Viktproblem nya ambulanser.

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Viktproblem nya ambulanser.

Inlägg av Mattias214 » 18/11 2004 12:41

Undrar bara lite om det är fler län som har problem med upphandlingar av bilar pga låga lastvikter.
En av min arbetskamrater har engagerat sig en del i detta ämne och har på ett noggrant sätt genom att väga bilen samt ALL utrustning kommit fram till att en ambulans måste ha en lastvikt på ca 600 kg för att inte åka med överlast när man tar med en anhörig eller åker två vårdare. De flesta ambulanser som finns på marknaden idag lastar mellan 450-550 kg. Vad jag har förstått så tänker tillverkarna olika idag hur man väger in en bil och vad som ska räknas som tjänstevikt respektive lastvikt. Vill man inte åka M-B sprinter eller cheva så finns det ju nästan inga bilar som tar 600 kg last. Hur har detta problem lösts? Går ni bara på vad tillverkaren säger och låtsas som det regnar tills den dag ni blir vägda och föraren blir ansvarig för överlastningen eller?

Anonymous

Kolla på www.vv.se

Inlägg av Anonymous » 19/11 2004 15:34

Kolla vilka regler som gäller för viktergenom att söka på Vägverket och på socialstyrelsens hemsida, där kan man man läsa om detta har jag hört, har inte kollat själv. De nya bilarna klarar nog vikterna, konstigt om inte svensk bilprovning har kollat och vägt ambulanser. Ibland har vi nog för mycket utrusning och fel planering på vart grejorna placeras i bilarna, här skulle vi nog kunna spara många kilon. Efter några år så brukar en massa skräp ha kommit in i bilarna som man aldrig använder eller så har man dubbelt av många saker. Vem behöver 10 rosa nålar på en patient???? Detta tar onödig plats och exemplen kan nog göras många.

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Inlägg av Mattias214 » 13/12 2004 13:38

Nja, även en 316 går att typa med med högre totalvikt, vi har en 316 CDI på min station som är typad med maxlast 840 kg. Problemet egentligen inte att det inte finns bilar utan att det inte går att välja. Sprinter 316 i det utförande som vi har är den sämsta ambulans jag någonsin åkt/kört/vårdat i de senaste 6 åren. Måste ju rimligtvis kunna gå att få in vettig utrustning i tex en s80 så man fortfarande har lastvikt kvar. Finns det någon som åker S80 2,4T , 2,5 T AWD ambulans som skulle kunna lägga upp utrustningslistan här så man kan jämföra. Gärna om det finns s80 D5 fwd-bilar oxo. Västmanland trodde att de låg innanför marginalerna men det visade sig vid kontrollvägning att de åkte med överlast i sina s80.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 13/12 2004 16:55

Mattias504 skrev: Sprinter 316 i det utförande som vi har är den sämsta ambulans jag någonsin åkt/kört/vårdat i de senaste 6 åren. Måste ju rimligtvis kunna gå att få in vettig utrustning i tex en s80 så man fortfarande har lastvikt kvar.
Varför beställs det sprintar då? Alla jag har träffat som kör sprintar säger samma sak som du .
Men jag håller med, dom ser ju till och med dåliga ut från avstånd :mrgreen:

Skriv svar