN LJUSFORMATION
- Brand: RÖD LJUSFORMATION
- Polis : BLÅ LJUSFORMATION
- Vägverket, bärgare, lokaltrafikledning, gasjour, djurambulans m.fl: GRÖN FORMATION.

Vad tror ni? Tycker ni det blir klyddigt?


Jag tror inte på något sådant... att ambulanser liknande ska behöva öra runt med Grön / Orange Ljusformationer .. det skulle för det första inte alls vara eftektivt.
Har sett en ölbil (Carlsberg) med grönljus (dock ej fungerande):
För det andra så skulle det inte se klokt ut.
Varför ska inte ambulanser och akutbilar ha samma respekt såm exempelvis poliser?
Angående brandbilarna så har du kanske fått inspirationen från USA eller?

Funderar på att göra lite fotomontage i Photoshop för at någolunda kunna se hur ambulanser, brandbilar et.c som du föreslår skulle se ut med dessa ljusformationer... återkommer med bilder för er som är intresserade =)
/ Christian

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/2 2005 23:37

Carlsberg ska ha kritik för att de kör omkring med bilar utan fungerande grönljus. Kan ju skapa ofrivillig torka. :x

Patrick

Inlägg av Patrick » 15/6 2005 18:15

Tycker att 20 941 syns jäklit bra i mörker. kunde ha funnits mer blixt på t ex. backspeglarna, m f.l. men den syns rätt bra bortsett från en ny.. tex Volvo S80 m f.l :

[img]C:\Documents%20and%20Settings\Mikael%20Johansson\Mina%20dokument\Mina%20bilder[/img] hittar inte bilden på internet.. vet inte vart jag fått den ifrån.. e osäker om den syns för er!

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 22/6 2005 17:34

Maul skrev:Rött, blått och vitt i kombination syns ju väldigt bra faktiskt. Men det lär vara svårt att övertyga makthavarna om det. De är ju färgblinda :lol:
Om ni inte har tänkt på det så är just rött och blått i kombination polisens stoppsignal till framförvarande fordon.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/6 2005 17:49

larsev skrev:
Maul skrev:Rött, blått och vitt i kombination syns ju väldigt bra faktiskt. Men det lär vara svårt att övertyga makthavarna om det. De är ju färgblinda :lol:
Om ni inte har tänkt på det så är just rött och blått i kombination polisens stoppsignal till framförvarande fordon.
Jag har tänkt på det. Den tanken kostade 1200 kronor... :(

Skriv svar